Novi ciklus

Između glazbe, ceste i autizma: Dani arapskog filma u Art kinu Croatia

Dragan Rubeša

Iz filma "Sea Shadow"

Iz filma "Sea Shadow"

Program se kreće u rasponu od feelgood filmova ceste poput »Od A do B« Alija F. Mostafe do pedagoških komada poput »Kao jedan: projekt autizam« u režiji Hane Makki,  koji se bavi sudbinama desetero djece s autizmom i njihovim svakodnevnim borbama



U riječkom Art-kinu »Croatia« sutra počinju Dani arapskog filma u organizaciji Hrvatsko-arapskog društva prijateljstva osnovanog s ciljem suzbijanja rasne diskriminacije, promicanja nenasilja i izgradnje mira. Program otvara dokumentarac »Sutra ćemo vidjeti« u režiji libanonske autorice japanskih korijena Soraye Umewake, koji donosi presjek libanonske glazbene i umjetničke scene suočene s prijetnjama političke nestabilnosti.


Širok raspona tema


Program se kreće u rasponu od feelgood filmova ceste poput »Od A do B« Alija F. Mostafe do pedagoških komada poput »Kao jedan: projekt autizam« u režiji Hane Makki, snimljenog u produkciji Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji se bavi sudbinama desetero djece s autizmom i njihovim svakodnevnim borbama, kao svojevrsna produžena ruka ciklusa »Djeca su naše najveće bogatstvo«, koji se reprizira u mini Art-kinu tijekom svibnja.


Film noir »Bastardo« tunižanskog sineasta Nejiba Belkadhija, premijerno prikazan prije dvije godine na festivalu u Torontu, fino balansira negdje na pola puta između neorealizma i magičnog realizma, tematizirajući surove iluzije »napretka« kroz sudbinu čuvara u tvornici cipela. Nakon što dobije otkaz, on pristane na nagovor teleoperatera da za minimalnu mjesečnu naknadu postaviti antenu na krovu svoje oronule kuće, nakon čega je u selu procvala trgovina mobitelima i GSM karticama. To se baš neće svidjeti lokalnom gangsteru (autor ima iza sebe sumanuti komad »VHS Kahloucha« o tunižanskom Ed Woodu, poznatijem i kao arapskom Tarzanu, koji je premijerno prikazan na Sundanceu).


Dobar, loš i političar




U emotivnom teen komadu »Sea Shadow« mladog Naeala Al-Janahija pratimo svakodnevicu dvojice tinejdžera iz obalnog sela u Emiratima, koji se pokušavaju othrvati obiteljskim tradicijama. A u melankoličnoj studiji karaktera »Vila 69« u režiji egipatske redateljice Ayten Amin, koju pamtimo po sjajnom dokumentarcu »Tahrir 2011: Dobar, loš i političar«, pratimo posljednje dane terminalno bolesnog arhitekta koji se izolirao u svojoj vili na obali Nila. Lik njegove sestre portretira legendarna egipatska glumica Lebleba, koja je debitirala u pedesetima kao djevojčica. No jedna od najljepših scena u filmu je ona glazbena u kojoj glavni junak svira ud u pratnji svog unuka i njegova benda, koji mu pomažu da zaboravi na tešku stvarnost.