Na cestama sve više vozača na dva kotača

Brzina, adrenalin… Svaki treći teško stradali u prometu – motociklist

Šarlota Brnčić

Ilustracija Snimio: Sergej DRECHSLER / Nl arhiva

Ilustracija Snimio: Sergej DRECHSLER / Nl arhiva

Vozačima motocikala i mopeda nesreće se događaju i zbog njihove nepažnje i zbog nedovoljnog opreza vozača automobila. Zbog slabe zaštićenosti, padovi i nesreće često završavaju teškim posljedicama



RIJEKA  »Na raskrižju Zvonimirove i Ulice I. M. Ronjgova, ispred ZTC-a, stradao je još jedan motociklist. Dvadesetšestogodišnjem motoristu prednost je oduzeo 67-godišnjak u osobnom vozilu…«


Tako je glasila nedavna vijest u našim novinama, u kojoj je opisan način na koji je još jedan mladi motociklist upisan u crnu statistiku koja pokazuje da su vozači motocikala i mopeda jedna od najugroženijih skupina u prometu, s obzirom na broj poginulih i teško ozlijeđenih vozača. Po nekim podacima ispada da je od najteže stradalih u prometu, gotovo svaki treći motociklist, odnosno mopedist.  

Dolaskom proljeća motociklista je na cesti sve više pa i oni, ali i vozači automobila, moraju biti oprezniji kako bi se izbjegla stradanja. Posebice stoga što padovi i nesreće motociklista i mopedista, zbog slabe zaštićenosti, obično imaju prilično teške posljedice. Opasnosti su još veće ako je riječ o neopreznim i loše opremljenim vozačima na dva kotača.


  


» PROVJERITE:   uređaje za upravljanje vozilom;   uređaje za zaustavljanje (radna kočnica i pomoćna kočnica);   uređaje za osvjetljenje ceste i za davanje svjetlosnih znakova (svjetla);   uređaje na vozilima koji omogućuju normalnu vidljivost (vozačko zrcalo);   uređaje za davanje zvučnih znakova;   kontrolne uređaji i uređaje za davanje znakova (brzinomjer s putomjerom i svjetiljkom za osvjetljavanje). » PRIJE VOŽNJE:   očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu na glavu i pravilno je zategnite;   provjerite tlak u gumama;   uključite dnevno ili kratko svjetlo;   koristite zaštitnu opremu kako biSTE sačuvali zdravlje (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice);   ne upravljajte ako ste umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga. » ZA VRIJEME VOŽNJE:   prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste);   ne stvarajte preveliku buku u vožnji (osobito noću);   vozite jedan iza drugoga, ako vozite u skupini;   izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima;   prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte inače vam se glava nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera;   ne vozite prevelikim brzinama, niti slalom između vozila (mopedi i motocikli su uski zbog čega ih pri većim brzinama drugi sudionici u prometu teže predvide);   kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju i ne ispitujte i ne dokazujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla.  


Opasnosti na cesti




Statistike pokazuju da su prevelike brzine jedna od najvećih opasnosti što vrebaju na motocikliste. Vozači automobila su najopasniji kad svojom nepažnjom ili lošim procjenama oduzmu vozačima motora prednost prolaska.


Do nesreća dolazi i zato što vozači motora ponekad precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, a podcjenjuju opasnosti koje krije promet. Velika opasnost su nepažljiva pretjecanja motorima, čak i obilaženja vozila po traku namijenjenom za vozače iz suprotnog smjera jer motociklisti vjeruju u snagu svojih motocikala i mali prostor koji im je potreban za manevar. Na žalost, ponekad se u tome zaigraju, a posljedice su teške.


 Problem su i neiskusni vozači, pa ima i onih koji sjedaju za upravljač prije položenog vozačkog ispita, i u tom segmentu je bilo teških stradavanja, pa i pogibija. Još su češći slučajevi upravljanja tehnički neispravnim motociklima, što je dodatna opasnost. Posebno se upozorava na alkohol koji je jedan od najvećih neprijatelja i za motocikliste, i za ostale vozače.   Vozači automobila najopasniji su kad loše procijene udaljenost i brzinu motocikla i uključuju se sa sporednih prometnica te tako ugroze vozače motora. Jako opasno je nedovoljno i nepravovremeno provjeravanje takozvanog mrtvog kuta kod vozača automobila. To se ponekad poveže i s neopreznim skretanjem ili prestrojavanjem bez uključivanja pokazivača smjera. Ako u ovim slučajevima motociklisti brže voze – što nije rijetkost – a vozači naprave jednu od tih pogrešaka, tragedije su gotovo neizbježne. Posljedice su posebno teške za motocikliste jer su oni mnogo manje zaštićeni.    


Hrvatski auto klub i Centar za vozila Hrvatske u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova organiziraju preventivno-sigurnosnu akciju nadzora tehničke ispravnosti motocikala i mopeda pod nazivom »Dani tehničke ispravnosti motocikala 2015«. Akcija se provodi od danas do subote, 25. travnja 2015. godine u svim stanicama za redovni tehnički pregled vozila na području RH i isključivo je preventivna. Cilj ove dragovoljne akcije je poticanje vozača motocikala i mopeda na veći nadzor tehničke ispravnosti vlastitog vozila, a time sigurnog sudjelovanja u prometu, odnosno, izbjegavanja prometnih nesreća uvjetovanih tehničkom neispravnošću vozila. Tijekom akcije svi vlasnici motocikala i mopeda dobit će savjete radi uklanjanja eventualno utvrđenih nedostataka na motociklima i mopedima te se nikakve represivne mjere neće primjenjivati. Pregled vozila je besplatan za sve vlasnike vozila, odnosno, vozače koji dođu na pregled sa zamolbom da im se njihov motocikl ili moped pregleda i utvrdi tehnička ispravnost ili neispravnost.



Preventivna akcija


O svim tim opasnostima sudionici u prometu trebali bi dodatno razmisliti da se smanji broj stradanja motociklista. Početak motociklističke sezone je prava prilika za to. Kao i svake godine, policija i drugi pokušat će i nizom preventivnih akcija utjecati na sigurnost motociklista, ali i ostalih sudionika u prometu.


Prometna policija PU primorsko-goranske na prometnicama u svojoj nadležnosti provela je ovog proljeća već jednu takvu akciju nadzora vozača mopeda i motocikala. Uz redovan nadzor tehničke dokumentacije, vozačima se ukazivalo i na poželjna ponašanja u prometu.


U akciji su policijski službenici, uz djelatnike Stanice za tehnički pregled vozila, koristili i uređaj (valjak) za utvrđivanje najveće brzine kretanja mopeda koji inače služi kao pokazatelj tehničke neispravnosti, u slučaju koje se vozača mopeda upućuje na izvanredni tehnički pregled. Uređajem je kontrolirano 29 mopeda, a kod četiri razvijena brzina bila je veća od 50 kilometara na sat, ili 60 posto, pa su vozači tih mopeda upućeni na izvanredni tehnički pregled.


Izrečena im je i prekršajna mjera sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Kontrola je obavljena i nad 34 motocikla. Vozačima mopeda i motocikala kod kojih su utvrđeni prekršaji lakše naravi izrečena su usmena i pismena upozorenja, a zakonske mjere su poduzete protiv vozača koji nisu koristili zaštitnu kacigu ili su upravljali bez položenog vozačkog ispita, tehnički neispravnim, kao i neregistriranim vozilima. Ukupno su kontrolirana 63 vozila, a u 14 slučajeva utvrđen je prekršaj.


  Rezultati akcije ukazuju na potrebu daljnjeg kontinuiranog poduzimanja preventivnih i represivnih mjera prema vozačima i putnicima motocikala i mopeda, posebice u vezi korištenja zaštitne kacige, iz razloga što je to izuzetno bitan čimbenik kod težine posljedica prometnih nesreća ove vrste vozila.