Odjeci sastanka

Mađari ulaze u vlasništvo LNG terminala na Krku? ‘Razgovaramo o mogućim modelima suradnje’

Bojana Mrvoš Pavić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Zatvaranje Rafinerije Sisak očito je bio uvjet da se Mađari zainteresiraju za LNG. Pritom, Vlada nema garancije da će Rafinerija Rijeka biti modernizirana



ZAGREB Po svemu sudeći, s Mađarima se pregovara i o njihovom ulasku u vlasništvo nad budućim LNG terminalom na Krku, što se može iščitati i iz službenog odgovora LNG-a Hrvatska našem listu dan nakon sastanka ministra energetike Tomislava Ćorića i direktorice LNG-a Hrvatska Barbare Dorić s mađarskim ministrom vanjskih poslova i trgovine Péterom Szijjártom u Budimpešti.


»Na sastanku se razgovaralo o mogućim modelima suradnje prilikom realizacije terminala i važnosti projekta s aspekta sigurnosti opskrbe za obje države«, stoji u odgovoru LNG-a Hrvatska našem listu na pitanje je li se na sastanku u četvrtak, upriličenom na Szijjártov poziv, razgovaralo o mogućem ulasku Mađarske u vlasništvo budućeg terminala, i na koji način, i jesu li Mađari spremni zakupiti dio kapaciteta na terminalu.


Mađari su, prema neslužbenim informacijama, za trajanja poziva potencijalnim zakupcima terminala poslali samo neobvezujuću ponudu za zakup malih 300 milijuna kubika kapaciteta, dakle svojevrsni »teaser« Hrvatskoj. A zatim je istog dana, 20. veljače, kad je Sabor donosio izmjene Zakona o privatizaciji Ine, iz Budimpešte ministar Szijjártó poručio kako su tarife zakupa na omišaljskom terminalu previsoke, nerazumne.




Mađarska će, kazao je, smanjiti svoju ovisnost o ruskom plinu »čim Hrvatska kaže razumnu cijenu«. Kako je cijena zakupa regulirana i fiksna do 2040. godine, o njoj se s Mađarima više ne može pregovarati, što znači da pojeftinjenje ne može i neće biti razlog sve izglednijeg ulaska mađarskih zakupaca na terminal.


Ali izmjene Zakona o privatizaciji Ine, na koje se čekalo, mogu biti razlog – kažu naši dobro upućeni sugovornici. Ništa, kažu, nije slučajno, pa tako ni »iznenadni« interes Mađara za terminal. »On će za njih biti novi dobavni pravac koji mogu, ali i ne moraju koristiti ako ne žele, a koristan im je i u pregovorima s Rusima od kojih kupuju 85 posto plina.


U LNG-u na Krku će možda dobiti manjinski vlasnički udio, s vremenom možda i više. Zatvaranje Rafinerije Sisak očito je bio uvjet da se zainteresiraju za LNG. Pritom, Vlada nema baš nikakve garancije da će modernizirana biti Rafinerija Rijeka. A onda, kad izgrađena bude interkonekcija za dvosmjerni tok plina, dakle i iz Hrvatske za Mađarsku, izvjestan je scenarij da će modernizacija riječke rafinerije biti proglašena neisplativom«, uvjereni su naši sugovornici.


Gradnja 210 milijuna kuna vrijedne kompresorske stanice kraj Velike Ludine u Moslavini, zahvaljujući kojoj će plin moći teći iz Omišlja prema Mađarskoj, započela je u kolovozu prošle, i trebala bi biti završena do kraja ove godine, dok bi terminal trebao početi s radom 2021.