Izložba kao vremenski stroj

Jugoton: Tvornica snova istočno od raja

Siniša Pavić

Izložba o Tvornici ploča Jugoton, onoj koja je vrtjela do pet milijuna gramofonskih ploča godišnje, je i priča o vizualnoj i pop kulturi, o dizajnu, arhitekturi, umjetnosti, o našem okretanju ka zapadu, o tvornici koja je znala i iskoristiti predratnu tradiciju i shvatiti što im to diktiraju tržišni trendovi sa zapada



Ima takvih dana u životu, ne previše ali ih ima. Odeš na izložbu, a onda shvatiš da si u vremenskoj kapsuli. Putuješ k’o dr. Who, unatrag uglavnom, i rekonstruiraš svoj život, onaj njegov ljepši dio.


Ono što je začudno je da ga rekonstruiraš preko omota od gramofonskih ploča, recimo preko omota Oliverovog LP-ja »Malinkonija«, onog na koje zapravo ništa nema osim njegovih velikih cvikera. Gledaš omot, a vidiš školske torbe što ih je prije sto godina radila Jugoplastika, pa u njih stavljala Oliverovu singlicu.


  Ima taj vremenski stroj i svoje ime, a nije tajna ni gdje se u njega da ući. Mjesto radnje je Tehnički muzej u Zagrebu, a stroju je ime »Jugoton – istočno od raja«. Izložba je to o Tvornici ploča Jugoton, onoj koja je vrtjela do pet milijuna gramofonskih ploča godišnje, no priča je to i o koječemu drugom, o vizualnoj i pop kulturi, o dizajnu, arhitekturi, umjetnosti, o našem okretanju ka zapadu, o tvornici koja je znala i iskoristiti predratnu tradiciju i shvatiti što im to diktiraju tržišni trendovi sa zapada.


Priča je to o Jugotonovom dućanu u Bogovićevoj u Zagrebu, o prodavaonici ploča Jugoton u Rijeci u Užarskoj ulici, ili o butigi na splitskoj Pjaci, o dobu kad se šparalo da bi se kupila ploča.    


1. Čuvajte ploču okomito, dalje od izvora topline kako bi se izbjeglo savijanje ploče   2. Držite ploču samo na rubu i površini naljepnice te izbjegavajte dodirivanje površine ploče   3. Nakon sviranja, vratite odmah ploču u omot da se ne ošteti i da je sačuvate od prašine   4. Po potrebi, upotrebite čistač prašine   5. Vertikalu silu igle zvučnice podesite prema uputama proizvođača zvučnice   6. Otprilike poslije stotinu sati reprodukcije kontrolirajte iglu i prema potrebi je zamijenite


Trgovina snova


– Taj Jugotonov dućan u kojem su se, ako me sjećanje dobro služi, neke ploče mogle preslušavati preko slušalica u obliku onih telefonskih koje su bile uključene u gramofone, postao je moja »trgovina snova« u koji me majka svakih nekoliko tjedana vodila poslije posla u Vjesniku, koji se tada nalazio na Cvjetnom trgu. Stanovali smo daleko od centra, na zapadnom rubu Zagreba, a tim je moja žudnja za Jugotonovim dućanom i pločama u njemu bila veća.


  Ovako, u sjajnom katalogu koji je, baš kao i projekt i koncepcija izložbe – vizualna i pop kultura, djelo Sanje Bachrach Krištofić i Maria Krištofića, piše glazbeni kritičar Aleksandar Dragaš.  

Dok ulazi čovjek na izložbu, prati ga glazba. Evo, Indexi pjevaju o jednoj maloj pjegavoj plavoj. Slušaš i spominješ se kako je baš ta pjesma spojila jednog Vedrana i jednu Olju, makar je jedna Marica bila uvjerena da je ona ta pjegava i plava.


Pred izloženim omotom ploče »Naši dani« Grupe 220 stoji Lidija Vuglovečki. Čita podno omota kako piše: »Na omotu ploče Grupe 220 Naši dani (1968) nosilac vizualne poruke je duhovita inverzija worholovskog umnožavanja fotografija na način pop arta, s time da se umjesto američke megazvijezde Elvisa Presleyja nalaze članovi tada gotovo anonimne grupe«.


Gospođa Lidija baš od te 1968. godine živi u Austriji. Ali, svako malo doputuje do Zagreba, pa obiđe sve zanimljive izložbe redom. Ovu nije mogla propustiti. Kako i bi kad je onomad toliko voljela i željela pjevati da su ona i njena školska kolegica pjevale i kao Duo Hani.


  – Muzika je bila moja ljubav – priznaje nam.



Autori projekta, koncepcije izložbe – vizualna i pop kultura, kataloga i CD izdanja: Sanja Bachrach-Krištofić i Mario Krištofić. Suradnici autorskih cjelina: Jasna Galjer, Andreja der Hazarijan Vukić, Branko Kostelnik, Veljko Lipovščak, Dean Vuletić. Autori koncepcije i izložbe – dionica produkcije i proizvodnje gramofonskih ploča i kaseta: Tehnički muzej. U projektu su sudjelovali: Želimir Babogredac, Mirko Bošnjak, Veljko Despot, Aleksandar Dragaš, Pero Gotovac, Ivan Ivezić, Đorđe Kekić, Vojno Kundić, Dubravko Majnarić, Siniša Škarica.   Vizualni identitet: NJI3. Postav izložbe: Maša Milovac, Jan Pavlović.


 


 Prvi rock album


No, koliko god da je lijepo pjevala od tog je sna morala odustati nakon operacija krajnika. A pamti sve, Ivu Robića, šansonijere naše i strane, Zdenku Vučković, ploče s naših festivala od Opatijskog do Splitskog, Elvisa, Beatlese. Pače, kad je pitate što danas sluša od glazbe, prvo će reći – hip, hop nikako, a onda će kazati kako je nedavno pogledala film »Good Ol’ Freda«, onaj koji je opjevao tajnicu Beatlesa i šeficu njihova fan cluba.


Prošetati pješačkom zebrom koja nije bez vraga na podu tehničkog muzeja, bilo joj je stoga zadovoljstvo. Ništa manje zadovoljstva nije bilo vidjeti i čuti Mišu Tatalovića, basista one prve, prave postave Grupe 220, one s izloženog omota. Gušt ga je slušati dok u kameru HRT-a priča o danima kada je rock and roll uistinu bio mlad. Uostalom, baš je album Grupe 220 bio pri autorski rock album što ga je izdao Jugoton.  

  – Nas je to što su nam ponudili da snimamo ploču strašno iznenadilo. Pozitivno smo bili iznenađeni, jer u to vrijeme nije tu bilo nekih financijskih dobiti da netko traži nekakvu zaradu. To je bila državna firma kao i sve. Ali, oni su očiti prepoznali taj naš autorski rad – veli Tatalović.


  Pretpostavlja da im je Jugoton ponudio snimanje ploče jer su bili jedni od rijetkih bendova koji su svirali svoje, autorske stvari. Drugi su svirali strane stvari, pa je bio bolji onaj tko stranu stvar bolje skine. Za ilustraciju kolika je razlika između današnjeg doba od interneta i doba kad se snimao album, spominje Radio Luksemburg. Ako si, naime, čuo na radiju neku dobru stvar, prošli bi i tjedni prije nego si je mogao čuti ponovno.