Eurocentrični pristup

BERLINALE Što nam donosi ovogodišnje izdanje slavnog festivala

Dragan Rubeša

"Season of the Devil" Lava Diaza

"Season of the Devil" Lava Diaza

Ovogodišnje izdanje ima u konkurenciji tek dva američka filma: »Damsel« braće Davida i Nathana Zellnera te »Ne brini, on neće otići daleko pješice« Gusa van Santa, o strip-crtaču Johnu Callahanu. U programu je i inače dosta biopicova o umjetnicima



Za razliku od legendarnog Moritza de Hadelna, koji je u prvi plan stavljao azijske kinematografije i promovirao petu generaciju kineskih sineasta, njegov nasljednik Dieter Kosslick preferira eurocentrični programski pristup. Zato ovogodišnje, 68. po redu izdanje Berlinalea ima u konkurenciji tek dva američka filma – onaj u režiji braće Davida i Nathana Zellnera (»Damsel«) s Robertom Pattinsonom i Mijom Wasikowskom, te najnovijeg Gusa van Santa (»Ne brini, on neće otići daleko pješice«), koji se pozabavio likom i djelom strip-crtača Johna Callahana, prikovanog za invalidska kolica (Joaquin Phoenix), a kojem se već dogodila svjetska premijera na Sundanceu.


I u najnovijem komadu Wesa Andersona »Isle of Dogs«, koji će 15. veljače svečano inaugurirati Berlinale, zvijezde su u drugom planu, jer je riječ o još jednom autorovom animiranom filmu u kojem glasove posuđuju Frances McDormand i Greta Gerwig. Zato jedini azijski komad u konkurenciji ostaje najnovija ludorija Lava Diaza »Sezona vraga«, opisana kao spoj antimjuzikla i rock opere, ambijentirana u jednom filipinskom selu koje teroriziraju pripadnici zloglasne milicije (film traje za Diaza podnošljiva tri sata).


Blizanački incest


Berlinskim crvenim tepihom prošetat će i dvije zvijezde »Tonyja Erdmanna«, ali sada u zasebnim projektima. U filmu »In den Gangen« Thomasa Stubera, Sandra Huller glumi prodavačicu u supermarketu. U »Prevoditelju« slovačkog sineasta Martina Šulika, koji priziva Sorrentinov komad »This Must Be the Place«, Peter Simonischek otkriva memoare bivšeg nacističkog oficira, ubojice njegovih roditelja.




Uz Stubera, poslovično jaki njemački autorski tim u konkurenciji Berlinalea čine novi Christian Petzold (»Tranzit«) i Phillip Groening (»Moj brat se zove Robert i on je idiot«), koji sondira incestuozni odnos dvoje blizanaca. A Emily Atlef (»3 dana u Quiberonu«) fokusirana je na zadnje dane Romy Schneider i njen susret s dvojicom novinara tijekom boravka u rehabilitacijskoj klinici.


U konkurenciji 68. Berlinalea dominiraju filmovi o životima stvarnih umjetnika. Uz Atlef (Romy Schneider) i Van Santa (John Callahan), tu je i najnoviji komad Rusa Alekseja Germana Jr-a (»Dovlatov«), koji se pozabavio životom sovjetskog macho pisca Sergeja Dovlatova i literalnom scenom Lenjingrada. A u »Becoming Astrid« Dankinja Pernille Fischer Christensen vraća se u najranije dane slavne spisateljice Astrid Lindgren (»Pipi Duga Čarapa«). Slična biopic euforija prisutna je i u programu Berlinale Special s najnovijim komadom »The Happy Prince« Ruperta Everetta o zadnjim danima Oscara Wildea, s Colinom Firthom i Emily Watson.



Na 68. međunarodnom filmskom festivalu u Berlinu prikazat će se gotovo 400 filmova u gotovo tisuću projekcija. Za glavnu nagradu, Zlatnog medvjeda, konkurira 19 filmova, a o nagradama odlučuje žiri na čijem je čelu njemački redatelj Tom Tykwer.



Izvan konkurencije


Sumanuti Meksikanac Alonso Ruizpalacios (»Muzej«) angažirao je Gaela Garciju Bernala u istinitoj priči o grupi pljačkaša koji se pokušavaju domoći zbirke pretkolumbovskih artefakata iz Antropološkog muzeja u Mexico Cityju. Talijanka Laura Bispuri je u najnovijoj drami »Kćeri moja« (Figlia mia) nanovo angažirala sjajnu Albu Rohrwacher (u autoričinu prethodnom komadu »Vergine giurata«, prikazanom na pretprošlom Berlinaleu, portretirala je albansku virdžinu).


Poljakinja Malgorzata Szumowska (»Lice«) priča o muškarcu koji se nakon transplantacije lica suočava s krizom identiteta. A tu su i dva Francuza koji obećavaju – Cedric Khan (»Propovjednik«) i Benoit Jacquot (»Eva«) s provjerenom Isabelle Huppert.


Izvan konkurencije vidjet ćemo i najnoviji horor Stevena Soderbergha »Unsane«. Iz paralelne Panorame valja izdvojiti doks Nicolasa Wagnieresa »Hotel Jugoslavija«, o istoimenom beogradskom hotelu, autorski debi glumca Idrisa Elbe (»Yardie«) te »Ondes de choc: Journal de ma tete« u režiji Ursule Meier, kojoj se vraća Kacey Mottet Klein iz njena prethodnog komada (»Sestra«). Tu je i novi Kim Ki-duk (»Human, Space, Time and Human«).


U paralelnom Forumu, koji igra na radikalniji pristup u odabiru filmova, vidjet ćemo najnoviju ekstravaganciju Guya Maddina »The Green Fog« te najnovije komade korejskog radoholičara Honga Sangsooa (»Trava«) i Rumunja Corneliua Porumboiua (»Beskonačni fudbal«), ali i dva doksa koji obećavaju: najnoviji projekt genijalne Claire Simon (»Premieres solitudes«), kojoj je ovogodišnje izdanje ZagrebDoxa posvetilo retrospektivu, te »Dan pobjede« u režiji Sergeja Loznice.