Krčki znanstvenik doskočio stalnom rastu cijena goriva

Pretvaranje starog auta u elektromobil za 3.700 eura

Mladen Trinajstić

Atomski fizičar, prof. dr. sc. Ivica Orlić, nudi vlasnicima starijih automobila pomoć u konverziji na električni pogon. Uz relativno malu investiciju omogućava im se jeftina vožnja na kraćim relacijama



Prof. dr. sc. Ivica Orlić iz Punta na otoku Krku, atomski fizičar s bogatom svjetskom znanstvenom karijerom koji je široj Hrvatskoj javnosti postao poznat nakon što je svojom jedrilicom »Fiu« oplovio svijet unatrag posljednjih pet godina iznimno je aktivan na riječkom sveučilištu gdje trenutačno vodi laboratorij za elementnu mikroanalizu pri sveučilišnom Odjelu za fiziku.


Neumorni istraživač i promotor novih, posebice »čistih« tehnologija odnedavno je i predsjednik Udruge zelenih tehnologija osnovane pri Znanstveno tehnologijskom parku Sveučilišta u Rijeci u čijim je začecima prof. dr. Orlić također dao ključan doprinos. Tipične »cutting edge« tehnologije, kakve oduvijek intrigiraju i okupiraju spomenutoga bodulskog znanstvenika vezane su uz obnovljive izvore energije ali i sva ostala tehnološka rješenja zelenog predznaka pa je tako upravo Orlić u društvu svojih suradnika i članova Udruge zelenih tehnologija Lea Vicića i Jakova Perišića u krčkoj Velikoj vijećnici predstavio »zelene« tehnologije i mogućnosti njihove konkretne primjene u uvjetima u kojima danas živimo. 


»Tajne« postupka


Prezentacija nazvana »Od ekodomaćinstva i vozila do ekosela« Krčanima je približila ideje ali i tehnološke mogućnosti recentnih tehnoloških dostignuća – mogućnosti izgradnje i osnutka samoodrživog naselja ali i pretvaranja običnih automobila u elektromobile. 




– Predstavili smo neke postojeće, srodne projekte koji su realizirani ili se tek kane ostvariti u našem okruženju i javnosti približili i opisali tehnologije koje se danas koriste u izgradnji ekonaselja s posebnim naglaskom na neovisnost i samoodrživost takvih zajednica u smislu opskrbe hranom, vodom i energijom, prenio nam je prof. dr. Orlić. Dodao je kako bi široj javnosti posebno interesantna mogla biti tehničko-tehnološka rješenja izrade odnosno transformacije automobila pogonjenih motorima s unutarnjim sagorijevanjem u elektromobile.


Ovo posljednje prilično je lako ostvarivo i ne toliko skupo, zapravo čak jeftino u odnosu na trenutačne cijene goriva i troškove vožnje automobila pogonjenih benzinskim ili dizel motorima, objasnio nam je dr. Orlić. 



Dosad je u Hrvatskoj uspješno izvedeno svega nekoliko konverzija automobila pogonjenih motorom s unutarnjim sagorijevanjem u elektromobile, u našoj županiji nažalost niti jedan. Mi smo sad u potpunosti spremni pomoći svima koji bi na svojim vozilima htjeli izvesti ono što se pokazalo i dokazalo smislenim i isplativim, naglasio je Orlić dodajući kako su sve komponente potrebne za realizaciju takvog zahvata danas lako dostupne. Najveće ograničenje u pogledu cijene i autonomije vozila čine baterije. Ipak, s obzirom na to da se upravo u njihov razvoj i unapređenja na globalnoj razini ulažu značajna sredstva, siguran sam da će njihove performanse postati bolje, da će baterije postati izdržljivijima, manjima i jeftinijima u odnosu na rješenja kojima danas raspolažemo, zaključio je dr. Orlić. 



– Ovaj, vjerujemo jedan od najinteresantnijih projekata mogao bi biti interesantan vlasnicima manjih, starijih automobila koji su prešli mnogo kilometara, posebice onima na čijim je vozilima motor već u takvom stanju da ga se ne isplati popravljati. Konverzijom na električni pogon u čemu smo zainteresiranim vozačima spremni pružiti svu podršku, vlasnici automobila uz relativno malu investiciju svojem starom vozilu mogu udahnuti novu snagu i voziti se, za sad istina tek na kraćim relacijama, za cijenu koja je gotovo zanemariva u odnosu na cijenu benzina. Poznata nam je kompletna tehnologija izrade električnog automobila i plovila, znamo sve o cijenama pojedinih komponenti pa smo sve koje interesira ideja izuzetno jeftinog, tihog i po okoliš izuzetno prihvatljivog načina transporta voljni i spremni uputiti u »tajne« tog postupka, naglašava naš sugovornik. 


Za manje modele


Kako su nam prigodom prezentacije načina transformiranja klasičnog automobila u elektromobil prenijeli prof. dr. Orlić i Jakov Perišić, riječki student treće godine elektrotehnike koji je najdublje zašao u spomenutu problematiku, konverziju je moguće izvesti vrlo jednostavno i za relativno mali novac, korištenjem dostupnih komponenti, znanja i iskustava stručnjaka iz Znanstveno tehnologijskog parka koji će, ovisno o željenom radijusu kretanja i performansama elektromobila zainteresiranima rado pomoći u iznalaženju optimalnog rješenja i njihova povezivanju s mehaničarskim radionicama u kojima je moguće izvesti takve zahvate. 


– Rješenja koja nudimo posebno su pogodna za manje automobile, primjerice kakav twingo, clio ili punto. Zahvatom se iz automobila uklanja motor na unutarnje sagorijevanje i ugrađuje elektromotor, kontroler, punjač, pretvarač, litijske baterije i ostali dijelovi čija cijena, zajedno s troškom atestiranja vozila dosižu vrijednost od nekih 3.700 eura. Ova vrijednost podrazumijeva 10 kilovatni motor i baterije koje vozilu daju autonomiju od kojih 50 kilometara, dakle dovoljno za gradsku vožnju i svakodnevne odlaske do posla i natrag. Postoje rješenja koja daju veću snagu i širi radijus kretanja ali i veću cijenu pa se u našim nastojanjima mi ipak najviše koncentriramo upravo na ova prva, koja uz minimalne troškove vožnje, održavanja i konverzije zadovoljavaju svakodnevne potrebe većine građana, naglasio je Perišić.


Dr. Orlić dodaje kako se njemu osobno posebno zanimljivom čini računica isplativosti takvog zahvata. 


Plovidba bez zvuka


– Egzaktni podaci govore kako je ulaganje elektrifikaciju automobila koji su, zbog istrošenosti njihovih motora zreli za otpis više no pametno i isplativo rješenje. Korištenjem benzinskog motora za prelazak 15.000 kilometara potrošit ćemo nešto više od 12 tisuća kuna dok ćemo uporabom električnog motora autom istu kilometražu prevaliti za svega 830 kuna. S obzirom na činjenicu da elektromobil gotovo da i nema pokretnih dijelova, troškovi njegova održavanja su zanemarivi, posebice u odnosu na troškove održavanja motora s unutarnjim sagorijevanjem. Uz sve ostale prednosti elektromobila proizlazi i da je uz godišnje prelaženje 15 tisuća kilometara konverzija klasičnog automobila u elektomobil u onoj najekonomičnijoj varijanti isplativa već za oko 2,5 godine dok u onim ambicioznijim i skupljim varijantama uštede premašuju ulaganja nakon manje od pet godina, ističe dr. Orlić napominjući kako se jednako dobre, korisne i štedljive varijante konverzije mogu primijeniti i na motocikle i brodice. 


– U glavi su mi ljudi koji panulaju ili pak kajićem, koristeći sviću love uz pomoć ostiju, povjerio nam se na koncu našeg razgovora dr. Orlić, iskusni morski vuk. Zamislite da se morem, uz gotovo nikakav trošak krećete bez ikakva zvuka, »dežurajući« na provi s ostima u jednoj i daljinskim upravljačem kojim upravljate barkom u drugoj ruci. To ne samo da je ostvarivo već je i isplativo, zaključio je Orlić uvjeren kako će uskoro vozila i plovila o kojima govori i kakva promovira izaći iz bilježnica i laptopa domaćih znanstvenika i postati svakodnevicom stanovnika naše zemlje.