Privatni album
Plovilom koje je ugostilo Churchilla, Mariju Callas, Johna i Jackie Kennedy, Marilyn Monroe i Tita upravlja jedna od rijetkih žena na mjestu kapetana duge plovidbe, a za naš list otkriva koje su omiljene destinacije bogatih i slavnih koji su i danas putnici ove jahte te kakve prohtjeve imaju
Jackie i John Kennedy, Maria Callas, Marilyn Monroe, Elizabeth Taylor, Richard Burton, Grace Kelly, John Wayne, Greta Garbo, Winston Churchill, Josip Broz Tito – samo su neki od poznatih filmskih zvijezda, umjetnika i političara koje je slavni grčki milijunaš Aristotel Onassis ugostio na svojoj jahti »Christina O«. Riječ je o brodu o čijem bi se »životu«, kao i životima svih onih koji su na njemu boravili, mogli ispisati tomovi i tomovi knjiga, a slavnom jahtom danas zapovijeda Vera Zec Dešković, Riječanka nastanjena u Mošćeničkoj Dragi, jedna od prvih hrvatskih zapovjednica broda, ujedno i jedna od rijetkih žena na svijetu sa zvanjem kapetana duge plovidbe.
Kako u šali voli reći za sebe – i jedna od rijetkih žena na svijetu koje zovu »Barba«, što je inače tradicionalni naziv kojim naši pomorci oslovljavaju zapovjednika broda. S Verom Zec Dešković razgovarali smo telefonom, dok je s brodom bila u jednoj od grčkih luka.
– Zapovjednica sam postala 2006. godine, na »strancu« na kojemu je bilo i nekoliko članova posade iz Hrvatske. I kao nešto najnormalnije, od tada su mi se počeli obraćati s »barba« i tako je to ostalo. Moj suprug Edo Dešković također je pomorski kapetan, a jednom zgodom bili smo u marketu u Opatiji, kada je netko iza nas povikao »Barba!«. Naravno, okrenuli smo se oboje, ali poziv je bio upućen meni, a ne njemu, od pomorca kojemu sam bila zapovjednica, kaže kroz smijeh zapovjednica koja je prije nešto više od godinu dana preuzela komandu nad zasigurno najpoznatijom jahtom na svijetu koja i dandanas plovi, ugošćujući – baš kao i u vrijeme kada joj je vlasnik bio slavni grčki brodar, playboy i milijunaš Onassis – bogate i slavne goste iz čitavog svijeta. Velik dio karijere Zec Dešković je provela na putničkim brodovima, trajektima, u Mediteranu, a onda joj se ukazala prilika da postane zapovjednica Christine O, koju je, kako kaže, bez puno razmišljanja prihvatila.
Ploveći muzej
– U jednom trenutku je došlo do zasićenja dotadašnjim poslom zapovjednice trajekata. Ne mogu se požaliti na taj posao, zaista sam ga voljela, ali to je već postala rutina. Na velikim trajektima, kakvima sam zapovijedala, uvijek ste vezani za dvije, tri, najviše četiri luke, između kojih plovite, Nakon dvadeset godina na tim brodovima, zaželjela sam se promjene, iako u današnje vrijeme nije lako promijeniti tip broda na kojemu plovite. Kompanije traže ljude s iskustvom na točno određenoj vrsti broda, i zaista je teško preći s jednog na drugi, ali, eto, sasvim slučajno ukazala mi se prilika da preuzmem zapovjedništvo na jahti i to ne bilo kojoj, već Christini O, brodu nevjerojatno bogate povijesti koji je danas u charteru, a i dalje je iznimno tražen, vjerojatno upravo zbog te svoje povijesti. Danas postoji veliki broj luksuznih megajahti koje se mogu unajmiti, mnoge su veće, ali niti jedna sigurno nema povijest kakvu ima »Christina O«.
Vera Zec Dešković plovi već punih 28 godina. Nakon završene gimnazije u Rijeci, odlučila se za, u ono vrijeme za ženu, neuobičajeno zanimanje pomorca.
– Nakon završetka srednje škole, upisala sam Pomorski fakultet. Zanimljivo, bilo nas je desetak cura na smjeru Nautika, ali jedina sam ja otišla na brod. Počela sam kao kadetkinja, prvo na remorkerima, a zatim na brodu Lošinjske plovidbe, nastavila na Croatia Lineu, a brzo zatim otišla na »strance«. U to vrijeme bilo je zaista neobično da žena bude na brodu i bilo je svakakvih reakcija posade, međutim, kao i svako »čudo« i to je brzo prestalo biti čudno, kaže Zec Dešković.
Na njoj su, uz samog Onassisa, plovile nebrojene slavne ličnosti, što uvijek izaziva veliki interes današnjih gostiju. To brodu daje posebni ugođaj, zajedno s njegovim izgledom i uređenjem, koje je u današnje vrijeme rijetkost. »Christina O« je u biti uređeni ploveći muzej, iako gostima nudi i sve najluksuznije suvremene sadržaje, s time da u svakom dijelu nudi pravi brodski ugođaj, što nije slučaj s mnogim suvremenim megajahtama pa su i naši gosti uvijek oduševljeni ne samo povijesnim značajem, nego primjerice i bazenom s mozaikom koji prikazuje starogrčki motiv preskakanja bika, a posebno velikim otvorenim prostorima i palubama, kakve današnje jahte ne nude, kaže Zec Dešković.
Zanimalo nas je tko su današnji gosti Christine O i kolika je cijena najma broda i svih usluga koje nudi.
– »Christina O« danas plovi kao megajahta za najam. Kolika je cijena najma, iskreno ne znam, ali riječ je o vrlo visokim iznosima. Što se gostiju tiče i danas na njoj plove mnoge slavne osobe iz show businessa, kao i vrlo, vrlo imućni ljudi, no o kome je točno riječ, ne smijem govoriti. Naime, svatko od članova posade, prilikom zapošljavanja, mora, među ostalim, potpisati i ugovor o diskreciji, tako da ni pod kojim uvjetima ne smijemo iznositi u javnosti tko su gosti jahte, kao ni fotografije s gostima ili slične detalje koji bi mogli narušiti njihovu privatnost. U svojoj privatnoj zbirci imam mnoštvo fotografija, jer se gosti često žele slikati s posadom, ali ne smijem ih objavljivati, kaže zapovjednica.
Spektakularna povijest
Pitali smo i gdje brod plovi, koje su omiljene destinacije bogatih i slavnih, kakve prohtjeve imaju, koliko dugo ostaju na brodu i što za vrijeme odmora najviše vole raditi.
Povijest Christine O zanimljiva je od samog porinuća broda, koji je izgrađen kao fregata kanadske ratne mornarice i porinuta pod imenom HMCS Stormont. Sudjelovala je u Bitci za Atlantik, kao brod za borbu protiv njemačkih podmornica, a bila je angažirana i u savezničkom iskrcavanju u Normandiji na Dan D. Nakon rata, kada je postao višak u floti, brod kupuje Aristotel Onassis i pretvara ga u prvu svjetsku megajahtu, nazvavši ga po svojoj kćeri. Luksuz koji je tada nudila bio je bez presedana, od bazena s mozaikom, koji se može isprazniti i hidrauličnim sistemom podići do razine palube, pretvarajući se u plesni podij, do automobila i hidroaviona koji su u svakom trenutku bili na brodu, na raspolaganju svom vlasniku. Nakon Onassisove smrti brod je doniran grčkoj vladi kao predsjednička jahta i preimenovan u Argo, da bi ga, u trošnom stanju, 1998. godine kupio grčki brodar John Paul Papanicolau, te ga ponovno uredio u brodogradilištu »Viktor Lenac« i vratio mu ime »Christina O«.
– Sam brod gostima nudi zaista vrhunsku uslugu i sadržaje. Dovoljno je reći da u svakom trenutku imamo više članova posade nego putnika, a svima je posao da gostima pruže najbolju moguću uslugu i doživljaj plovidbe. Na brodu je bazen, niz salona, knjižnica, barova, koji svi nose imena slavnih putnika, pa tako imamo Maria Callas lounge, Churchill biblioteku, Jackie lounge i naravno, među gostima uvijek popularan Aris bar, koji je Onassis iznimno volio, uredivši ga po svom »guštu«, s detaljima poput ulješurinih zuba na šanku, a do danas je ostao originalan, baš onakav kakvim ga je on zamislio. Povijest ovog broda je zaista spektakularna, a bogata biblioteka govori puno o njoj, kao i o svim slavim osobama koje su na njemu boravile. I sama često uzmem neku od knjiga i uvijek otkrijem nešto novo i zanimljivo. Koliko god je ovim palubama prošetalo bogatih i slavnih, kad pomislim na ovaj brod, prva su mi asocijacija Onassis i Maria Callas i njihova ljubavna priča. Gostima i njihovim prohtjevima koji su u pravilu vrlo zahtjevni, prilagođeno je sve na brodu. Jedna od najpopularnijih aktivnosti su sportovi na vodi, za koje imamo zaista nevjerojatnu opremu, od jet-skija, glisera, do zapravo svega zamislivog po tom pitanju, zajedno s članovima posade specijaliziranima za tu vrstu aktivnosti. To je uvijek iznimno popularno, mada svaki gost ima svoje preferencije pa neki najviše vole to, neki prirodu, neki povijesne i kulturne znamenitosti ili lokalnu hranu i piće, a najčešće je riječ o kombinaciji svega toga, u nastojanju da im pružimo što bolji i sadržajniji boravak na brodu, kaže Zec Dešković.
Od svibnja do listopada
Posao zapovjednika u takvim okolnostima je, dodaje, vrlo zahtjevan. Bilo da je riječ o osmišljavanju rute plovidbe ili nabavci svega što imućni i zahtjevni gosti požele.
– Zajedno s tim ide i velika odgovornost. Zapovjednik je uvijek odgovoran za sve na brodu, bilo da vozite kontejnere ili ljude, ali kad vozite putnike ta je odgovornost još veća, neovisno o tome upravljate li cruiserom s tri-četiri tisuće putnika ili jahtom s dvadestak njih. Za razliku od prijašnjeg posla, gdje su »porti« i ruta uvijek bili zadani, ovdje kapetan uvelike sudjeluje u određivanju rute kojom ćemo ploviti, mjesta koje ćemo posjetiti, aktivnosti u kojima će gosti sudjelovati.
U ljetnim mjesecima brod je uvijek u Mediteranu, a posjećujemo, naravno, najljepše i najprestižnije destinacije, poput francuske rivijere, gdje su Cannes, Nice, Saint Tropez te Monako uvijek hit odredišta, kao i talijanski gradovi, grčki otoci, a ovog ljeta, na moj prijedlog, posjetili smo i hrvatske otoke, Brijune i Opatiju, s kojima su gosti bili oduševljeni. Prosječno putovanje traje između sedam i četrdeset dana, tako da za to vrijeme nastojimo gostima pružiti maksimum doživljaja. Što se tiče Hrvatske, zaista su ovog ljeta bili zadovoljni. Na Brijunima su ujutro išli u obilazak otoka, a poslijepodne u Pulu i u posjet istarskim vinarijama. Svi su bili iznimno zadovoljni, kao i prilikom posjeta Opatiji, odakle su otišli u Postojnu, nakon jutra provedenog na sidru i uživanja u sportovima na moru, a navečer u jedan od poznatih opatijskih restorana. Jako su im se svidjeli i naši otoci, na kojima su uživali u sportu, lokalnoj gastronomskoj ponudi, prirodi, kao i povijesnim i kulturnim znamenitostima, ovisno o pojedinačnim preferencijama, kaže Zec Dešković.
Intenzitet posla na luksuznoj jahti je, dodaje, takav da ona sama cijelo ljeto nije stigla prst umočiti u more.
– Posla je uvijek puno, cijela posada je angažirana oko gostiju. Iako plovimo po najljepšim mjestima Sredozemlja, vremena za kupanje i slične stvari nema. Ako ga i ima, ovo je razina usluge gdje nećete s gostima ići na kupanje, jer to bi bilo kao da dođete u restoran s tri Michelinove zvjezdice, a kuhar dođe s vama sjesti za stol, kaže zapovjednica.
Sezona u Mediteranu za posadu Christine O traje od početka svibnja pa sve do konca rujna i početka listopada. Nakon toga brod će ili na Karibe, tijekom zimske sezone ili u pripreme za iduću sezonu, jer se praktički svake godine brod uređuje, dotjerava i dodaju mu se novi sadržaji, kako bi i dalje ostao ono što je bio – odredište bogatih i slavnih iz čitavog svijeta.