Učionica

Može li riječki EPK postati model za Europu? Ovaj belgijski stručnjak uvjeren je u to

Jasmin Đečević

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Svoja znanja s polaznicima dijele direktor EPK-a Brugge 2002 Hugo de Greef, pokretač televizijskog kanala Arte Bernard Faivre d’Arcier, producent EXIT-a i koncerata Madonne Darko Flego te mnogi drugi koji čine svojevrsnu »who is who« listu



RIJEKA Kako napraviti, odnosno uspješno organizirati kulturno događanje? Iako se na prvu ne čini kao neka posebno teška disciplina, svi oni koji su pokušali organizirati makar i neki manji koncert, predstavu ili izložbu, naišli su na puno pitanja, neduomica, problema… O organiziranju festivala, cjelogodišnjih manifestacija ili pak specifičnih programa, kao što je projekt Europske prijestolnice kulture, da i ne govorimo.


Iako se često njihova uloga zaboravlja, upravo su kulturni menadžeri i producenti, sposobni u isto vrijeme paziti i na detalje, ali i sagledavati širu sliku, često ključ uspjeha određenog događaja. Problem je što takvih ljudi nema puno, pogotovo kada letvicu pokušavate dignuti prema europskim standardima, što se, između ostalog, vidi i u teškoćama koje Rijeka 2020 prolazi pokušavajući se kadrovski ekipirati. Kad ih već nema na tržištu, a »kupiti« stručnjake izvana je skupo i dugoročno nema baš previše smisla, može ih se probati stvoriti.


Tu na scenu stupa »Učionica«, edukacijski program namijenjen jačanju ukupnih kapaciteta kulturne scene u sklopu kojeg riječke udruge i ustanove kroz brojne seminare i radionice kontinuirano rade s etabliranim domaćim i inozemnim stručnjacima na području kulturnog menadžmenta, razvoja publike, uključivanja zajednice i tehničke produkcije.


Važnost edukacije




Jedan od takvih seminara, pod nazivom »Organizacija kuturnih događanja«, upravo se ovih dana održava u RiHubu, a već i sam pogled na listu predavača dovoljan je da se shvati da se u Rijeci događa nešto vrijedno. Svoja znanja s polaznicima dijele, primjerice, direktor EPK-a Brugge 2002 Hugo de Greef, pokretač televizijskog kanala Arte Bernard Faivre d’Arcier, producent EXIT-a i koncerata Madonne ili Red Hot Chilly Peppersa Darko Flego, organizator popularnih festivala Outlook i Dimensions Vedran Meniga te mnogi drugi koji čine svojevrsnu »who is who« listu europskih kulturnih producenata.


Foto Sergej Drechsler


Foto Sergej Drechsler



Glavna voditeljica sudjelovanja i izgradnje kapaciteta u Rijeci 2020 Tanja Kalčić, zadužena i za »Učionicu«, kaže da se pravu važnost i vrijednost ovakvih programa često zanemaruje, jer nisu lako vidljivi široj javnosti.


– U principu većina EPK gradova nema kapacitete za iznijeti tako velike i kompleksne programe, tako da je edukacija i u našem slučaju neizmjerno bitna, da bi se moglo provesti ono što je planirano za 2020. – objašnjava Kalčić.


Njene riječi potvrđuje Hugo de Greef, čovjek čija impresivna karijera u domeni kulturne produkcije uključuje i rad na dvama EPK projektima, Bruxellesu i Bruggeu.


– Za uspješno provođenje projekta poput Europske prijestolnice kulture potrebno je puno znanja, i to vrlo specifičnog znanja i vještina. S tim se problemom susreću mnogi gradovi koji ponesu titulu i do sada nije bilo transfera znanja i iskustva na europskoj razini. Čini mi se da bi ovo što Rijeka radi na području edukacije i osnaživanja kapaciteta kulturne scene mogao biti format za sljedeće EPK gradove.



Kroz kontinuirani edukacijski program »Produkcija u kulturi« prolazi 38 sudionika koji će do kraja programa proći »Uvod u produkciju«, »Organizaciju kuturnih događanja«, radionice o uključivanju lokalne zajednice, financijsko-pravnim aspektima, primjerima velikih otvorenja, inkluzivnim praksama za uključenje osoba s invaliditetom u kulturna događanja, menadžmentu…


Uz to, planirana je i radna praksa da bi se teorija »isprobala« u stvarnom životu, a sve da bi ono koji uspješno prođu ovu edukaciju dobili zaokružen set znanja i vještina za bavljenje kulturnom produkcijom.Treba istaknuti da ovi programi nisu namijenjeni samo onima koji već rade na području produkcije u kulturi, već i nezaposlenim mladim kreativcima koje zanima to područje, čime se direktno poboljšavaju njihove šanse za pronalazak zaposlenja.


I Europska komisija je nedavno osvijestila taj problem pa je pokrenula natječaje upravo za razvijanje i jačanje tih kapaciteta – kaže nam De Greef, otkrivajući tako potencijalno iznimno važan dio nasljeđa riječkog EPK-a ne samo na gradskoj ili nacionalnoj, već i na međunarodnoj razini.


Šesto sudionika


Iako su seminari i programi Učionice po pitanju polaznika uglavnom popunjeni riječkim kadrom, prema riječima Tanje Kalčić, često na njima sudjeluju i kulturnjaci iz Zagreba, Splita, Dubrovnika pa čak i iz Slovenije i Srbije. Možda zvuči pretenciozno, ali izgleda da Rijeka Hrvatsku, ali i regiju, uči kulturnoj produkciji.


– Pa moglo bi se tako reći, jer većina ovih edukacijskih programa nije nikada realizirana na ovakav način, koristeći ove metodologije i radeći na ovim temama. Jednostavno, takav oblik edukcije nije do sada napravljen – objašnjava Kalčić.


Od veljače prošle godine kroz 50-ak organiziranih aktivnosti prošlo je oko 600 sudionika, a da se u Rijeci postavljaju neke nove granice pokazuje i primjer da je Ministartsvo kulture prilikom poziva za potporu programima za razvoj publike, na svojim mrežnim stranicama objavilo skriptu o toj temi nastalu upravo u riječkoj »Učionici«. Iz Rijeke se tako izvozi znanje, a posebno je vrijedno što u njegovu stvaranju, uz lokalnu ekipu, sudjeluju europske face.


– Sve programe koje radimo pokušavamo napraviti tako da ugostimo i pozovemo ljude koji su najrelevantniji u tom podurčju. Nama je jako važno da oni podijele svoja iskustva i da govore o greškama koje su napravili i kako su ih riješili. To je stvarno najvrednije i svima nama može pomoći da budemo dva koraka ispred mogućeg vlastitog problema ili pogreške – dodaje Kalčić.


Program »Učionice« neće kod građana, odnosno šire javnosti izazvati »wow« efekt, ali je bez obzira na to iznimno važan. »Učionica« nije na pozornici, ona je u backstageu, priprema ljude koji rade na sceni i oko scene, ona mora pripremiti i osigurati sve da bi ljudi 2020. mogli doživjeti taj »wow«. Ujedno može biti i vrlo važan dio nasljeđa EPK-a stvaranjem kadra koji će nakon te godine nastaviti u Rijeci raditi projekte na europskoj razini ili će pak znanja iz Rijeke širiti radeći na projektima diljem Hrvatske i inozemstva.