Kamera, ton, akcija!

Može li Rijeka dobiti katedru filma?

Vedrana Simičević

Radionice su vodili Vanja Černjul i Goran Dukić, uspješni hrvatski filmaši u SAD-u, te njihov kolega Mike Cahill.



RIJEKA Tridesetak polaznika, mahom mladih ljudi i mahom iz Rijeke, no dijelom i iz Zagreba, pa i Slovenije, prisustvovalo je ovog tjedna u Rijeci prvom, eksperimentalnom izdanju filmske škole »Pixel Film, TV and New Media School«.


 Radionice koje je u sklopu Sveučilišta u Rijeci inicirao zagrebački snimatelj Vanja Černjul koji već godinama gradi uspješnu karijeru u New Yorku, pored njega samog vodili su i redatelj Goran Dukić – još jedan uspješan hrvatski filmaš u SAD-u, te njihov kolega i prijatelj, sve poznatiji američki redatelj Mike Cahill.     

Vjetar u leđa


Takva predavačka imena su bez problema privukla mlade kreativce željne upijanja znanja o filmskoj produkciji, koji su nakon pet dana predavanja bili i više nego zadovoljni.


    – U vrlo kratko vrijeme uspjeli smo dobiti uvod u funkcioniranje filma na više razina, od tehničkih do kreativnih aspekata, sažeo nam je primjerice svoje dojmove Dino Topolnjak, student riječke Akademije primjenjenih umjetnosti koji se prijavio kako bi dobio dodatni »vjetar u leđa« za ulazak u svijet filma. Radionice su za studente riječkog sveučilišta koštale 150 eura, a za sve ostale 250 eura.   Mike Cahill, mladi američki redatelj, scenarist i montažer do sad je najpoznatiji po hvaljenom nezavisnom filmu »Druga zemlja«, jednom od laureata Sundencea, a na radionice u Rijeci rado se odazvao.    – Mislim da je cijeli program odlična i lijepa ideja i počašćen sam što su me prijatelji pozvali da sudjelujem kao jedan od predavača. Studenti su vrlo pametni i vrlo talentirani. Pokušavao sam im prenijeti svoje iskustvo, objasniti kakvi su bili moji počeci, ispričati neke priče o samom procesu snimanja i iznijeti moje nade i razmišljanja u kojem pravce danas ide umjetnički film.    Najvažnija stvar koja sam ja osobno naučio do sad je da se ne smijete bojati neuspjeha. Možete podbaciti više puta, samo se ne smijete bojati i dalje pokušavati, jer se inače ni uspjeh neće dogoditi, kazao je Cahill.




Na kraju petodnevne filmske »balade«, zadovoljstvo sa svoje strane nisu krili ni predavači. 


– Imali smo veliku sreću sa polaznicima koji su donijeli baš onu energiju koju smo trebali za ovu našu eksperimentalnu godinu. Radionica je imala spontanu vibru, jer smo htjeli da polaznici imaju mogućnost interaktivnog sudjelovanja, pojasnio je Černjul priznavši da do samog početka radionice nisu znali točno koj će se profil ljudi prijaviti, pa su pripremili fleksibilan program. 


   


Interaktivno sudjelovanje


– Na kraju smo imali ljude koji tek žele raditi filmove jednog dana, neke koji su ih već snimali, neke koji su napisali scenarij, pa čak i neke od njih koji već rade na više produkcija. Pošto je Goran Dukić bio jedan od kreatora programa, on je držao dvije radionice i jedno predavanje o adaptaciji literalnih djela u filmski scenarij i pokazao je neke svoje adaptacije. Ja sam pokušao pak inicirati razgovor o komunikaciji vizualnih ideja između suradnika na filmu.


 Za mene kao snimatelja iznimno je važno saznati redateljeve ideje i prenijeti svoje ideje redatelju, pa sam pokušao polaznicima pojasniti koje sve alate imamo na raspolaganju za takvu komunikaciju, kazao nam je Černjul.     

Filmski zanat


Polaznici su tijekom radionica dobili priliku i snimiti kratku scenu.


    – Izabrali smo scenu iz »Diplomca«, radili vježbe s glumcima, konkretnije polaznicima studija Rade Šerbedžije i onda je svatko snimio, režirao i montirao scenu na svoj način, te smo je poslije zajednički komentirali. Vrlo je korisno u tim situacijama imati priliku postavljati pitanja osobi koja je već neko vrijeme u toj profesiji, pojasnio nam je Dukić koji se nada da bi ova škola namijenjena učenju filmskog zanata jednog dana mogla prerasti u katedru na riječkom sveučilištu.

Već iduće godine škola bi trebala trajati dva tjedna, a osnovna je ideja da iz nje proizađu i kratki filmovi koji bi mogli imati i potencijal prijavljivanja na festivale.