CIFF

Filmski festival u Kairu: Gledali smo “Strojeve” i “Tako to rade pčele”

Dragan Rubeša

Ono što nas najviše intrigira na CIFF-u krije se u dvije paralelne selekcije – »Horizonti novog arapskog filma« i »Novi egipatski film«



Ovogodišnji, 39. po redu Kairski međunarodni filmski festival ima uz izdašnu potporu egipatskog Ministarstva turizma i novog glavnog sponzora – talijansku modnu kuću Bvlgari, poznatu po izradi luksuznog nakita. Nadamo se da će filmovi iz njegove konkurencije zablistati jače od njena dragog kamenja. Jer njegovo svečano otvaranje, koje će se dogoditi 21. studenog u kairskoj Operi kao centralnoj festivalskoj lokaciji, postaje nešto poput čarobnog brijega za pripadnike kairskih gornjih društvenih slojeva, sa ili bez Bvlgarija. Istinska parada dubokih dekoltea i smokinga koji se miješaju s tradicionalnim hidžabima.


Festival će otvoriti najnoviji film palestinskog sineasta Hanija Abu-Asada »The Mountain Between Us« (Planina između nas) s Kate Winslet i Idrisom Elbom. Riječ je, valjda, o prvom Palestincu kojem je pružena šansa da se afirmira u Hollywoodu, za što je prvenstveno zaslužan njegov angažirani komad »Paradise Now«, koji je 2005. osvojio Zlatni globus za najbolji strani film i postao jedini palestinski komad u povijesti oskarovskih nominacija. Zato je paradoksalno da se Abu-Asadu nije dogodio magični zov Hollywooda puno ranije.


O preživljavanju


U međuvremenu je snimio dva fina filma: u nas prikazani »Omar« i »Idol«, o mladom Palestincu koji se prijavljuje na arapsku verziju »Supertalenta«. Film je tipična drama o preživljavanju. Jedna žena, jedan muškarac i jedan pas u borbi protiv okrutne prirode. Dvojica stranaca koje je ledena planina natjerala da jedan drugom pomažu u mokrenju i liječenju rana. Ona je spremna na rizik. On je dostatno obazriv. No za razliku od autorovih ranijih likova (Omar, raspjevani Mohamed), karakteri Alex i Bena u »Planini« prilično su plošni i igraju na shematične rasprave.




Ono najprivlačnije u filmu je činjenica da još od »Tjelohranitelja« Hollywood nije praktički bio u stanju snimiti nijedan komad koji u interakciji bjelkinje i crnca ne stavlja eksplicitni akcent na rasu.


Među filmovima iz konkurencije koji se natječu za Zlatnu piramidu valja izdvojiti i neke potentnih autora koji još nisu imali promociju na našoj filmskofestivalskoj sceni, poput čadskog sineasta Mahamata-Saleha Haruna (»Sezona u Francuskoj«), Talijana Sergija Castellita (»Fortunata«), Kolumbijke Laure More (»Ubijati Isusa«), Kineza Lima Tae-Guea (»Sjeme nasilja«), Tunižanina Elyesa Baccara (»Tunis noću«),Vijetnamke Hong Anh (»Putna stanica«) i Azerbejdžanca Ilgara Najafa (»Plantaža nara«).


 Jušić i Grlić


Od filmova s ovih prostora, u paralelnu selekciju »Festival festivala« uvršteni su »Ne gledaj mi u pijat« Hane Jušić i »Ustav Republike Hrvatske« Rajka Grlića. U »Međunarodnoj panorami« vidjet ćemo i studentski rad srpskog autora Svetislava Dragomirovića »Horizonti«, a izvan konkurencije bit će prikazan i Drljevićev »Muškarci ne plaču«.


Ono što nas najviše intrigira na CIFF-u krije se u dvije paralelne selekcije – »Horizonti novog arapskog filma« i »Novi egipatski film«. Iako u tim programima nikad nećete naći provokativne (queer) komade poput Khaledova »Mučenika«, oni nude naslove koji barem na papiru obećavaju, poput sirijskog »Pčelinjeg načina«, tunižanskog »Al Jaida« ambijentiranog u jednom ženskom zatvoru te libanonskog doksa »Stanoviti Nasser«, koji se pozabavio pionirom libanonske kinematografije Georgesom Nasserom.


U selekciji posvećenoj egipatskom filmu valja izdvojiti doks Iman Kamel »Egipatska Ivana Orleanska«, »Propovjednika« koji se bavi TV vjerom u eri islamskog radikalizma, Salamin crowdpleaser »Šejk Jackson« te »Originalne« Marwana Hameda, autora poznatog po filmskoj adaptaciji Mahfuzova romana »Zgrada Jaqubian«.