Tribina udruge Promo

Kako je rock postao marginalni kulturni segment?

Hina

Foto: V. KARUZA

Foto: V. KARUZA

Organizator InMusic festivala Zoran Marić napomenuo je kako prema izračunima turističke industrije programi rock glazbe u državnim i lokalnim proračunima doprinose više od 100 milijuna kuna godišnje



ZAGREB Organizatori koncerata suvremene glazbe u Hrvatskoj okupljeni u Udruzi koncertnih Promotora – Promo, izrazili su u srijedu u Zagrebu nastavljeno nezadovoljstvo tretmanom rock kulture u Hrvatskoj i odnosom Ministarstva kulture prema programima rock glazbe kao javne potrebe u kulturi, te pozvali ministarstvo na provedbu konkretnih mjera kako bi se rock kultura prepoznala kao kompleksna i relevantna kulturna djelatnost.


Na tribini nazvanoj »Rock je kultura!«, članovi udruge iznijeli su svoju zabrinutost zbog i dalje marginaliziranog položaja rock kulture u Hrvatskoj, koja u ovoj godini predstavlja tek 0,37 posto javnih potreba u kulturi, te ponovno pozvali ministricu kulture Ninu Obuljen Koržinek da uvaži argumente za unaprjeđenje budućeg položaja programa rock glazbe u kulturnoj politici RH.


Neposredni povod za tribinu su rezultati ovogodišnjeg Javnog poziva za predlaganje programa javnih potreba u kulturi RH za 2017. godinu, potprogramska linija Rock glazba: festivali i klupski programi.




Promo smatra rezultate provedbe toga Javnog poziva nezakonitima, a kao sporno navodi i imenovanje Stručnog povjerenstva Ministarstva kulture za rock glazbu. Upitno je, kako je istaknuto, poštivanje utvrđenih kriterija pri ocjenjivanju prijavljenih programa u toj potprogramskoj liniji, odnosno, kako tvrde, njihovo potpuno ignoriranje te čak i brisanje s mrežnih stranica Ministarstva.


Na pitanje »kako smo došli do toga da je rock postao manje od jedan posto svih javnih potreba u kulturi« prvi se u Velikom pogonu Tvornice kulture osvrnuo Mate Škugor ispred SuperUho festivala i programa ŽednoUho.


Ocijenio je kako je davanje potpore rock kulturi nedvojbeno dobro ulaganje koje se državnom proračunu višestruko vraća jer uz stvaranje kulturnog proizvoda stvara dodanu vrijednost.


»Nažalost, u 16 godina bavljenja promotorskim poslom, tijekom kojih dobivam sredstva za svoje projekte od Ministarstva kulture, ispostavilo se da to ministarstvo i dalje ne doživljava rock kao ozbiljan faktor u kulturnoj produkciji u Hrvatskoj«, upozorio je.


Organizator InMusic festivala Zoran Marić napomenuo je kako prema izračunima turističke industrije programi rock glazbe u državnim i lokalnim proračunima doprinose više od 100 milijuna kuna godišnje.


»Svi ti programi prije svega trebaju zadovoljiti javni interes, potrebe javnosti, a javnost to su građani ove zemlje koji su pokazali da žele pratiti rock glazbu«, istaknuo je.Dražen Goreta iz Tvornice kulture osvrnuo se na činjenicu da je rock kultura kao javna potreba u kulturi prvi put sufinancirana iz državnog proračuna tek 2015./2016., a u 2017. godini rock je u Hrvatskoj još uvijek tretiran kao inovativna nova forma.

Upozorio je da su još 2015. godine s Ministarstvom kulture ispregovarani jasni kriteriji za dodjelu sredstava u sklopu programa javnih potreba u kulturi RH za 2017. godinu, potprogramska linija Rock glazba: festivali i klupski programi.


Prema tim je kriterijima bio predviđen iznos financiranja od dva milijuna kuna, od čega je ispunjeno tek 50 posto, istaknuo je, dok u 2017. nije ispoštovan niti jedan od kriterija, što znači da je prekršena procedura vrednovanja.


Istodobno, drastično je smanjen iznos subvencioniranja – u 2017. je 64 posto manji proračun za predprogramsku liniju rock glazbe u donosu na predviđeni budžet 2015.


Napomenuo je kako je s obzirom na sve navedeno Udruga konzultirala pravnika, te razmatra razmatra obraćanje Upravnom sudu radi zaštite zakonitosti.


Tribini je u ime Ministarstva kulture nazočila pomoćnica ministrice Iva Hraste Sočo, koja je istaknula kako je to ministarstvo otvoreno za dijalog, jer urbanu kulturu i rock scenu, uključujući klupske programe, smatra vrlo važnima.


Pojasnila je da je rock glazba dijelom inovativnih programa Ministarstva kulture iz razloga kako bi se u okviru istog natječaja mogle financirati i druge njihove djelatnosti koje nisu samo glazbene.


Što se tiče izostanka oformljavanja povjerenstva, ustanovljen je propust i odmah se pristupilo formiranju novoga, temeljem odluke ministrice kulture, rekla je.


S obzirom na zamjerku vezanu uz imenovanje članova toga povjerenstva, napomenula je kako je riječ o ad hoc povjerenstvu koje se formira prema Zakonu o financiranju javnih potreba u kulturi, pa se ne provodi natječaj već članove povjerenstva imenuje osobno ministar.


»Očekujemo vas u ministarstvu s konkretnim prijedlozima koje ćemo razmotriti«, poručila je Hraste Sočo.


Na zamjerku Ministarstvu da je u stručno povjerenstvo za ovu godinu imenovalo nekompetentne ljude koji nisu poštovali kriterije osvrnuo se i predsjednik povjerenstva Nikša Bratoš, predsjednik Hrvatske glazbene unije.


Istaknuo je kako je riječ o nepristranim ljudima koji nemaju nikakve osobne interese u odlučivanju, da je način dodjele sredstava bio transparentan i temeljen na kriterijima dogovorenim 2015., pri čemu se povjerenstvo trudilo u prvome redu poštovati ključan preduvjet – da je predloženi program u interesu hrvatske kulture i hrvatskih autora.


Složio se da su izdvajanja za kulturu u RH općenito smiješno mala pa tako i za rock glazbu. Preporuke povjerenstva temeljene su na profesionalnim kriterijima a ne osobnim preferencijama, ustvrdio je.


Osim nerealno malog proračuna namijenjenog tome kulturnome segmentu, sudionici su ministarstvu kulture predbacili pogrešne kriterije vođene neobjektivnom prosudbom o vrijednosti rock kulture unutar šireg gospodarstva, te neuvažavanje realnih doprinosa tog kulturnog segmenta u obliku dodane vrijednosti, ali i općenito nepostojanje sustavne kulturne politike.


U želji da se javna potreba u kulturi stotina tisuća hrvatskih građana zadovolji, te hrvatska kulturna politika približi međunarodnim standardima, te prepozna rock kao kompleksnu i relevantnu kulturnu djelatnost, sudionici tribine uputili su Ministarstvu kulture zahtijev za nastavkom dijaloga, uz zadržavanje postojećih već dogovorenih jasnih, objektivnih i mjerljivih kriterija, te formiranje Vijeća za rock glazbu u sklopu Vijeća za glazbenu djelatnost pri tom ministarstvu.


Nadalje, traže sazivanje Stručnog povjerenstva za potprogramsku liniju Rock glazba: festivalski i klupski programi, koju sačinjavaju stručnjaci i kulturni djelatnici s iskustvom. Također, zahtijevaju zakonitu provedbu vrednovanja prijavljenih programa prema važećim kriterijima Javnog poziva.


Udruga Promo okuplja organizatore koncerata kvalitetne suvremene autorske glazbe u Hrvatskoj, a ispred ove inicijative udruge stoje i sljedeći koncertni organizatori i glazbeni klubovi: Tvornica kulture, INmusic festival, SuperUho festival, Vintage Industrial Bar, Klub. Zagreb, Močvara, Žedno uho, Pozitivan ritam, LAA, Klub Palach, Distune Promotion, Seasplash festival, Multikultura, Outlook festival, Dimensions festival, Attack, Terraneo Festival.