Blagdani

Ljubljanski advent ima najveći kotao za vino u Europi

Edi Prodan

Advent u Ljubljani

Advent u Ljubljani

Turbo kuhač vina vrlo je moderno dizajniran i na ekološki je pogon. Kapacitet mu je tisuću litara, 300 crnog i 700 bijelog vina, a istače se pomoću pet slavina



LJUBLJANA Ma ima dugi niz godina kako nam je potražnja za kuhanim vinom zadavala muke – nikako ga dovoljno pripremiti, a to je izazivalo nelagodu i nama kao ugostiteljima, baš kao i gostima koji su morali čekati. Pa sam ove godine odlučio napraviti nacrt gigantskog kotla te ga izvesti kao kombinaciju tradicionalnog i modernog dizajna. I evo ga, ovog adventskog sajma je tu – najveći kotao za kuhanje vina u Europi, ponosno nam je pokazao svoju majstoriju Husnija Hajdarpašić, jedan od znanijih ljubljanskih ugostitelja i općenito poduzetnika, vlasnik ugostiteljskog objekta koji se nalazi na Tromostovju, u samom centru centra – Ljubljane ali i Slovenije.


Turbo kuhač vina, kako bi ga se vjerojatno nazvalo u nekoj TV-prodaji, vrlo je moderno dizajniran i na ekološki je pogon: ispod samog kotla je ložište, a energija stiže iz dobro osušene bukovine tako da taj kotao tom dijelu grada daje i dodatni karakteristični miris, miris doma zimi. Kapacitet mu je tisuću litara, 300 crnog i 700 bijelog vina, a istače se pomoću pet slavina.


Privlačno središte


Središte Ljubljane je i inače, ovih adventskih dana, iznimno privlačno. Bezbrojni štandovi, silan broj ugostiteljskih objekata kaji se i inače nalaze uz Ljubljanicu veliki su mamac za rijeke posjetitelja. Taj sajam ne treba uspoređivati sa zagrebačkim jer mu je naprosto koncepcija drugačija – Ljubljana preferira druženje, kuhano vino, slane i slatke zalogaje i mnogo – veselja.




Dobitna je to kombinacija s obzirom da je lani, kako nas je svojedobno informirao gradonačelnik Ljubljane, župan Zoran Janković, u svega mjesec dana, od prve adventske nedjelje do dočeka Nove godine, privukla milijun posjetitelja. Ove je godine gužva nesnosna tako da se jasno nazire kako će povećanja broja posjetitelja biti izraženo s dvoznamenskim postotkom. Prema registracijama parkiranih automobila, najviše je gostiju iz Hrvatske, a posebno prednjače oni iz Rijeke i Istre, dok je najčešći strani jezik svakako talijanski – oni naprosto obožavaju Ljubljanu u to doba godine tako da ih na desetke tisuća stiže s područja koji omeđuju Bologna i Milano.


– Nema vam nama odmora ovih dana. Je hladno, puno se radi ali ni najmanje se ne žalimo istaknukli su nam Husnija i njegova supruga Darja Weiss Hajdarpašić. I odjurili prema svojim radnim pozicijama ispred kojih su bili dugi, satima neprekinuti redovi. Za razgovor s hrvatskim novinarima… bit će vremena kad nova godina dođe.


Kućna radinost


Šetnja uz Ljubljanicu, koja je na momente djelovala poput probijanja među posjetiteljima neke velike nogometne utakmice ili rock koncerta, pokazuje svu raskoš slovenske »kućne radinosti«: od medeninih pripravaka do zanimljivih lutkica. Ne, nisu replike prve dame SAD, ali prodajnu kućicu s nazivom Melanija ipak smo pronašli. Rodbina? Ma ne, pa ime Melanija je postojalo i prije no što se Trump pojavila u Bijeloj kući. I za kraj ovog blic reporta iz adventske Ljubljane, zanimljivost o cijeni zakupa prostora: za otprilike mjesec dana prodavateljski štandovi plaćaju oko 40 tisuća, ugostitelji i do 120 tisuća kuna. A to se nekako mora vratiti – pa kako da se onda ne osmisli najveće kuhalo za vino u Europi!