Tribina o autorskim pravima

ZAMP štiti velike, a šteti undergroundu

Ivana Kocijan

Sudeći po onome što se moglo čuti na tribini, te postavljenim pitanjima mnogi su mladi autori neupućeni u svoja prava, a prisutne su i nelogičnosti u sustavu koje primjerice DJ-ima otežavaju rad 



RIJEKA Temom autorskih i srodnih prava u glazbi preksinoć su se u Palachu pozabavili sudionici tribine Autorska prava u glazbi: Milan Majerović Stilinović, Romana Večerić, Vedran Meniga, Damir Batarelo i moderator Zoran Baljak. 


   Milan Majerović-Stilinović, voditelj Sektora komunikacije i odnosa s javnošću HDS ZAMP-a, okupljene je informirao o povijesti i misiji ZAMP-a otkrivši među ostalim kako Hrvatsko društvo skladatelja sljedeće godine obilježava 70 godina postojanja. HDS ZAMP, stručna Služba zaštite autorskih muzičkih prava (ZAMP) Hrvatskog društva skladatelja (HDS), obavlja djelatnost ostvarivanja i zaštite autorskih glazbenih prava za gotovo 8000 članova u Hrvatskoj.


Prošle je godine 5,5 tisuća ljudi u Hrvatskoj dobilo honorar, a ZAMP je isplatio honorare i za 100.000 skladatelja iz svjetske mreže CISAC. Govoreći o kolektivnoj zaštiti autorskih prava, Majerović Stilinović otkrio je i da će se autorska prava preko ZAMP-a ostvarivati i od Youtubea te da se sredstva dijele na autorska prava, prava izvođača i prava proizvođača fonograma, dok se naknada za prazne medije raspoređuje na šest društava.




Okupljeni su mogli doznati i da su sva sredstva javnog priopćavanja dužna prijaviti svu glazbu emitiranu u svome programu u jednom mjesecu, da mnoge radijske postaje mnoge ne prijavljuju sva djela koja emitiraju, kao i da HRT sve emitirano zapisuje i prijavljuje ručno. 


  Loš zakon


Vedran Meniga, predstavnik pulskog Seasplash kolektiva i jedan od čelnih ljudi Outlook i Dimensions festivala, smatra da je zakon loše napisan jer štiti sva prava bez obzira na sve. Nelogičnim smatra i to što on kao izvođač mora plaćati zaštitu samog sebe kada nastupa na festivalu koji sam organizira, što po njemu uništava underground scenu.


Također je dodao i da autori nisu dovoljno informirani o tome što im nosi kolektivna zaštita autorskih prava, niti o tome da postoji mogućnost odricanja od zaštite što je primjerice učinio Branimir Štulić. Meniga je podsjetio i da postoje druge opcije poput licence Creative Commons kojom se autori odriču svega što bi mogli dobiti od svojih prava, a autorsko pravo postaje besplatno i besplatno se koristi. 


   Kazavši kako kolektivan učinak ZAMP-a štiti velike izvođače, predsjednik riječkog Saveza udruga Molekula Damir Batarelo osvrnuo se na bendove koji ne žele da im se štite autorska prava kazavši kako alternativni bendovi čija je autorska misao samo njihova ne prihvaćaju krovne udruge iznad sebe te da treba poštovati bendovski stav. 


   Romana Večerić je pak kao predstavnica HDS-ZAMP-a govorila o suradnji s udrugom koncertnih promotora Promo te o utvrđivanjima uvjeta korištenja glazbe. Osim što je zainteresiranima podijelila nekoliko praktičnih savjeta vezanih uz njihova prava, podsjetila je i kako su organizatori koncerata dužni platiti naknadu te kako se od njih traži popis djela koja će biti izvedena na koncertu i imena njihovih autora kako bi se mogla utvrditi njihova volja vezana uz ostvarivanje autorskih prava. 


  Nemali broj posjetitelja


Održana u sklopu prvog Impulse festivala u organizaciji Udruge Diston i Studentskog kulturnog centra, tribina je okupila nemali broj posjetitelja među kojima je nažalost bilo malo glazbenika, tek nekoliko DJ-a i nekoliko članova riječkih bendova. Najviše praktičnih pitanja za sudionike predavanja imao je Vinko Golembiowski iz grupe Uma Thurman kojeg je zanimalo zašto njegov bivši bend Super Sexy Flesh Eating Zombie Strippers ne ostvaruje autorske naknade te Mirko Trkulja poznat(iji) kao DJ Mile Hund koji je ukazao na probleme vezane uz licence za DJ-e.


Zahvaljujući Večerić okupljeni su tako mogli doznati da DJ-licenca omogućava da se ostvare prava umnožavanja, odnosno kopiranja s jedne na drugu materijalnu podlogu te da se autori koji žele ostvariti autorske naknade trebaju javiti ZAMP-u, a ne obrnuto. Sudeći po onome što se moglo čuti na tribini, mnogi su (mladi) autori neupućeni u svoja prava, a prisutne su i nelogičnosti u sustavu koje primjerice DJ-ima otežavaju rad. Ovakvi su događaji stoga iznimno dobrodošli kako bi obje strane iznijele svoje probleme i pokušale ih riješiti.