Foto D. Lovrović
Vratimo se u prvu polovicu 1990-ih. Tada je u ukupnoj prodaji Ericssona 73 posto bila prodaja hardvera, a tek 27 posto je bio prihod od prodaje softvera. Petnaest godina kasnije, omjer je preokrenut. Da se u tom razdoblju nismo transformirali, danas nas ne bi bilo
Gordana Kovačević je više od deset godina predsjednica kompanije Ericsson Nikola Tesla (ENT), u kojoj je provela radni vijek. Završila je Fakultet za elektroniku i računarstvo, gdje je bila iznimno dobar student i stipendist »Nikole Tesle« te je tamo i magistrirala. U vrhu te kompanije nalazi se od 1995., kada je švedski Ericsson kupio gotovo 50 posto »Nikole Tesle« i kad je postala članica tadašnjeg izvršnog poslovodstva i najbliža suradnica novog predsjednika.
U posljednja dva desetljeća ENT je potpuno promijenio svoj lik. Kompanija je napustila proizvodnju hardvera za telefonske centrale, po čemu je bila poznata u bivšoj državi, te postala proizvođač softvera za potrebe cijelog svijeta. ENT se pretvorio u najveći razvojno-istraživački institut u Hrvatskoj i jedan od velikih i izuzetno kvalitetnih razvojnih centara u globalnoj korporaciji Ericsson, koja posluje u 180 država. Široj javnosti malo je poznato da je ENT u sklopu Ericssona tijekom dugog razdoblja suradnje stekao poseban status te je dobivao strateške zadatke. Gordana Kovačević je u Ericssonu obnašala veliki broj različitih dužnosti, a u jednom razdoblju preuzela je odgovornost za vođenje njegovih centara izvrsnosti u Europi, Bliskom Istoku i Africi.
ENT je postao moderna kompanija i najveći izvoznik znanja iz Hrvatske, što je dokaz da se i naša zemlja može uključiti u najsuvremenije trendove u razvoju informacijsko-komunikacijske tehnologije, a u nečemu čak i prednjačiti. Za temeljitu preobrazbu te kompanije – koja može biti ponos Hrvatske i koja nosi ime njezinog najvećeg znanstvenika – uvelike je zaslužna upravo Gordana Kovačević. Njezini suradnici tvrde da je upravo ona kroz cijelo razdoblje restrukturiranja kompanije prepoznavala smjer u kojem su se suvremena tehnologija, tržišta i poslovanje razvijali te je vremenom postala istinski lider promjena.
Robusna kompanija
Dolaskom Ericssona startao je strateški proces restrukturiranja cijele kompanije koja je vremenom iz proizvodno orijentirane tvornice transformirana u kompaniju znanja, koja danas nudi široki spektar informacijsko-komunikacijskih tehnoloških proizvoda, rješenja i usluga za cijeli svijet. Imamo najveći razvojno – istraživački centar u Hrvatskoj, u kojem trenutačno radi 1.000 od ukupno 1.900 zaposlenih u kompaniji matici, odnosno od 2.500 zaposlenih u Ericsson Nikola Tesla Grupi. Naravno, restrukturiranje je obuhvatilo sve: informatizirali smo sve poslovne procese, promijenili organizacijsku strukturu od vrlo hijerarhijske, s osam razina odlučivanja, u izrazito plitku. Ukratko, preoblikovali smo se u modernu kompaniju koja ima protočnu i operativnu komunikaciju, čime se jako skratio proces donošenja odluka. Postali smo dio velike korporacije, u sklopu koje su nam dostupne informacije o svim tržištima i kupcima, pa možemo brže učiti i usvajati nova znanja. Istodobno, pruža nam se mogućnost da svojim načinom vođenja i rada, te našim rezultatima utječemo na globalne trendove u informacijsko-komunikacijskim tehnologijama.
Najbolji privatizacijski model
Način privatizacije poduzeća u Hrvatskoj bio je godinama žestoko kritiziran, jer su mnoge ugledne kompanije u tom procesu propale. U slučaju »Nikole Tesle« to nije bilo tako. Kako to tumačite?– Da, u pravu ste, proces pretvorbe i privatizacije u našoj je zemlji pod svojevrsnom stigmom negativne percepcije, za što sigurno ima veliki broj utemeljenih razloga. Međutim, u slučaju »Nikole Tesle«, odgovorno tvrdim, bio je to najbolji privatizacijski model, a ako je suditi po rezultatima iz današnje perspektive, i najuspješniji. Mislim da je važno naglasiti da se kompanija nakon privatizacije nastavila razvijati i prilagođavati novim tržišnim i tehnološkim okolnostima, što znači da su joj temelji i međusobni odnosi strateških partnera ostali zdravi.
Međutim, mnogi u Hrvatskoj su prije 15 godina sumnjičavo gledali na to što je Ericsson nastojao iz »Nikole Tesle« izdvojiti dio proizvodnje, koja više nije trebala biti njezin glavni biznis? – U ono doba imali smo cijelu paletu različitih radionica koje su pratile proces proizvodnje hardvera od alatnice, galvanizacije, pa do održavanja velikih postrojenja. Međutim, trebamo se na trenutak vratiti u prvu polovicu 1990-ih godina i prisjetiti se da je tada u ukupnoj prodaji Ericssona, pa i naše kompanije, 73 posto bila prodaja hardvera, a tek 27 posto je bio prihod od prodaje softvera i usluga. Petnaest godina kasnije, omjer je preokrenut. Sada dominiraju softver i usluge sa 70 posto udjela, dok je zastupljenost opreme u prodajnom miksu pala na samo 30 posto. Da se u tom razdoblju nismo transformirali, danas nas ne bi bilo. Sigurno ne bismo prerasli u respektabilnu razvojno-istraživačku organizaciju koja proizvodi softver i prodaje znanje. Jednostavno, morate gledati što se u vašoj industriji događa i kako će stvari izgledati za 10, 15 ili 20 godina. Jednostavno, morate biti vizionar i donijeti strateške odluke, koje ponekad podrazumijevaju i teške rezove, da biste opstali i nastavili svoj razvoj.
Nismo ni Kina ni Indija
Treba pokazati liderstvo
Je li inicijativa za taj preokret došla iz vaše kompanije, ili od najvećeg pojedinačnog vlasnika, švedskog Ericssona? Je li točno da ste upravo vi presudno utjecali na to da Nikola Tesla u sklopu Ericcsona s vremenom preuzme jako puno različitih odgovornosti koje su hrvatsku kompaniju i njene stručnjake pozicionirali na vidljivo mjesto u globalnoj istraživačkoj zajednici?– Prvi predsjednik kompanije bio je Šveđanin. Oko sebe, u upravljanju kompanijom, odmah je okupio ljude s vizijom, svoje prve suradnike među kojima sam bila i ja. Uz zahtjevan proces restrukturiranja kompanije, trebalo je misliti i o budućnosti. Razmišljali smo o tome kako postati dio globalne organizacije, a istodobno stvarati vrijednosti za zemlju u kojoj živimo. Mislim da za sve to treba pokazati liderstvo. Gledajući unatrag, smatram da smo prije dva desetljeća donijeli izuzetno važnu i ispravnu stratešku odluku. Da tada nismo rekli da ćemo iz kompanije izdvojiti poslove koji nisu njezin osnovni biznis i da ćemo se usredotočiti na nova područja te razvojno-istraživačke i druge ekspertne aktivnosti, sigurna sam da ova kompanija ne bi bila ni približno snažna kao što jest. Nakon privatizacije i restrukturiranja, Ericsson Nikola Tesla dobio je svoju priliku, no ne i garanciju uspjeha. Tek smo trebali pokazati što možemo i znamo. Naravno, restrukturiranje je trajan proces i uključuje cijelu organizaciju i svakog pojedinca. Zahvaljujući liderstvu, timskom radu i velikoj predanosti generacija naših zaposlenika koji su dali svoj veliki obol, stalno smo dobivali nove odgovornosti, širili se, zapošljavali nove ljude te stvarali kvalitetnu i modernu kompaniju.
Vjerovala sam
Nema prostora za prosječnost
Vaša je politika zapošljavanja, očito, vrlo promišljena?– Da, jer prostora za prosječnost u našoj kompaniji nema jer da biste opstali u današnjem globalnom i izuzetno konkurentnom okruženju, gdje se svi bore da razvoj i istraživanja dođu u njihovu zemlju, morate biti najbolji. Stoga moramo postavljati visoke standarde poslovanja i neprekidno tražiti područja za poboljšanje. Svjesni smo da način, na koji danas radimo, sutra neće biti dovoljno dobar. Promjene oko nas tako su brze i dinamične da samo najbolji mogu opstati. U takvom razvoju događaja mi uspijevamo ne samo rasti kao razvojno-istraživački centar nego smo postali i globalni centar za usluge, jedan od nekoliko takvih centara koje Ericsson ima. Naši stručnjaci rade na najzahtjevnijim projektima diljem svijeta.
Opširnije u tiskanom izdanju