Druga faza

NAJVEĆE ULAGANJE U RIJEČKU RAFINERIJU Ina ugovara postrojenje od četiri milijarde kuna

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Uskoro nas očekuje potpis ugovora za gradnju postrojenja druge faze, delayed cokera i pratećih postrojenja, u vrijednosti od četiri milijarde kuna. To je znatno, gotovo dvostruko veće ulaganje od izgradnje Pelješkog mosta, s kojom će Rafinerija nafte Rijeka biti suvremena europska rafinerija, a investicija će omogućiti da nastavi s radom i razvojem na duži rok, najavio je Krešić



Ina će uskoro, vjerojatno već do kraja ove godine, potpisati ugovore za gradnju postrojenja za obradu teških ostataka nafte, odnosno realizaciju druge faze modernizacije Radinerije nafte Rijeka, najavio je član uprave Ine Ivan Krešić, na Danu otvorenih vrata Rafinerije nafte Rijeka, što ga je nacionalna naftna kompanija organizirala s ciljem približavanja lokalnoj zajednici i upoznavanja s radom rafinerije, nakon što je ove godine izveden 800 milijuna kuna vrijedan remont, najveći u povijesti Ine i riječke rafinerije.


Krešić je najavio ulaganje od četiri milijarde kuna kroz naredne tri godine, u izgradnju delayed coker postrojenja koje će omogućiti preradu teških ostataka nafte u benzin, dizel i petrol-koks, a s kojim će riječka rafinerija biti konkurentna najmodernijim rafinerijama u okruženju, što joj garantira dugoročni opstanak na tržištu..


U sklopu Dana otvorenih vrata, predstavnicima lokalnih vlasti, izaslanici župana Primorsko-goranske županije Eni Srdoč Grozdanić, voditeljici Odsjeka za zaštitu okoliša i drugostupanjski upravni postupak pri Upravnom odjelu za prostorno uređenje, graditeljstvo i zaštitu okoliša, gradonačelniku Grada Rijeke Vojku Obersnelu i načelniku općine Kostrena Draženu Vraniću, prezentiran je rad u proteklih godinu dana, s naglaskom na remontne aktivnosti, te je za njih organiziran i obilazak u društvu člana Uprave Ine Ivana Krešića, te direktora Rafinerije nafte Rijeka Ivice Jerbića.


Suvremena rafinerija




Na samom početku uzvanicima se obratio Krešić, ističući dugogodišnju dobru suradnju s jedinicama lokalne samouprave, kako s Gradom Rijekom, na rješavanju problematike danas ugašene rafinerije na Mlaki, tako i s Općinom Kostrena, na čijem teritoriju se nalazi Rafinerija nafte Rijeka, nakon čega je najavio konačni rasplet dugogodišnje priče o drugoj fazi modernizacije rafinerije.


Foto Marko Gracin


Foto Marko Gracin



– Prva faza realizirana je izgradnjom hidrokreking postrojenja prije desetak godina, a o drugoj fazi govorili smo još kada se gasila proizvodnja na Mlaki. Taj je dio išao usporeno, no sada se privodi kraju.


U ovogodišnji remont uloženo je 800 milijuna kuna, u održavanje, investicije, ali i pripremu za drugu fazu modernizacije. Uskoro nas očekuje potpis ugovora za gradnju postrojenja druge faze, delayed cokera i pratećih postrojenja, u vrijednosti od četiri milijarde kuna.


To je znatno, gotovo dvostruko veće ulaganje od izgradnje Pelješkog mosta, s kojom će Rafinerija nafte Rijeka biti suvremena europska rafinerija, a investicija će omogućiti da nastavi s radom i razvojem na duži rok.


Na lokaciji je zaposleno više od tisuću ljudi kojima će ovo ulaganje omogućiti da zadrže svoja radna mjesta. Nadam se da ćemo se uskoro opet ovdje vidjeti, na potpisivanju ugovora za drugu fazu modernizacije, rekao je Krešić.


Foto Marko Gracin


Foto Marko Gracin



Oko druge faze modernizacije već se godinama lome koplja između hrvatskih i mađarskih članova uprave Ine, jer su MOL-ovi članovi uprave nastavak modernizacije do sad uvjetovali nizom različitih dogovora s hrvatskom državom, od oporezivanja rafinerijske potrošnje do rješavanja vlasničkih odnosa u Ini.


Zbog toga je konačna odluka o ovom kapitalnom ulaganju do sad nebrojeno puta odgađana i prolongirana, iako su u međuvremenu poduzimani koraci na pripremi izgradnje postrojenja za preradu teških ostataka nafte, od ishođenja potrebnih dozvola, preko projektiranja do same fizičke pripreme lokacije na kojoj treba biti smješten.


Ovo je postrojenje od životne važnosti za rafineriju i Inu, jer bez njega preko dvadeset posto ukupne količine prerađene sirove nafte na kraju završava kao teški ostatak, praktički bezvrijedan na tržištu, dok bi s kokerom rafinerija i taj dio mogla preraditi u takozvane svijetle proizvode, dizel, benzin i ostalo, te petrol koks, čija je ukupna vrijednost višestruko veća od samog teškog ostatka nafte iz kojeg se dobivaju ovi proizvodi.


Dobra suradnja


Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel istaknuo je kako u gotovo dvadeset godina njegovog mandata na čelu Grada gotovo da i nije bilo godine tijekom koje se nije bavio rješavanjem problema i tekućih pitanja s Inom, istaknuvši dobru suradnju.



– Već petnaestak godina najavljuje se modernizacija rafinerije koja je dijelom završena, ali očekujemo i drugu fazu koja će osigurati ne samo opstanak rafinerije, nego i energetsku neovisnost na državnoj razini. Hrvatska mora imati velikog proizvođača goriva. Ovogodišnji remont i druga faza modernizacije velika su stvar za Inu, cijeli naš kraj i cijelu Hrvatsku, rekao je Obersnel, poželjevši čim skoriji potpis ugovora za drugu fazu modernizacije.


Slične su želje izrazili i načelnik Kostrene Vranić, te izaslanica župana Ena Srdoč, uz uvjerenje da će s drugom fazom modernizacije rafinerija biti na još višem nivou poslovanja i zaštite okoliša.


U zaštiti okoliša rafinerije mnogo je učinjeno već ovogodišnjim remontom, jer je, prema riječima direktora Rafinerije Jerbića, nizom zahvata na procesnim pećima, te praktički svim postrojenjima, kao i ulaganjima u posve novu opremu, postignut značajan rezultat po pitanju pouzdanosti i sigurnosti rada rafinerije, kao i povećanju energetske učinkovitosti i smanjenju utjecaja na okoliš, bilo emisijama štetnih plinova, buke ili utjecaja na morski okoliš.



– Ovogodišnji remont je uključivao opsežne radove na postrojenjima, čišćenje postojećih postrojenja, zamjenu potrošenih dijelova i rekonstrukciju. Bio je to jedan od najizazovnijih projekata, ali uz dobru pripremu koja je trajala cijelu godinu uspješno smo odradili sve planirane stavke te možemo reći da su postrojenja sada sigurnija i učinkovitija.


Važno je napomenuti i da smo za vrijeme cijelog remonta osigurali sigurnu opskrbu tržišta gorivom, izjavio je Jerbić, koji je uzvanicima detaljno predočio sve najvažnije zahvate tijekom remonta, od investicijskih ulaganja, preko redovnog održavanja, do mjera zaštite okoliša.


Od investicijskih ulaganja istaknuo je ulaganje u modernizaciju dviju najvažnijih procesnih peći u rafineriji, zatim taokzvano aminsko postrojenje, čijim radom se smanjuje imisija sumpornih spojeva, izgradnju postrojenja za proizvodnju propilena, sirovine za proizvodnju plastike, što je novi visokovrijedan proizvod Rafinerije nafte Rijeka, te postavljanje nove kolone u toping postrojenju uz još niz drugih zahvata, od kojih se velik dio odnosi na zaštitu okoliša.



Remont vrijedan 800 milijuna kuna


Najveći remont u povijesti Ine i Rafinerije nafte Rijeka je završen u prvoj polovici godine, a nakon njega su operativni procesi i energetska učinkovitost poboljšani te su postrojenja pouzdanija. Ukupna vrijednost remontnih aktivnosti i projekata iznosila je 800 milijuna kuna, a u sklopu remonta obavljeni su i radovi čišćenja rafinerijskih postrojenja i opreme.


U projekt je bilo uključeno gotovo 2.000 podizvođača, a uz planirane remontne aktivnosti napravljena je i priprema za buduće razvojne projekte koji će se odvijati u sklopu programa INA R&M Novi smjer 2023.