Britanska scena

Festival Zoom: O pojmu doma i važnosti menstruacije

Kim Cuculić

Foto: Mrko Gracin

Foto: Mrko Gracin

»Snail Portrait« Shabnam Shabazi pronalazi paralele sa životom puža, dok »Nevjerojatna krvareća žena dr. Carnesky« na duhovit i zabavan način iznosi rezultate projekta koji je nastao u sklopu istraživanja za doktorat Marise Carnesky na Sveučilištu u Middlesexu, kreirajući menstrualne rituale za novo doba



RIJEKA U sklopu ovogodišnjeg festivala »Zoom« u izložbenoj dvorani Filodrammatice performans »Snail Portrait/Portret puža« izvela je multidisciplinarna »artivistica« Shabnam Shabazi. Riječ je o izvedbi koja traje tri sata i kombinira performans, vizualne sadržaje, tekst i instalaciju. Performans je zamišljen tako što preko tijela prekrivena bršljanom puže mnoštvo puževa, koje je u riječkoj izvedbi na umjetnicu postavljala Ivana Kalc, dok je za snimanje bila zadužena Maša Drndić.


Nadahnjujući se osobnom poviješću, sjećanjima, ključnim društvenim i povijesnim trenucima i prirodom, »Snail Portrait« pronalazi paralele sa životom puža. U perzijskom jeziku postoji izraz »khane be doosh«, koji bi se mogao prevesti kao »dom na leđima«. Istražujući napetosti i granice između pokreta i mirovanja, Shabnam Shabazi nastavlja svoju potragu za pojmom doma. U svom performansu ona stvara zvučnu i vizualnu »sobu za slušanje«, ukazujući što znači biti bez stalnog mjesta ili prebivališta. Posjetitelji performansa za uspomenu su dobili kućicu puža, uz popratno pitanje: »Jeste li znali da su puževi balavci puževi koji su izgubili svoje domove?«


Opsežno istraživanje


Na »Zoomu« je prikazana i britanska predstava »Dr Carnesky’s Incredible Bleeding Woman/Nevjerojatna krvareća žena dr. Carnesky«, koja kroz formu alt-kabareta i live-arta progovara o važnosti menstruacije u suvremenoj kulturi. Kako je navedeno u programu predstave, riječ je o projektu koji je nastao u sklopu istraživanja za doktorat Marise Carnesky na Sveučilištu u Middlesexu. Na duhovit i zabavan način ona iznosi rezultate do kojih je došla, kreirajući menstruralne rituale za novo doba. Na ovom projektu ona je okupila grupu Menstruantica, koje pokušavaju sinkronizirati svoje cikluse mjesečnice – demonstrirajući snagu, moć, pa i mudrost ženske krvi.




U izvedbi sudjeluju performerice MisSa Blue, Veronica Thompson (Fancy Chance), Nao Nagai, H Plewis i Rhyannon Styles, koje dolaze iz različitih kultura i bave se kabaretom, varijeteom, burleskom, cirkusom i drugim izvedbenim formama. Njima se pridružila i najmlađa Menstruantica – Sula Plewis Robin. Premda je predstava naizgled zabavna i ležerna, vidljivo je da joj je prethodilo opsežno istraživanje. Marisa Carnesky pronašla je korijene u mitologiji, počevši od Meduze i hindusitičke božice Kali, do tretiranja žene i motiva krvi u popularnoj kulturi, za što su primjer razni horori i filmovi kao što su »Psiho«, »Carrie« i »Rosemaryna beba«. Dr. Carnesky dotakla se i Bogorodice te krvarećeg Isusa.


Feministička nota


Za potrebe ovog projekta Menstruantice su se sastajale za vrijeme tamnih Mjeseca kroz nekoliko mjeseci kako bi proučavale znanja o menstruaciji, utvrdile rituale i stvorile izvedbu. Prema tradicionalnoj simbolici, Mjesec simbolizira polje ženstvenosti, kreativnu svijest, promjenu i obnavljanje. Njegove faze odgovaraju mjesečnici, a puni Mjesec trudnoći. U predstavi je dotaknuta i tema rađanja i majčinstva, a postavlja se i pitanje zašto neke žene koje imaju mjesečnicu ne mogu iznijeti trudnoću i čemu onda njihovo mjesečno krvarenje zapravo služi? Jedna od izvođačica je transrodna osoba, koja mjesečnice uopće nema i to se reflektira na njen osjećaj ženstvenosti.


Predstava ima i snažnu feminističku notu, propitujući sram od ženskog tijela i što znači biti žensko. U posljednjem prizoru zajedništvo Menstruantica u njihovom obredu upućuje na moć žena koju im daje upravo sposobnost krvarenja – njihova takozvana »mudra krv«. Za riječke prilike ovo je bila neuobičajena predstava, kojom je predstavljen dio recentne britanske live-art scene.