Izložba "Pogovor z Rečine"

Marko Gracin fasciniran moćnom Rječinom

P. N.

Dugo traje moja fascinacija »moćnom« Rječinom, prije više od dvadeset godina dogodio se sudbonosan susret s tom devetnaest kilometara dugom goropadnicom, kada sam za Novi list gurnut u reporterske vode, radeći na seriji reportaža o ljudima i selima kroz koje ona protječe, kaže Gracin



UMAG/RIJEKA Začuđujuće je kako oko fotografa naš svijet gleda jednom umjetničkom dimenzijom, otkrivajući nam detalje i ljepote, emocije s kojima se svakodnevno susrećemo, a rijetko zastanemo. Prigoda za takvo zastajanje izložba je fotografija Marka Gracina u Multimedijalnom centru umaškog POU-a, koja se može pogledati još sutra. 


Gracin se predstavio nizom fotografija s Rječine, objedinjenih u izložbu naziva »Pogovor z Rečine« koja je premijerno predstavljanje imala u Gradu Grobniku.


Marko Gracin, član riječkog HDLU-a, već je imao nekoliko samostalnih izložbi kroz koje je prikazao Rijeku i Riječane u krhkim vremenima tranzicije, a s novinarkom Novog lista  Slavicom Mrkić Modrić, autor je fotomonografije o Rijeci »Naša Rika«.




Nakon Umaga, Gracin će fotografije izložiti i u Rijeci, i to u sklopu skupine izložbe koja će na Korzu biti postavljena 22. ožujka u povodu obilježavanja Svjetskog dana voda.


Nepresušna inspiracija


Riječani, Rijeka i njena okolica su nepresušni motiv na vašim fotografijama. Postoji li i poseban razlog zbog kojeg ste se odlučili ovjekovječiti Rječinu?


– Dugo traje moja fascinacija »moćnom« Rječinom, pred više od dvadeset godina dogodio se sudbonosan susret s tom devetnaest kilometara dugom goropadnicom, kada sam za Novi list gurnut u reporterske vode, radeći na seriji reportaža o ljudima i selima kroz koje ona protječe. Bila je to ljubav na prvi klik koja me podosta  odredila kao reportera koji obožava reportažnu fotografiju. Ljepota je u oku promatrača, kažu, Rječinu sam doživio kao posebnu, fascinantnu, nepredvidivu i za mene uvijek inspirativnu. Nadam se da to govore i same fotografije izložene u galeriji.


Iz izloženih fotografija uočava se vaše zanimanje za fotografiranje pejzaža…


– Nisam neki pejzažist i nemam neko posebno nadahnuće snimanja prirode. Moja je želja bila samo zahvaliti Rječini za sve ono što mi je dala i omogućila.


Fotografija kao osobni stav


Kad ste shvatili da imate afinitet prema fotografiji?


– Kada sam počeo sanjati da razvijam sada već zaboravljene  filmove, radim crno-bijele fotografije u laboratoriju i kada sam prestao razmišljati da bih se mogao baviti nečim drugim.


Poznato je da radite kao fotoreporter u Novom listu. Volite li više reportažne fotografije ili pak radije sami kreirate situaciju? Kako biste opisali svoj stil?


– Situacije kreiraju dobru fotografiju, moje je samo da zabilježim ono što vidim. Motivi dođu sami od sebe kada se čovjek bavi nečim što voli, no ipak najviše mi leži »life fotografija«, odnosno prizori iz svakodnevnog života, tu najviše uživam, tu sam, kako bi se reklo, doma. U svakom slučaju, fotografija je za mene puno više od posla i ostvarivanja egzistencije. Za mene je fotografija mogućnost za prikazivanje svijeta kako ga ja vidim i izražavanje osobnog stava o stvarima koje me okružuju.


Što mislite o photoshopu, je li dobar ili loš, ili pak ovisi o onom tko s njim radi?


– Photoshop je samo jedan od alata u mediju fotografije. On je uslijed sveopće digitalizacije postao neizbježan u obradi i pripremi fotografija. Po mom mišljenju je dobra fotografija bit svega. Nažalost, u photoshopu mnogi znaju pretjerati u dorađivanju i uljepšavanju fotografija, ali ja nisam pobornik pretjeranih manipulacija.


Na greškama se uči


 Danas se mnogi žele baviti fotografijom. Neki smatraju da je važna oprema, a drugi oko za detalje. Koji je vaš stav?


– Čovjek je još uvijek najbitniji faktor. Koliko znam, još uvijek nisu programirali  robote da koriste fotoaparat. Cijena, marka i broj piksela aparata nisu presudni za dobru fotografiju, za nju treba biti spreman, reagirati u pravi čas i biti na pravom mjestu. Sve ostalo su »štorije od kunelići«.


Na koje biste najčešće fotografske pogreške upozorili početnike koji se žele baviti fotografijom?


– Pogreške su bitna stvar u svakome poslu, na njima čovjek, ako  zaista želi biti dobar u bilo kojem poslu, najbolje uči. Treba biti uporan, posvećen fotografiji, snimiti tisuće i tisuće kadrova, pogledati tisuće fotografija drugih autora te pronaći neki svoj put.