Matera

Inaugurirana talijanska EPK: Od nacionalne sramote do europskog ponosa

Jasmin Đečević

Matera EPK

Matera EPK

Posebno emotivan bio je govor gradonačelnika koji se rasplakao govoreći o »nacionalnoj sramoti«, kako je zbog bijede i siromaštva nekada bila nazivana Matera, te »europskom ponosu« koji danas predstavlja taj talijanski kulturno-turistički biser

Talijanska Matera, grad s oko 60 tisuća stanovnika na jugu Apeninskog poluotoka, proteklog je vikenda svečano otvorio svoju godinu Europske prijestolnice kulture. Nakon bugarskog Plovdiva, koji je svečanost otvaranja odradio prije 10-ak dana, time je i druga ovogodišnja Prijestolnica službeno krenula s programom što ujedno znači i kako sat počinje sve »brže« odbrojavati do početka riječkog EPK-a.Krilatica Matere 2019. je »Otvori budućnost«, a godina se obilježava kroz pet glavnih tema: antička budućnost, kontinuitet i raskol, refleksije i veze, utopije i distopije te korijeni i putevi.

Dva temeljna projekta su I-DEA (posvećen istrazi i predstavljanju kulturne, povijesne i antropološke povijesti regije) te Škola otvorenog dizajna – laboratorij dizajna, eksperimentiranja i interdisciplinarnih inovacija. Jedna od najvećih atrakcija je izložba svjetski poznatog umjetnika Salvadora Dalija, koji je u Sassi di Matera predstavljen sa 150 djela – velikim i malim skulpturama, ilustracijama, djelima u staklu, a kao jedan od gostiju najavljen je i slavni umjetnik Brian Eno.


Riječka delegacija


Svečanost otvaranja trajala je nekoliko dana i dovukla je u Materu cijelu svitu VIP gostiju, na čelu s talijanskim predsjednikom i premijerom, kao i brojne stanovnike iz šire regije. Uz nezaobilazne vatromete, svjetlosne efekte, prigodne govore i posebno režirane sekvence koje se naslanjaju na program, ulicama je prodefiliralo i 2.019 članova orkestara limenih glazbi iz cijele Europe.


Kao u Plovdivu, i u Materi je bila riječka delegacija sastavljena od predstavnika Grada, Primorsko-goranske županije i tvrtke Rijeka 2020, a mi smo za komentar i impresije viđenog na jugu Italije zamolili Irenu Kregar Šegotu, direktoricu Sektora za razvoj i strateška partnerstva u Rijeci 2020.




– Otvaranje je trajalo nekoliko dana s nizom događanja, od službene večere za delegacije, preko »Ode radosti« koju je izvelo više od dvije tisuće članova limenih glazbi i njihovog defilea gradskim ulicama do centralne svečanosti koju je prenosio RAI te potom, naravno, otvorenih barova, restorana i zabave u cijelom gradu. Centralna svečanost je bila po uzoru na talijanske televizijske šoue, a na ulicama je bilo jako puno ljudi – objašnjava Kregar Šegota.


Prema njenim riječima, posebno emotivan na otvaranju u Materi bio je govor tamošnjeg gradonačelnika koji se rasplakao govoreći o »nacionalnoj sramoti«, kako je zbog bijede i siromaštva nekada bila nazivana Matera, te »europskom ponosu« koji danas predstavlja taj talijanski kulturno-turistički biser. Preuzimanje titule Europske prijestolnice kulture prilika je Materi da postane još vidljivija, privuče više turista i preispita svoje razvojne planove, a ove se godine očekuje oko 800 tisuća noćenja.


– Svi gradovi koji dobiju titulu imaju slična nadanja, pokušavaju se kroz taj projekt staviti na kartu Europe, promovirati kao kulturne i turističke destinacije i kao gradovi u kojima je ugodno živjeti, raditi, investirati… Matera je jedan od najupečatljivijih primjera takvih promjena – kaže Kregar Šegota.



Matera je poznata po drevnim gradskim četvrtima, koje čine nastambe u pećinama izdubljenim u vapnenačkoj stijeni na kojoj se nalazi grad. Upravo je život ljudi u tim četvrtima smatran nacionalnom sramotom pa su rimske vlasti 1952. godine naredile preseljenje 17 tisuća ljudi iz pećina. Ranija sramota postala je nova prilika Matere nakon što su vlasti odlučile obnoviti pećine. Te četvrti, koje se nazivaju Sassi, time su ušle pod zaštitu UNESCO-a 1993. godine.



Otvoreni grad


Inače, i ovo otvaranje je pokazalo, navodi naša sugovornica, kako su manifestacije otvaranja iznimno zahtjevne. S jedne strane, zbog brojnih »visokih« gostiju jake su sigurnosne mjere, a s druge strane otvaranje mora komunicirati s velikim brojem domaćih i stranih gostiju te podrazumijeva događanja koja se često odvijaju istovremeno na različitim lokacijama. Tu je i neizostavna televizija koja zbog prijenosa u živo ima brojne zahtjeve koji se direktno preklapaju s cijelim programom otvorenja, a onda vam se, kao što se dogodilo u Materi, dogodi i to da – padne kiša.


– Sâm grad je bio jako dobro označen u smislu vidljivosti projekta EPK, a na više punktova bili su postavljeni veliki ekrani na kojima se pratilo što se sve događa. Prepoznali smo neke elemente koje možemo i sami iskoristiti. Na svakom od ovakvih posjeta pokušavamo analizirati sve pluseve i minuseve kako bi naše riječko otvaranje bilo što uspješnije. Kako mi učimo od drugih, tako će netko učiti i od nas jer s titulom postanete dio EPK obitelji pa na otvaranja dolaze delegacije većine bivših i budućih gradova prijestolnica – ističe Kregar Šegota.


Zanimljivo je da članovi orkestara limene glazbe koji su nastupali na otvaranju, nisu bili smješteni u hotelima nego u stanovima i kućama običnih ljudi, a sve kako bi se naglasila otvorenost i gostoprimstvo stanovnika Matere proklamirano sloganom »Open City« – »Otvoreni grad«.