Premijera dokumentarca

“Fabrio” Bernardina Modrića: Fascinancija metafizikom Rijeke

Svjetlana Hribar

Nedjeljko Fabrio bio je previše dirnut svojim »filmskim povratkom« u Rijeku da bi se nakon projekcije obratio publici



RIJEKA U nazočnosti Nedjeljka Fabrija, autora čijim se životom i djelom bavi dokumentarac pod naslovom »Fabrio«, u riječkom Art kinu Croatia sinoć je premijerno prikazan još jedan film redatelja Bernardina Modrića iz serijala Patristika fluminensia. Iako se u gradu paralelno održavalo nekoliko zanimljivih kulturnih događaja, film o najpoznatijem riječkom piscu i jednom od najcjenjenijih hrvatskih književnika privukao je veliku pažnju publike, koja je aplauzom dočekala i ispratila ovaj dokumentarni film, u produkciji Istra filma i HRT-a. 


    Film započinje sjećanjima Nedjeljka Fabrija na 1947. godinu, kad je s ocem i majkom iz Splita došao u Rijeku. Sjećanjima na grad koji su napustili ili još uvijek napuštali riječki Talijani… 


    Još kao dječaku, Nedjeljku Fabriju dogodila se povijest, koja ga je obilježila i progonila ga sve dok ju nije oživio u svojim romanima i dramama. 


   Vježbanje života




Svjestan ove činjenice, Bernardin Modrić je film gradio na preplitanju autetičnih sjećanja Nedjeljka Fabrija i prizora iz legendarne riječke predstave »Vježbanje života«, zagrebačke izvedbe »Berenikina kosa«, riječke predstave »Smrt Vronskog«, ali i sjajnih »Reformatora«, koje je Fabrio napisao u Rijeci šezdesetih godina. 


    Fascinantno je bilo vidjeti prizore iz spomenutih predstava, dirljivi su bili ponovni susreti s Fabriovim likovima, ali i sjajnim glumcima među kojima nas je veliki broj napustio… Najveći dio »kazališnih prizora« odnosi se upravo na legendarnu riječku predstavu »Vježbanje života«, koja je obilježila vrijeme buđenja svijesti Riječana o svom gradu. A vrijednost ovog Fabriovog romana i njegovo kazališno izdanje – u dramatizaciji Darka Gašparovića i režiji Žorža Para – danas je još upečatljivije nego nekad… 


    Iz filma je razvidna i rana veza Nedjeljka Fabrija s kazalištem i glazbom – s majkom je odlazio u riječko kazalište od sezone 1948/9, iz koje čuva programski list prve operne predstave koju je gledao… Odatle njegova ljubav i opsjednutost glazbom, koja mu je postala jednakom potrebom kao i književnost… 


    Nedjeljko Fabrio proveo je u Rijeci deset svojih kazališno najplodnijih godina – od 1961. do 1971. godine nastale su knjige eseja i pripovjedaka, ali u prvom redu njegovih šest drama, među kojima su »Reformatori« izazvali opće odobravanje, a »Čujete li svinje kako rokću u ljetnikovcu naših gospara« – zatajenje ovog autora. 


    – Predstava nije bila zabranjena, ali se igrala kao da je nema, rekao je dr. Darko Gašparović, svjedok Fabriova života i književne karijere. 


    Odlazak iz Rijeke za Fabrija je bio rastanak s gradom koji ga je obilježio za čitav život, ali i početak književnog opusa koji je nastao u Zagrebu. Jadranska trilogija, literatura je po kojoj je Nedjeljko Fabrio najpoznatiji široj čitalačkoj publici, ali tu su i muzikološke knjige – »Maestro i njegov šegrt«, »Orfejeva djeca« te niz glazbenih osvrta na koncerte i operne predstave koje je pisao i objavljivao godinama… 


   Povijest


Nedjeljko Fabrio bio je previše dirnut svojim »filmskim povratkom« u Rijeku da bi se nakon projekcije obratio publici. No u filmu je rekao kako će ga »uvijek fascinirati metafizika Rijeke«, ali ono što je sukus njegove literature: »Nema izlaska iz povijesti! … Svaka nova generacija želi stvarati povijest ponavljajući je, a da ništa od one ranije nije naučila…«  

  Dočekan aplauzom, redatelj Bernardin Modrić zahvalio se Gradu Rijeci i HAVC-u (koji su financirali film) te svojoj ekipi – snimatelju Robertu Kalčiću, montažeru Igoru Modriću i skladatelju Igoru Karliću – ali i Hrvatskoj televiziji, čije je arhivske snimke koristio. Ninoslav Lovčević, glavni urednik dokumentarnog programa HTV-a, rekao je kako će televizijska premijera filma »Fabrio« biti 13. ožujka, dok će ovoga ljeta biti emitiran u ciklusu »Portreti umjetnika«.