Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
8. prosinca 2019.
In memoriam

Koji Wakamatsu: apsurd života, sve do smrti

Koji Wakamatsu / Foto REUTERS
Koji Wakamatsu / Foto REUTERS
Autor:
Objavljeno: 18. listopad 2012. u 23:21 2012-10-18T23:21:16+02:00

Zahvaljujući agilnoj Tanji Vrvilo, bio je gost zagrebačkih »Filmskih mutacija« u čiji su program bili uvršteni njegovi ključni radovi, reprizno prikazani i u riječkom Art-kinu »Croatia«. Tada je održao filmsku radionicu sa studentima Akademije dramskih umjetnosti. 

U Japanu je, na tokijskoj ulici, smrtno stradao poznati filmskii redatelj Koji Wakamatsu nakon što je na njega naletio i oborio ga taksi.  

– Apsurd života, sve do smrti, neizostavna je tema mojih filmova – to je jednom izjavio veliki  Wakamatsu, možda najradikalniji i najinovativniji sineast kojeg je iznjedrila japanska kinematografija. Apsurd je i njegova tragična smrt. 

Zadnji put susreo sam ga u rujnu na venecijanskoj Mostri. Sjedio je ispred mene, elegantan i smiren kao i uvijek. Predstavio je najnoviji film »Milenijska ekstaza« koji se, gle čuda, bavi apsurdom života. U njemu nas povijest ništa ne uči, niti se ne mijenja, već stalno ostaje ista, dok njegovi junaci umiru mladi u vječnom prokletstvu jedne obitelji, zatočeni u idiličnom i nepokretnom krajoliku ribarskog sela. Ako je u »United Red Army« Jim O'Rourke pjevao »Pictures of Adolf Again«, upravo taj »again« postaje tematska konstanta Wakamatsuova zadnjeg filma. Osuđeni smo na smrt. Vječno i ekstatično.

Wakamatsuova začudnost ležala je u njegovoj sposobnosti »diskriminiranja«, ali i radikaliziranja odnosa erosa i politike. Kao rodonačelnik takozvanog »pinku eiga« žanra (mekog pornića) ubrzo se uz Nagisu Oshimu i Masaa Adachija prometnuo u ikonu japanskog nezavisnog filma. Njegovi odvažni radovi – »Anđeoska ekstaza«, »Embrij lovi u tajnosti«, »Sex Jack«, »Go, Go Secnod Time Virgin« – ali i povezanost s japanskom Crvenom armijom i palestinskim »teroristima« navukli su mu na vrat brojne probleme. Do samog kraja nije se odvajao od filmske kamere, pa je u zadnje dvije godine kao pravi radoholičar snimio čak četiri velika filma – »Gusjenica«, »Kaien Hotel Blue«, »11.25: Dan kad je Mishima odabrao vlastitu sudbinu« i »Milenijska ekstaza«.

Zahvaljujući agilnoj Tanji Vrvilo, bio je gost zagrebačkih »Filmskih mutacija« u čiji su program bili uvršteni njegovi ključni radovi, reprizno prikazani i u riječkom Art-kinu »Croatia«. Tada je održao filmsku radionicu sa studentima Akademije dramskih umjetnosti. 

U zadnjem interviewu koji je dao na Mostri, poručio je mladim filmašima – »Budite slobodni i radite doista ono što želite«. To je bio i ostao njegov životni moto.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.