Filmovi Hillcoata, Mungiua i Dolana

65. Cannes: Brutalni muški svijet Nicka Cavea

Dragan Rubeša



Brutalni svijet u koji uranja Hillcoat strogo je muški univerzum i žene su u njemu svedene na statistkinje iako su upravo scene u kojima se one pojavljuju ono najbolje u autorovu filmu, portretirane kao krajnji antipodi. S jedne strane imamo barsku plesačicu Jessicu Chastain koja se u bijegu iz Chicaga skrasila u saloonu koji vodi jedan od braće. A s druge strane tu je krhka Mia Wasikowska, glazbeno nadarena kćer lokalnog pastora koji vodi kongregaciju nalik Amišima, a u koju se zaljubljuje najnestašniji od braće (Shia La Beouf). 



 Mačističku dozu parelalnom festivalskom programu »Tjedan kritike« osigurao je debitantski film Menija Yaesha »Božji susjedi« u kojem trojica izraelskih ultranacionalista demonstriraju nabildani mačizam terorizirajući sve one koji se odbijaju pokoriti njihovim ultraortodoksnim stavovima. Kruže kvartom u kombiju, naoružani ogromnim zvučnicima iz kojih se ori nekakva cionistička varijanta Thompsona čiji stihovi u tehno ritmu pozivaju Izraelce na borbu za pravu stvar. Njihova misija svodi se na maltretiranje cura koje nisu propisno odjevene i batinjanje uličnih prodavača piratskih porno videa, jer je pornografija štetna i prljava. Ipak, riječ je o filmu koji bismo rado voljeli vidjeti na programu Festivala židovskog filma.





    Za razliku od Hillcoatova muškog svijeta, Rumunj Cristian Mungiu se nanovo vraća očajnim ženskim parovima u filmu »Beyond the Hills«. Nakon »4 mjeseca, 3 tjedna i 2 dana« koji je osvojio »Zlatnu palmu« 2007, sada je tu nesigurna Alina koja se vraća iz Njemačke da bi natjerala Vichitu s kojom je nekad dijelila sobu i ljubav u internatu da joj se vrati. Ali ona se zaredila i živi u pravoslavnom manastiru. Zato Alina postaje ljubomorna na boga koji joj ju je preoteo. U njenoj crkvi postoji 425 grijeha, ali nema onog najvažnijeg na koji se film poziva – grijeha nezainteresiranosti, koji se valjda i ne smatra grijehom jer se nije našao na popisu. 


    Vichita živi u svom svijetu nalik na sablast. Svijetu koji se doima kao da je dio neke daleke prošlosti, iako je jedan terenac koji će se zaustaviti pored njihova manastira da bi vozač upitao sestre ima li u blizini kakav teren za prodaju, jedini koji nas je vratio u sadašnjost. I dok će se Alini dogoditi čak dva napada ludila (prvi put biva zavezana užetom a drugi put lancima), Vichita se ponaša krajnje nezainteresirano, kao da između njih nikad nije postojalo puno više od prijateljstva.     Nažalost, Mungiu tretira lezbijstvo kao generator frustracija, ludila i neminovne smrti. No, kad bi se autoru mogao prišiti 426. grijeh, onda bi on glasio – nikad nemoj odbaciti Razvana Radulescua. Sada ga je zamijenila nezainteresirana Tatiana Niculescu Bran, inače autorica romana »Smrtonosna ispovijest« o prakticiranju egzorcizma u rumunjskim manastirima, koji je kao drama postavljen u newyorškom teatru »La MaMa«. Ali Mungiu se ponaša kao da Powellov i Pressburgerov »Crni narcis« nikad nije snimljen.  

 Canneski miljenik Dolan


Ako Mungiu baš i nije u potpunosti ispunio naša očekivanja, onda je najnoviji film Xaviera Dolana »Laurence Anyways« prikazan u sekciji »Izvjestan pogled« bio pun pogodak. Cannes obožava Dolana. Riječ je valjda o jedinom autoru koji još nema 23 godine, a već mu se u Cannesu prikazuje treći film. 


    Film je izvrstan jer ga Dolan na sreću ne tretira kao vlastiti odraz u zrcalu narcisoidnosti. U prvom filmu »Ubio sam majku« bio je iritantan. U »Imaginarnim ljubavima« bio je pozer. A onda se riješio onih nepodnošljivih hipsterskih cvika i pustio bradu. Postao je ozbiljniji i ambiciozniji. Angažirao je sjajnog Melvila Poupouda, prateći različite etape u njegovoj rodnoj transformacji, od trenutka kad je djevojci rekao da namjerava promijeniti spol, do trenutka kad je morao otrpjeti prijeteće poglede drugih, kad nije samo izmijenio vlastiti identitet, već i identitet veze u koju se upustio. Ali i u transrodnoj fazi on ostaje vjeran ženi koju je najviše volio, samo što sada njihova veza postaje lezbijska. Opet smo dobili svojevrsni esej o imaginarnim ljubavima, uz neizostavni odnos s problematičnom majkom (izvrsna Nathalie Baye). No, sve to sada ispada puno zrelije