Govoriti kao kralj

“Kraljev govor” jak je britanski zgoditak

Aldo Paquola

Odnos vojvode od Yorka, budućeg britanskog kralja, i njegovog govornog terapeuta iz Australije Lionela Loguea žarište je filma, izvor unutarnje dramatičnosti, humora i gegova



U filmu »Kraljica« aktualna posjednica britanskog trona, utjelovljena u dobitnici Oscara Hellen Mirren, rekla je što je imala za reći jasno, glasno, bez zastajkivanja i tečno. Kraljičin otac George VI. što god da je imao za reći, poglavito u javnosti, izrekao je u tjeskobnim, samozastrašujućim tišinama, a onda bi izustio nešto neartikulirano i nakon mučnog mucanja ponovno zašutio, poražen i jadan poput ispuhanog balona. 



Colin Firth je majstorski mucao. Pokazao je niz mentalnih i emocionalnih mjena, dilema i izljeva u prinudnim stankama i mukama neizrečenog do postupnog ovladavanja vlastitim bićem i govorom. Bit će čudo ako Firthu izmakne Oscar





»Kraljev govor« je film s dvanaest ipak neočekivno pristiglih nominacija za Oscara, pa je gotovo nedodirljivog favorita »Društvenu mrežu« uvukao u mrežu velike natjecateljske neizvjesnosti. Pa i mimo svih nagrada i izgledno konzumiranih (bez obzira koliko) Oscara, »Kraljev govor« je jak britanski zgoditak, vješta celuloidna tvorevina osjećajnosti i monumentalnosti, intimnosti i protokolarnosti, vodvilja i melodrame, i dakako, evociranja znanih povijesnih okolnosti i zbivanja u razdoblju od 1925. da do engleske objave rata Hitlerovoj Njemačkoj u rujnu 1939. godine. 


Kraljevsko mucanje


Prijestolonasljednik, budući kralj Edward VIII. bio je aktivan, prodoran, samovjeren čovjek, sklon zaljubljivanju u udate žene. Tako nam je i predstavljen kad slijeće u malom zrakoplovu kao iskusni avijatičar, a mucavi mu brat vojvoda od Yorka pruža ruku. Oni ulaze u automobil, princ-avijatičar kaže odlučnim glasom – »Ja ću voziti«. Vojvoda od Yorka nije stigao ni zamucati. Ali da Edward VIII. nije abdicirao zbog braka s dvaput razvedenom Amerikankom neplemenita roda Wallis Simpson, vojvoda od Yorka nikad ne bi postao kraljem i kraljev govor nikada ne bi ostao zapamćen. Ni kao kraljevsko mucanje, ni kao historijski govor preko radio-valova prenesen u »svako britansko kućanstvo«. 


Kao vojvoda tražio je izlječenje i prolazio kroz groteskne opite. Morao je staviti sterilizirane staklene kuglice u usta i naglas čitati iz knjige, pa je skrvan i obeshrabren odustao od daljnjeg liječenja. Upoznaje govornog terapeuta iz Australije Lionela Loguea i postaje Logueov pacijent. I to je žarište filma, izvor unutarnje dramatičnosti, humora, pa i gegova. 


Logue je ekscentričan, temeljit, suosjećajan i pametan. Vojvoda je hirovit, promjenjiva raspoloženja, ponekad djetinjast i unatoč krizama i odustajanjima voljan nadvladati mucavost. Naravno, povezanost običnog čovjeka iz naroda i budućeg kralja je klišej kakav odoljeva osporavanjima bilo kakve vrste i takav klišej volimo pogledati na velikom ekranu, jer nam omogućuje identifikaciju i s kraljem i s kralju neravnopravnim, da ne kažemo slugom. 


   


Strah od riječi


Logue je opreka profesoru Higginsu iz »Pygmaliona« G. B. Shawa te u izvrsnom, a nezasluženo zaboravljenom, filmu Anthonyja Asquitha iz 1938. i poznatom musicalu »My Fair Lady« (1964), jer on ne priprema cockney placericu Elizu u damu dajući joj lekcije iz salonske dikcije i podupirući klasni snobizam, već mora učiniti nešto mnogo vrijednije. Preodgaja vojvodu, a potom i kralja, u samosvjesnu, upornu i zadovoljnu osobu. I u tim nastojanjima nalazimo one prave i ugodne trenutke filma »Kraljev govor«. 


Film redatelja Toma Hoopera govori o strahu pred izgovorenim riječima, a strah je materijaliziran u onodobnim mikrofonima, zagonetnim amblemima onostranosti koji nam kradu glasove i odvode ih negdje daleko oku nedostupno. »Kraljev govor« je razvidno prisjećanje na staru britansku imperijalnu slavu, na hrabri i snažni britanski duh pa je u tomu vrlo blizak oscarovskom uradku »Vatrene kočije« (1981) Hugha Hudsona. I terapeut Logue je izložen društvenim i klasnim predrasudama, kao i atletski trener arapskih korijena u »Vatrenim kočijama«. 


Shakespeare ima važnu katalizatorsku ulogu protkanu finom ironijom. Njegov kanonski govor teatra ovdje je malko izmucan ili dat kao komična amaterska izvedba Logueovih aspiracija za glumom. Uloga kralja je samo javno glumljenje, moć kraljeva testirana je medijski. Mač i kruna tu ne mogu ništa pomoći. Klasični rezovi odmjerenosti i ravnoteže vode prizore u mirnu i preglednu zaokruženost. Nema divljanja, nema terora zvukom i slikom. Beethovenova Sedma simfonija pompozno ulazi u uho.    

Velike uloge


Colin Firth je majstorski mucao. Pokazao je niz mentalnih i emocionalnih mjena, dilema i izljeva u prinudnim stankama i mukama neizrečenog do postupnog ovladavanja vlastitim bićem i govorom. Bit će čudo ako Firthu izmakne Oscar. 


Casting je posve ujednačen i dostojan punog gledateljskog povjerenja. Geoffrey Rush će nas s lakoćom pridobiti da mu kao Lionelu Logueu povjerujemo. I njemu je Oscar za epizodu nadohvat ruke. Helena Bonham-Carter kao kraljica, Michael Gambon kao kralj George VI. i Timothy Spall kao Winston Churchill, osim što dobro glume, svi zajedno prizivaju Harryja Pottera. Guy Pearce je Edward VIII., nekako je stegnut i neprirodnog glasa. Derek Jacobi je canterburyjski nadbiskup. On je tu uz ostalo da nas podsjeti na vjerojatno najpoznatijeg mucavca okrunjene glave, na rimskog cara Klaudija. U TV seriji »Ja Klaudije« Jacobi je glumio mucavog cara. Kraljevska mucavost… – jako dobro.