Digitalizacija

Jadrolinija uvodi rezervacije mjesta na trajektu putem mobitela. Evo kako će to funkcionirati

Alenka Juričić Bukarica

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Putniku koji ima kartu s rezervacijom mora biti omogućeno da se na trajekt ukrca točno u vrijeme za koje je kupio kartu. Međutim, u većini malih pristaništa nije moguće fizički u dvije kolone razdvojiti putnike s rezervacijom. Zbog toga su ovom mogućnošću obuhvaćene samo neke trajektne linije



Kupnja preko mobilnog telefona ili računala danas je nezaobilazan dio života. Digitalizacija je sveprisutna te umnogočemu olakšava život, rješava potrebe za čekanjem u redovima i slično. Ukorak sa suvremenim trendovima nacionalni brodar Jadrolinija razvija već nekoliko godina mogućnosti digitalnog plaćanja i kupovine karte. Naime, sa širenjem prodaje na internet u Jadroliniji su počeli 2013. godine.


U službi informatike u Jadroliniji, pojasnili su kako su te godine u Jadroliniji započeli s on-line prodajom karata. Tako su najprije na internetskoj platfomi u ponudi bile lokalne linije, točnije katamaranske. Riječ je bila o linijama za koje je uz prodanu kartu, bilo u mogućnosti i sačuvati mjesta, dakle o linijama na kojima je prodaja karte značila i automatsku rezervaciju sjedišta.


Pomorski ENC


S ovim pilot projektom je ustvari krenula kompletna modernizacija sustava prodaje u nacionalnom brodaru. Pola godine nakon što je pokrenut ovaj pilot projekt, krenulo se, naime, s kompletom prodajom karata preko interneta, ne samo katamaranske, a što se dakle, odnosilo na sve linije koje Jadrolinija održava na Jadranu, uključujući i međunarodne pomorske linije.




U tom je periodu napravljena migracija kompletnog informacijskog sustava te je uključenje web prodaje karata u ponudu, ustvari omogućilo iskorak i prema drugim agentima. Kako su pojasnili u Jadroliniji, postigli su komunikaciju prema prodajnim sustavima stranih agenata koji mogu prodavati Jadrolinijine karte on-line. Riječ je o promjerice Directferrys, Aferrys i ostalim platformama za on-line kupnju karata preko koje se karte mogu kupiti iz bilo kojeg dijela svijeta.


U Jadroliniji ističu kako je za uvođenje on-line poslovanja, trebalo uzeti u obzir određene specifičnosti, trebalo je voditi računa o problemima infrastrukture, dostupnosti interneta, kao i same infrastrukture u lukama. Na hrvatskoj obali radi se o otvorenim lukama, pri čemu su neka pristaništa u samim mjestima što su bila neka od ograničenja koja su trebala biti uzeta u obzir.


On-line prodaja karata za sve linije pokazala se dobro prihvaćenom među putnicima pa je u skladu s interesom napravljen i idući korak.


Slijedeći korak u digitalizaciji prodaje je bilo uvođenje prepaid Jadrolinija2go kartice s kojom se pokušalo korisnicima osigurati da se lakše ukrcavaju na brod putem handheld uređaja.


Kartica je uvedena 2016. i, pojednostavljeno rečeno, ustvari je riječ o “pomorskom ENC-u”. Dakle, princip je isti kao i kod ENC uređaja za autoceste, samo je ovdje riječ o kupovini karata za Jadrolinijine brodove. Konkretno, na Jadrolonija2go karticu se uplaćuje novac, obzirom da se radi o prepaid kartici. Potom na ukrcaju djelatnik Jadrolinije skenira karticu te se cijena karte odbija od uplaćene svote s kartice. Ovu uslugu su najprije prepoznali poslovni korisnici koji po prirodi posla češće koriste trajektni i katamaranski prijevoz Jadrolinijinim brodovima, međutim, ova je kartica namijenjena svima.



Ovaj je proizvod, inače, plasiran paralelno s izdavanjem otočne iskaznice Agencije za obalni linijski promet. Otočanima se pokušalo ubrzati ukrcaj na brod te je i osmišljen ovaj sustav ručnih handheld-ova, odnosno “pomorskog ENC-a”. Ovaj sustav tako je omogućio da se otočanima na trajektu, odnosno katamaranu skeniranjem odbije svota s prepaid kartice, a ukoliko imaju pravo na besplatan prijevoz se skeniranjem kartice evidentira to pravo prilikom ukrcaja.


Ograničenja infrastrukture


Ono što je vrlo zanimljivo za sve korisnike jest činjenica da osim što ova prepaid kartica znači da prilikom odlaska na trajekt, putnik ne mora odlaziti do prodajnog mjesta u luci po kartu, donosi i uštede. Na kraju mjeseca se na ukupnu potrošnju korisnika odobrava 5 posto popusta za idući mjesec, istakli su u Jadrolinijinoj Službi informatike. Dakle, u idućem mjesecu korisnik u startu ima tih pet posto na svojoj kartici. Dodajmo i da cijene prijevoza ustvari ne kreira Jadrolinija već ih definira Agencija za obalni linijski prijevoz. Regulator, dakle, definira cijene za svaku pojedinu liniju bez obzira na to koji brodar na toj liniji prevozi putnike.


Lani je pak, sukladno zahtjevu regulatornog tijela, Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, a i Europske unije, Jadrolinija krenula u realizaciju nove ponude, a to je što više trajektnih linija uključiti u buking sustav. Što to konkretno znači? Do sada on-line kupnja karata za trajekte nije značila automatsku rezervaciju mjesta na trajektu, već se trebalo stati u red zajedno s onima koji karte kupe na licu mjesta. U špici sezone, dakle, u vrijeme najvećih gužvi, kupljena karta, unatoč željama putnika nije garantirala i ukrcaj u željeno vrijeme. Sada se s novim sustavom to mijenja.



– Svjesni smo da nećemo moći sve linije uključiti u ovaj sustav kupnje i rezervacije mjesta na trajektu, obzirom na ograničenja infrastrukture, kažu u Jadroliniji. Naime, putniku koji ima kartu s rezervacijom, mora biti omogućeno da se na trajekt ukrca točno u vrijeme za koje je kupio kartu. Međutim, do nekih pristaništa kao što je Brestova, vodi samo jedna prometna traka i praktički je nemoguće autom zaobići kolonu i stati u poseban red kako bi se odmah ušlo na ukrcaj. U većini malih pristaništa se ustvari ne može fizički u dvije kolone razdvojiti putnike s rezervacijom, od onih koji nemaju rezervaciju. Zbog toga ovom mogućnošću nisu obuhvaćene sve trajektne linije već samo neke.


Rezervacija karata za vozila za određeno vrijeme polaska uvedena je tako na državnim trajektnim linijama Makarska – Sumartin, Split – Vis, Trogir – Drvenik Veli – Drvenik Mali, te na linijama Zadar – Mali Lošinj, Zadar – Ist, Zadar – Brbinj, Zadar – Bršanj, Šibenik – Žirje te u Primorsko-goranskoj županiji na liniji Valbiska – Lopar.


Putna karta, dakle, ujedno postaje rezervacija za mjesto na trajektu i garantira polazak u željeno vrijeme. U zimskom periodu, kada se ne očekuje pojačan promet, potrebno je doći 30 minuta prije polaska trajekta. Ukoliko se prevozi teret, potrebno je doći 40 minuta prije polaska trajekta. Za ljetni period savjetuje se ranija kupnja putne karte kako bi svaki putnik mogao biti siguran da će putovati upravo onda kada želi, a u luku je potrebno doći 60 minuta prije polaska trajekta. Dolaskom u luku, lučki redari osigurat će nesmetani ulazak na trajekt sukladno putnoj karti, odnosno rezervaciji.


Predvodnik na Jadranu


Pritom u Jadroliniji ističu kako se na trajektima ovime rezervira mjesto vozila u garaži, dok buking samo za putnike bez vozila ne rade, što nije u principu ni potrebno, obzirom da mjesta za “pješake” uvijek ima.


Paralelno s proširenjem ponude proširene su mogućnosti on-line plaćanja, pa se karte mogu platiti otočnom iskaznicom, Jadrolinija2go karticom te kreditnim karticama.


Logičan nastavak razvoja bila je izrada mobilne aplikacije mJadrolinija za iOS i Android platforme. Objavljena je na App storeu i Google playu te ima sve funkcionalnosti koje ima i sama web stranica Jadrolinije. Tako nova aplikacija omogućava pretraživanje reda plovidbe, stanje u pomorskom prometu i servisne informacije, dostupni su i cjenici za sve Jadrolinijine linije, i, jasno, kupnja karata. Dizajnom je prilagođena korisničkom iskustvu na mobitelu preglednom i jednostavnom grafikom kako bi se kompliciran sustav prodaje riješilo u što manje koraka, a na zadovoljstvo korisnika.


Aplikacija također nudi i otvaranje vlastitog korisničkog profila kojem je moguće pridružiti kartice koje korisnik posjeduje, dakle, otočnu iskaznicu ili Jadrolinija2go karticu te tim karticama i plaćati. Korisnički profil omogućava da se ne moraju upisivati osobni podaci svaki puta kada se kupuje karta, već su oni memorirani u profilu. Isto ako aplikacija omogućava spremanje predložaka Moje karte. To znači da, ukoliko korisnik redovito putuje na nekoj liniji, prema predlošku iz posljednje kupljene karte jednostavno s par klikova kupuje novu kartu.


Plaćanje se obavlja kreditnim karticama te Jadrolinija2go karticom te otočnom iskaznicom.



Inače, on-line kupljenu kartu se ne mora printati, već jednostavno se na ukrcaju pokaže na zaslonu svog mobilnog telefona te član posade skenira barkod.


– Svjesni smo da, kao i kod svakog novog proizvoda koji se lansira, može biti nejasnoća i problema te smo zahvalni svim putnicima koji nam šalju svoje sugestije i ukazuju na moguća poboljšanja jer nam tako pomažu detektirati eventualne manjkavosti. Svaka primjedba i sugestija se čita i obrađuje. Doista smo i do sada imali niz korisnih recenzija od strane naših putnika što nam je drago jer nastojimo poboljšati ponudu koliko god je u našoj mogućnosti. Ali smo isto tako i ponosni da smo aplikaciju razvili unutar Jadrolinije, istakli su u nacionalnoj brodarskoj kompaniji.


Za sada, dodaju, on-line kupnju karte većinom koriste stranci, međutim, i domaći putnici sve više koriste ovu mogućnost.


Treba reći da je Jadrolinija na Jadranu doista predvodnik po uvođenju suvremenih metoda plaćanja i kupovine karata po čemu žele biti lideri.


Linije s mogućnosti rezervacije mjesta na trajektu


338 Valbiska (Krk) – Lopar (Rab)


602 Split – Vis


606 Trogir (Soline) – Drvenik Veli – Drvenik Mali


638 Makarska – Sumartin


401 Zadar (Gaženica) – Ist – Olib- Silba – Premuda – Mali Lošinj


433 Zadar (Gaženica) – Rivanj – Sestrunj – Zverinac – Molat – Ist


434 Zadar (Gaženica) – Brbinj (Dugi otok)


435 Zadar (Gaženica) – Bršanj (Iž) – Rava – Mala Rava


532 Šibenik – Zlarin – Obonjan – Kaprije – Žirje


Izdano oko 13.000 Jadrolinija2go kartica


Da korisnici prepoznaju mogućnosti koje im nude Jadrolinijine kartice pokazuje i činjenica da je do sada izdano čak oko 13 tisuća Jadrolinija2go kartica. Isto tako, oko 6.500 korisnika otočnih iskaznica koristi prepaid uslugu.


Isto tako za pregled web-stranice Jadrolinije najviše se koriste mobiteli, pa je tako udio mobilnih uređaja 51,4 posto, računala 42,7 posto, a tableta 5,86 posto.