Trilerska estetika

Nema demokracije bez pomaganja slabijima: Predstavljen film “Pokot” Agnieszke Holland

Zvezdana Pilepić

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Poljakinja Agnieszka Holland već je dokazala da je u stanju suvereno vladati žanrom trilera, jer je snimila nekoliko epizoda kultne TV-serije »Žica«. No njen najnoviji komad »Pokot« više igra na ironičnu žicu s primjesama groteske



Najnoviji film Agnieszke Holland »Pokot«, koji je u natjecateljskom programu Berlinskog filmskog festivala, ekranizacija je knjige »Drive your plow over the bones of the dead« poznate poljske spisateljice Olge Tokarczuk. Duszejko, inženjerka u mirovini, živi u planini sa svoja dva psa koji jednog dana nestanu. Ona je vrlo ekscentrična; glavna zanimanja su joj horoskop i životinje, ali njene priče nitko ne shvaća ozbiljno, ni onda kada netko počinje ubijate lovce.


Holland je na konferenciji za novinare objasnila da je taj film drugačiji od svega što je dotad radila.– Ovaj film bio je za mene veliki stilistički izazov. Moji su filmovi uvijek specifičnog žanra, a ovaj je teško odrediti. Kada sam tražila novce, svi su pitali kakav je to film, a ja sam im rekla nešto kao feministički triler s malo komedije. Olga je moj najdraži pisac i pročitala sam sve njene knjige. Sve su me vukle da od njih napravim film, ali na žalost nijedna nije imala strukturu koju je bilo lako prenijeti u filmski scenarij.

Kada sam pročitala ovu knjigu fascinirala me je mješavina žanrova, tema, poruka… Budući da se radi o nekoj vrsti trilera, pomislila sam da bi to mogao biti film. Proces je bio vrlo dug i mukotrpan i nakon dvije godine i 17 verzija scenarija koje smo Olga i ja pisale i dopisivale još uvijek nismo bile sigurne da je to ono što želimo. Ali nismo odustale – rekla je Holland.


Olga Tokarczuk objasnila je značenje područja u koje je smještena radnja njene knjige, a gdje je također sniman i film.– To je područje postalo poljsko tek nakon konferencije na Jalti. Prije je bilo češko i njemačko. Taj je prostor potpuno zaboravljen. Možda je ta nezainteresiranost također razlog da su i životinje koje tu žive zaboravljene pa smo mi jednostavno odlučili govoriti u njihovo ime – rekla je Tokarczuk, na što se nadovezala Holland objasnivši da je svojedobno mnogima bilo predlagano da se tamo nasele, ali su odbili.Glavna tema filma je korumpiranost i vlastoljublje ljudi te njihov nemilosrdan ili nezainteresiran odnos prema životinjama i prirodi, o čemu je govorila spisateljica.

– Krajnje je vrijeme da se ljudi osvijeste jer sloboda znači dostojanstvo i pravednost. U našem filmu može se vidjeti osnovni kontekst i mentalitet onih koji sve podređuju osobnim potrebama iskorištavajući na najgore načine i prirodu i ljude i time smo željeli ljudima otvoriti oči, no u međuvremenu to je postalo i političko pitanje. Jer nema demokracije ako se ne može misliti i pomoći onima koji su slabiji. Ministar okoliša u Poljskoj pripada lovačkom lobiju. Njemu je tako svejedno koliko životinja će biti ubijeno i koliko drveća će biti posiječeno. U zadnje dvije godine pojavljivalo se sve više fotografija iz lova i Agnieszka i ja smo si slale mejlove u nevjerici kako ponekad realnost nadilazi imaginaciju – rekla je Tokarczuk.




Za Holland lov je tradicija, ljudi su prije tako dolazili do hrane, ali je za nju neprihvatljivo postajanje lova hobijem. Na novinarsko pitanje vrijedi li životinja ili drvo više od čovjeka, što je poruka koja se suptilno nazire iz konteksta filma, redateljica je odgovorila da ako film nije rađen u propagandne svrhe, već kao umjetnost, da se ne moraju slijediti pravila.


– Filmska, kao i svaka druga umjetnost, ima zadaću provocirati i otvarati nam oči. Nikakvo ubojstvo nije opravdano, ja sam protiv smrtne kazne i svakog krvoprolića koja se događaju u svijetu – zaključila je.