Zvonimir Peranić

Objavljeni troškovi otvorenja EPK, vijećnik stekao dojam ‘muljaže’. Traži odgovore

Kim Cuculić

Foto EPK, Marko Gracin

Foto EPK, Marko Gracin

Kao i većina postupanja oko odgovaranja Emine Višnić, na kraju postupka dobijete manje odgovora, ali i mnoštvo novih pitanja. Tako je i s odgovorom na pitanje o specifikaciji financijskih troškova svakoga pojedinoga programa na otvaranju EPK-a, ističe gradski vijećnik Zvonimir Peranić



RIJEKA – Uoči svečanog otvorenja Rijeke-Europske prijestolnice kulture tražili smo specifikaciju troškova po pojedinim stavkama. Iz TD-a Rijeka 2020 tada smo dobili tek djelomičan uvid u troškovnik, o čemu smo i pisali. Nedavno je član Gradskog vijeća Zvonimir Peranić direktorici TD-a Rijeka 2020 Emini Višnić postavio pitanje o specifikaciji financijskih troškova svakoga pojedinoga programa na otvaranju EPK-a.


Peranić je dobio odgovor koji potpisuje riječki gradonačelnik Vojko Obersnel. Specifikacija troškova programa otvaranja EPK-a dostavljena je prema planu nabave i trenutačnoj evidenciji realiziranih ugovora i zaprimljenih računa od strane tvrtke Rijeka 2020.


Kratkotrajne instalacije


Prema dostavljenom troškovniku, koji je objavljen na stranicama Grada Rijeke, za cjelodnevni program u gradu izdvojeno je 1.112.955 kuna. Od toga je najveću svotu od 125.000 kuna dobila udruga Thorax za projekt »Rijeka, koraci i vrijeme«. Podsjetimo, riječ je o lenti vremena koja je podsjetila na neke od ključnih momenata u povijesti Rijeke, a bili su izloženi i plakati sa zastavama pod kojima je grad nekada bio. Ovaj projekt »živio« je samo na otvorenju i koji dan kasnije.




Za ceremoniju u HNK-u Ivana pl. Zajca utrošeno je 486.416 kuna, od čega za honorare izvođača, scenografiju i druge materijalne troškove, troškove prijema gostiju te dio troškova za autorska prava korištenja za potrebe AV prijenosa i korištenja snimljenog materijala 400.000 kuna.


Za instalacije u luci i na Korzu izdvojeno je 1.368.863 kuna, od čega za najam, montažu i demontažu svjetlosnih i prostornih instalacija 1.060.864 kuna. Tri instalacije »Kaleidoskop« koštale su 227.163 kuna, a montaža i demontaža drvenih ploča za »Kaleidoskop« 27.905 kuna. Troškovi umjetničkog oslikavanja instalacija – kaleidoskopa, iznose 52.930 kuna. I »Kaleidoskopi« nisu »preživjeli« više od kojeg dana nakon svečanog otvorenja.


Programski troškovi sudioničkog dijela središnjeg programa na Molo longu i u akvatoriju iznose 110.163 kuna, od čega je zanimljiva stavka »glazbeni instrumenti – brendirana zvonca za sudjelovanje publike« koja su koštala 60.000 kuna.


Razna suautorstva


Za tehničku produkciju, logistiku i sigurnost troškovi iznose 4.088.707 kuna, od čega se najveća stavka od 2.072.751 kuna odnosi na najam, montažu i demontažu na glavnoj pozornici. Za usluge savjetovanja na području tehničke produkcije izdvojeno je 61.866 kuna, a usluge planiranja i provedbe kreativne i tehničke produkcije iznose 875.000 kuna.


Sama priprema projekta i razvoj idejnih rješenja koštaju 429.420 kuna. A onda slijede i tri posebne stavke »Suautorstvo ukupnog koncepta programa otvaranja« – za izradu elemenata dramaturško-redateljskih aspekata programa izdvojeno je 128.757 kuna, a za izradu elemenata prostornih i kreativnih tehničkih rješenja još 56.700 kuna. Tome treba pridodati i idejnu razradu koncepta kreativne participacije građana u iznosu od 56.700 kuna. Kad se sve zbroji, za otvorenje EPK-a utrošeno je 8.631.450 kuna.


Za komentar smo upitali Zvonimira Peranića koji je i tražio navedene podatke:


– Želim napomenuti kako se radi o osvrtu na prvotno pregledane odgovore. S obzirom na protok malo vremena od dostavljanja istih, nisam uspio načiniti detaljnu analizu. Kao i većina postupanja oko odgovaranja Emine Višnić, na kraju postupka dobijete manje odgovora, ali i mnoštvo novih pitanja. Tako je i s odgovorom na pitanje o specifikaciji financijskih troškova svakoga pojedinoga programa na otvaranju EPK-a.


Nije odgovoreno na način da se specificiraju troškovi svakoga pojedinoga popratnoga programa, već su dani iznosi i organizatori koji su ionako već bili poznati. I već ovdje se upitate zašto nije odgovoreno? Skrivaju li se pojedine informacije? Zašto se uvijek kada se postavljaju pitanja o trošenju novca poreznih obveznika, Emina Višnić ponaša kao da nešto skriva? Zašto takvim načinom pobuđuje možebitne sumnje?


Tko su kreatori?


Iz odgovora se može naslutiti kako je postojala i drugačija (umjetnička) konstrukcija od one koja se prezentirala javnosti: službeno otvaranje u HNK-u i »Opere industriale« u luci te cjelodnevni popratni program. Uočljivo je da je posebno promišljan »sudionički dio središnjega programa/Molo longo i akvatorij«, a naravno promišljan je i program i razvoj ideja u cjelini što se moglo pretpostaviti.


Međutim, nije jasno zašto medijski nisu komunicirane osobe koje su provodile ta vrhunska i jedinstvena promišljanja, planiranja i savjetovanja? Zašto nisu pohvaljene, istaknute kao autori, kreatori, umjetnici?


Tako je za redateljsku i inspicijentsku pripremu i provedbu »Opere industriale« (uključivši TV prijenos) te kreativnu produkciju glazbenog dijela (redatelj, inspicijent, asistent redatelja, producent, redatelj TV prijenosa, s uključenim materijalnim troškovima) izdvojeno 166.577 kuna.


Pored toga, izrada analitičke studije otvaranja EPK-a iznosi 187.262 kune, suautorstvo ukupnog koncepta programa otvaranja – izrada elemenata dramaturško-redateljskih aspekata programa 128.757 kuna, suautorstvo ukupnog koncepta programa otvaranja – izrada elemenata prostornih i kreativnih tehničkih rješenja 56.700 kuna, a suautorstvo ukupnog koncepta programa otvaranja – idejna razrada koncepta kreativne participacije građana 56.700 kuna.


Nadalje, pomno se promišlja tehnička produkcija. Usluge savjetovanja na području tehničke produkcije su 61.866 kuna, a usluge planiranja i provedbe kreativne i tehničke produkcije 875.000 kuna. Sve ovo iznosi nešto više od 1.500.000 kuna ukupnoga iznosa. Tko su kreatori? Koliko je osoba od njih 1.000 što ih je izvodilo program plaćeno za ove poslove u iznosu od gotovo 20 posto ukupnoga iznosa? Možda dobijem odgovor jer su to sljedeća pitanja koja ću uputiti.


Tehničke pogreške


Pitanje je jesu li opravdane sve tehničke pogreške koje su se događale, s obzirom na ovaj rang manifestacije i na ovoliko plaćene, ne samo savjetovanja i planiranja, već i provedbe kreativne i tehničke produkcije. Ne jednom je dolazilo do isključivanja zvuka, i to gotovo na svim lokacijama. Na Molu longu velik dio programa se nije ni čuo, a niti vidio jer su svjetla kreativno postavljena svijetlila pored površine ekrana gledateljima u oči… Je li opravdanje: »Pa bila je kišica?«


Upravo ovakvim (ne)odgovaranjem Emina Višnić je zaslužna i odgovorna da se o samome programu EPK-a ne govori dovoljno, već je sve usmjereno na »provokacije«. Načinom kreiranja vođenja projekta najodgovornija je za ovakvo stanje i situaciju.


Prošlo je pola mjeseca. Znate li da se dogodio još koji program EPK? Jeste vidjeli gdje informaciju? Većina ne zna. Neki spomenu Zvončarsku simfoniju. No, i tu je pokazan diletantizam. Neki, koji su je došli i poslušati i vidjeti pola sata prije početka, ili više, nemalo su se iznenadili kada su shvatili da je program već završio – prije nego što je trebao početi?! I nitko se nije ispričao.


Sličan dojam »muljaže« dobivate i kad pokušate doći do podataka tko je putovao, kamo i koliko, te koji su učinci tih putovanja. Ne možete dobiti odgovor jer se valjda ljudi koji su putovali boje, srame, ili jednostavno ne žele dati te informacije. GDPR je postao »pokriće« za sve.


Na početku odgovora Emina Višnić poučava: »Službenim putovanjem smatra se upućivanje radnika radi obavljanja nalogom određenih poslova njegova radnog mjesta, a vezano za djelatnosti poslodavca izvan njegovog mjesta rada.« Uočimo samo jedan primjer koji ukazuje na nepravilnost. U odgovoru u travnju 2019., između ostaloga stoji da se u 2018. službeno putovalo na Drenovu?!


U odgovoru na dodatno pitanje u veljači 2020. ne nalazim Drenovu?! Kome je izdan putni nalog da službeno otputuje na Drenovu? Koliko je to koštalo (porezne obveznike)? Je li Drenova izvan mjesta rada poslodavca – Rijeke? – pita se Zvonimir Peranić.


Koliko je koštala »Opera industriale«


Programski troškovi središnjeg programa u riječkoj luci, »Opere industriale«, iznose 906.827 kuna. Za autore glazbe, orkestraciju, vođenje proba i izvedbu izdvojeno je 162.474 kuna, a za autore dijelova glazbenog djela »Opera industriale« i izvođače 193.200 kuna.


Izvođači u okviru »Opere industriale« (zborovi, orkestri, plesači, narator i voditelj) koštaju 134.775 kuna. Autorska koncepcija, tehnička priprema i tehničko rješenje izvedbe djela posebne gošće Ale dela Puente, s putnim i drugim troškovima, koštala je 104.527 kuna (izvedba je odgođena zbog više sile), videozid na pozornici 20.528 kuna, pirotehnički proizvodi, priprema i provedba vatrometa i pirotehničkih efekata 104.100 kuna, a ostali materijalni troškovi glavnog programa (tekstovi i prijevod, kostimi, najam instrumenata, lokalni prijevoz izvođača i opreme i sl.) – 20.643 kuna.


Redateljska i inspicijentska priprema i provedba programa (uključivši TV prijenos) te kreativna produkcija glazbenog djela (redatelj, inspicijent, asistent redatelja, producent, redatelj TV prijenosa, s uključenim materijalnim troškovima) iznose 166.577 kuna.