Osmo izdanje

Završen festival klasične glazbe u Novom: Blistave izvedbe pomno planiranog programa

Ramiro Palmić

Natupio je Kalamos kvintet, koji njeguje glazbu od razdoblja renesanse do našega doba, no članovi kvinteta posebno tijesno surađuju s mladim hrvatskim i inozemnim skladateljima i potiču ih na skladanje djela za ovaj ansambl



NOVI VINODOLSKI Kalamos kvintet, koji je zatvorio 8. međunarodni festival klasične glazbe Novi Vinodolski 2018., nestereotipan je ansambl od pet drvenih puhačkih glazbala, koji za postizanje tona koriste jezičak ili pisak. Na svjetskoj glazbenoj sceni takav se ansambl pojavljuje sredinom osamdesetih godina prošloga stoljeća te ubrzo zauzima posebno mjesto u komornim glazbenim zbivanjima.


Članovi kvinteta Kalamos, koji je osnovan 2013. godine i postaje jedinstven u široj regiji su: Katarina Grubić – oboa i engleski rog, Yaroslav Sadovyy – klarineti, Bernard Homan – saksofoni, Rude Mimica – bas klarinet i Matko Smolčić – fagot.


Kalamos kvintet njeguje glazbu od razdoblja renesanse do našega doba, no članovi kvinteta posebno tijesno surađuju s mladim hrvatskim i inozemnim skladateljima i potiču ih na skladanje djela za ovaj ansambl, čime pridonose obogaćivanju suvremenog glazbenog repertoara.


Angažirano i autentično 




Raznolika glazbena djela najčešće izvode u vlastitim aranžmanima, što je i razumljivo, jer originalne literature za takav sastav koji je novog datuma ima vrlo malo. Uspješno istražuju zvukovni kolorit i izvedbene mogućnosti ansambla. Ovi vrsni glazbenici entuzijazmom i ljubavlju dio svoga umijeća i energije daju u zajedničko komorno muziciranje, pri čemu postižu impresivne rezultate kako interpretativne tako i u pogledu obrada umjetničke glazbe različitih stilova.


Iz bogata opusa velikana francuske glazbe 18. stoljeća Jeana Philippa Rameaua na početku koncertne večeri u akustičnom prostoru novovinodolske crkve sv. Filipa i Jakova izvedena je majstorova skladba »La Triomphante«. Interpretaciji ove Suite raznolika sadržaja, karaktera i tempa članovi kvinteta Kalamos pristupili su vrlo angažirano, muzicirajući autentično s potrebnim stilskim šarmom. Po ljepoti invencije posebno se izdvojio posljednji stavak koji je u razloženim dur-trozvucima zazvučao punom snagom i uvjerljivošću. »Chaconna u d-molu, BWV 1004 J. S .Bacha u obradi znamenitog talijanskog pijanista i glazbenog teoretičara Ferrucia Busonija tumačena je skladnim i ujednačenim dionicama, na trenutke je zazvučala orguljaški, a djelo je efektno završeno smirenim akordom u pikardijskoj terci, karakterističnoj za barok.


Izvedba suite za klavir Mauricea Ravela »Couperinov grob«, što je bila nadalje na rasporedu, protekla je u tehničkoj perfekciji, u angažiranoj svježoj svirci u gotovo asketskoj glazbenoj čistoći, čime je dosegnut pravi impresionistički pristup partituri.


Dugi pljesak 


Iz bogatog opusa talijanskog skladatelja, dirigenta i pijanista Ottorina Respighija, kao posljednje djelo večeri, zagrebački su umjetnici odabrali dio njegove omiljene serije, Stari plesovi i arije za lutnju. Respighi je u tijeku svoje umjetničke djelatnosti pokazivao sklonost prema glazbi prošlosti te je napisao tri suite spomenutih plesova i arija, a na koncertnoj večeri izvedeni su Stari plesovi i arije, br.1. Članovi kvinteta muzicirali su koncentrirano, dinamički i agogički vrlo iznijansirano i postigli su reminiscenciju na glazbu prošlih vremena. U vlastitim obradama pronalazili su autentične arhaične harmonije i jedinstvenu primjerenu zvučnost, koristeći pritom (kao i povremeno u ostalim skladbama) A, B i Es klarinete, sopran i alt saksofon te obou i engleski rog. Svaki je stavak dobio primjerenu kvalitetu i po potrebi arhaični karakter i »štih« nenametljivog, suverenog i dojmljivog tumačenja, čijom je koncepcijom spojena glazbena tradicija i praksa našega doba. Publika je doživjela istinske interpretativne umjetničke dosege ansambla Kalamos te ih nagradila dugim pljeskom, a oni su uzvratili dodacima, obradama dvaju stavaka umjerenog tempa B. Berse i D. Pejačević, što je predstavljao efektan smiraj ove interpretativne i zvučno blistave glazbene večeri.


Podsjetimo, na prvom koncertu 8. Međunarodnog festivala klasične glazbe Novi Vinodolski (od 16. srpnja do 13. kolovoza) svojim je nastupom oduševio komorni orkestar Virtuosi di Praga, potom je nastupio Jorge Luiz, brazilski gitarist iznimnog glazbenog senzibiliteta, na trećem koncertu predstavile su se poznate hrvatske glazbenice Tamara Coha Mandić, flauta i Diana Grubišić Čiković , harfa, koje su plijenile pozornost izborom glazbe i nadahnutim interpretacijama, dok se na predposljednjem koncertu odabranim programom s djelima Sorkočevića, Mozarta, Schuberta i drugih, upečatljivim i zanosnim izvedbama predstavio zagrebački Gudački kvartet.Pet vrhunskih koncertnih događanja Festivala održano je pod pokroviteljstvom Gradskog poglavarstvo Novog Vinodolskog, u organizaciji Umjetničke agencije ART NOVI a pod Umjetničkim ravnateljstvom Marie Mikulić Štimac. Koncerti koji su se odvijali u već spomenutom sakralnom prostoru, redovito je posjećivalo veliki broj domaćih i inozemnih gostiju, koji su ovih vrućih ljetnih dana, osim blagodati mora i sunca, imali sreću i mogli uživati i doživjeti svu ljepotu i uzvišenost glazbenih čarolija pomno odabranih programa.