Tragedija

‘Rekao mi je da je pogriješio’: Nastavljeno suđenje pilotu zmaja zbog pogibije putnice na Grobnišćini

Fiore Vežnaver

Nakon sahrane moje supruge optuženik mi je kazao da je ponirao letjelicom, da nije vidio površinu vode pa je zapeo kotačima za vodu – izjavio je jučer u svom svjedočenju suprug tragično stradale Darinke Pavliša-Kralj iz Zaboka



RIJEKA Nakon sahrane moje supruge, odnosno ispraćaja za krematorij, na koji je došao optuženik, pilot motornog zmaja u kojem je ona poginula, on sam mi je rekao da je pogriješio. Kazao je da je ponirao letjelicom, da nije vidio površinu vode pa je zapeo kotačima za vodu. U trenucima kad nam je pilot to govorio bili su prisutni i moji sinovi, ženina prijateljica i njen nevjenčani suprug. Ne sjećam se da li je pilot zmaja tada govorio i o tome da je pokušavao otkopčati pojas kojim je supruga bila vezana u letjelici.


Izjavio je to jučer u svom svjedočenju Nenad Kralj, suprug Darinke Pavliša-Kralj iz Zaboka, koja je u 51. godini izgubila život u zrakoplovnoj nesreći na Grobnišćini, kao putnica u motornom zmaju kojim je upravljao 58-godišnji Nikola Musulin iz Rijeke. Suprug žrtve saslušan je u nastavku suđenja pilotu Musulinu kojeg se tereti za »ugrožavanje posebnih vrsta prometa«, i to za stavak 4. tog kaznenog djela, za koji je predviđena kazna od tri do 15 godina zatvora.


Tragedija se dogodila 27. studenog 2016. godine, nakon što je Musulin oko 13 sati s prostora ispred zrakoplovnog društva Krila Kvarnera uzletio mikrolakim avionom proizvođača Pipistrel. Pola sata kasnije malim zrakoplovom spustio se neposredno iznad razine vode umjetno stvorenog jezera na području šljunčare u mjestu Dubina.




Tužiteljstvo ga tereti da je postupio protivno odredbi Pravilnika o uvjetima i načinu upotrebe sportsko-rekreativnih zrakoplova, da letenje nije izvodio na način koji, pojednostavljeno rečeno, u slučaju nužde osigurava sigurno prisilno slijetanje. Musulin je optužen da nije letio na visini od najmanje 150 metara. Uslijed pogrešne procjene visine, navodi tužiteljstvo, stražnjim kotačima je zmaj udario o površinu vode. Mali avion se zatim prevrnuo i potopio, a nesretna putnica izgubila je život od posljedica utapljanja.


Ljudski faktor


Vještačenjem je utvrđeno da je do nesreće došlo zbog tzv. ljudskog faktora. Zaključeno je da je motor zmaja bio ispravan i da je radio u trenutku udara u površinu jezera, a kazaljka brzinomjera se zaustavila na 65 km/h. Ispostavilo se da je malom avionu plovidbena dozvola istekla još u rujnu 1997. godine, a da knjižica zrakoplova nije ažurno vođena od rujna 2007. godine te da samo do tada postoji podatak o ukupnom broju sati leta. Nakon rujna 2007. godine ne postoje zapisi o održavanju aviona, a od ožujka 2008. godine nema podataka o pregledu motora. Letjelica u vrijeme nesreće nije imala važeću policu osiguranja. U nalazu vještaka se navodi i da optuženi Musulin nije posjedovao odgovarajuću dozvolu za pilota sportsko-rekreativnih zrakoplova klase II.


– Darinka je obožavala letjeti! – naglasio je jučer njen suprug Nenad Kralj, dodajući da je inače imala veliko letačko iskustvo, da se par godina bavila padobranstvom, pa 16-17 godina letjela paraglajderom. Letjela je, osim u Hrvatskoj, u nizu zemalja: BiH, Albaniji, Bugarskoj, Turskoj… S Musulinom je i prije letjela, a kod njega je i išla na instrukcije kako bi naučila letjeti zmajem bez motora. Poginula je u vrijeme dok je još bio u tijeku njen oporavak od prijelom lijeve nadlaktice, u koju joj je prije bila ugrađena šipka. Njen suprug nije znao što reći na činjenicu da joj je u krvi pronađen diazepam, lijek protiv anksioznosti, zna samo da je dobila lijekove protiv bolova. Potvrdio da se supruga jako bojala vode, da je zbog toga uvijek imala veliki kamen u autu (kako bi njime razbila staklo, ako završi u kakvoj vodi, op. n.).


– Pitali smo Nikolu nakon nesreće što je bilo. Odgovorio je da su se obrušavali i da se nije uspio izvući, da su zapeli. Pričao je da nikako nije mogao otkopčati pojas putnice, da nije mogao ništa učiniti za njen spas. Nije govorio koliko puta je zaranjao kako bi otkopčao njen pojas. Samo je ponavljao: »Nisam mogao, nisam mogao!« – rekao je pak jučer drugi svjedok, profesionalni vatrogasac i pasionirani letač paraglajderom, prisjećajući se razgovora s optuženikom dan nakon tragedije.


Motor ispravan


Miljenko Čop, vještak za zračni promet i zrakoplovne nesreće, naglasio je jučer u sudnici da je zmaj u trenutku udara u vodu bio u tehnički ispravnom stanju.


– Utvrđeno je da je motor bio ispravan, a oštećenja elise bila su takva da se može potvrditi da se okretala u trenutku nesreće i bila ispravna. Dakle, pogonski sustav letjelice bio je ispravan – podvukao je vještak. Mali zrakoplov nije imao važeću svjedodžbu plovidbenosti, ali je vještak siguran da bi prošao tehnički pregled. Upitan koliko je otežano otkopčavanje kopče na sigurnosnom pojasu putnika, u situaciji da je nesretna žena naglavačke visila u vodi, zrakoplovni vještak je konstatirao da u takvoj situaciji najprije nastupa šok. Poslije se osoba pokušava osloboditi, ali se u takvoj poziciji pojas maksimalno zategao pa ga je nemoguće bilo otkopčati, jedino rješenje bilo je rezanje.


Vještak sudske medicine dr. Valter Stemberga objasnio je da utapanje u ovim uvjetima traje od tri do desetak minuta. Život joj je mogao biti spašen u relativno kratko vrijeme, na početku utapanja, ali da se to i dogodilo, ne može se isključiti mogućnost da bi joj mozak bio trajno oštećen. I ovom vještaku je sutkinja Ika Šarić postavila pitanje kakve su mogućnosti da osoba otkopča sigurnosni pojas dok visi naglavačke u vodi, ima ozljedu ruke, pod utjecajem je diazepama i nakon tri minute padne u nesvijest.


Svjedočio je jučer u sudnici i Dino Škamo, vatrogasac koji je sudjelovao u akciji spašavanja posade zmaja, a nedavno je bio i jedan od glavnih spašavatelja u tragediji novogodišnjih kupača na Pećinama. Škamo, koji je inače instruktor ronjenja i 25 godina aktivni ronilac, objasnio je da je na mjestu događaja zatekao osobu koja je plutala licem u vodi, dok se druga držala za jedro letjelice, te da je prioritet bilo izvlačenje iz vode žive osobe, muškarca koji se zbog pothlađenosti više nije mogao samostalno kretati. Suđenje se nastavlja.