Novitet

Marvel otkrio heroinu: Pogledali smo film “Kapetanica Marvel” u Cinestaru

Dragan Rubeša



Ne znamo ja li tome kumovala osmomartovska ili post-MeToo urgentnost, ali našim multipleksima i nezavisnim kinima dogodio se ovih dana pravi cunami (super)heroina, od Rodriguezove »Alite« do Ličinine »Hrvojke Horvat« koja se bori za slobodu hrvatskog naroda (šifra: »Posljednji Srbin u Hrvatskoj«) i Erlingssonove Islanđanke »Helle« koja kreće u rat protiv korporacija. Tu je i »Kapetanica Marvel« s glasom i stasom Brie Larson, ali i naša predsjednica u karnevalskom izdanju heroine Karoline (Riječke). Zadržimo se na primadoni Marvelova narativnog univerzuma koji je ostao zaleđen nakon »šokantnog« finala »Rata beskonačnosti«.


Iako njegov kontinuitet nije prekinuo ni intermezzo poznatiji kao »Ant-Man and the Wasp«. Svi ti filmovi su na neki način raskrčili prostor za nadolazeći »Endgame« braće Russo u kojem se Kapetanici Marvel pridružuje Kapetan Amerika, ali i klasična postava Marvelovih junaka, plus Rocket kojem glas posuđuje Bradley Cooper. Iako bi bilo previše reduktivno svesti »Kapetanicu Marvel« na preludij konačnom obračunu Thanosa i onih koji su preživjeli njegov masakr.


Sveprisutni producent i holivudski mogul Kevin Feige stalno nas je podsjećao da Kapetanica Marvel nije samo prva istinska MCU (super)heroina, već i najpotentniji od svih Marvelovih likova. Zato njegova produkcija pokušava reciklirati operaciju zvanu »Black Panther« i nanovo se upustiti u američku političku i kulturalnu debatu, koliko god su Anna Boden & Ryan Fleck sintetizirali njene različite verzije i izdavačku slojevitost.




Zato njihov komad nije fokusiran samo na početke njegove superheroine, već pokušava pristupiti priči u feminističkom diskursu, ulagujući se »sestrama«. Jer »Kapetanica Marvel« je prije svega sanirala predugu odsutnost dama u Marvelovu univerzumu, iako odbija replicirati uspješnu formulu koju je Marvelov rival DC upotrijebio s »Wonder Woman«. Amazonka dakle ulazi u svijet smrtnika i otkriva svoju žensku prirodu putem sentimentalnog odnosa. To je strategija kojoj gotovo nije dorasla ni Crna udovica, iako je riječ o liku koji koristi zavođenje kao najpotentnije oružje.


No kozmička snaga Kapetanice toliko je razorna da poprima gotovo aseksualne dimenzije. Iako ona u filmu postaje istinska »badass« koja nijednom mužjaku s viškom testosterona ne dopušta da se digne na vlastite noge.


Iako je u igri light feminizam kojeg u soundtracku inkarniraju ikone poput Gwen Stefani i Courtney Love, ali i junakinjina »Nine Inch Nails« majica, dok je finalna sekvenca rezervirana za simboliku songa »Just a Girl« (šifra: No Doubt). Totalna eksplozija fetiša 90-ih koja igra na dostatnu dozu ambivalentnog, ali i na misteriozne flešbekove koji bi trebali minirati naše amnezije, ali i ojačati naše egzistencijalne moralne vrijednosti toliko drage 90-ima, od »Blockbuster Videa« do »Top Guna«.


Jer Kapetanici više nije potrebno dokazivanje, ničeg i nikom. Da bi postala osnažena, treba doduše proći dril pod vodstvom mužjaka koji pripada njenoj vrsti, iako njena duhovna voditeljica postaje žena. Zato je dominantni motiv filma ženska svijest zamaskirana iza spoznaje Moći. Iako filmu nedostaje punokrvni zlikovac (Jude Law to definitivno nije). Maraton »Osvetnika« se nastavlja. Do posljednje kapi znoja.