Gotovčeva retrospektiva

Art kamp Empeduja: Spomen-ploča i plaža Antonija Lauera

Kim Cuculić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Art-kamp pod nazivom »Nahranite spomenike dok su živi!« u cijelosti je posvećen stvaralaštvu Tomislava Gotovca. Ovogodišnja Empeduja jedno je od popratnih događanja Gotovčeve retrospektive, a okupio je petnaestak umjetnika



RIJEKA U ovoj je zgradi ljeta 2005. godine živio i napravio rad »Vrućina u Laginjinoj 23« umjetnik Antonio G. Lauer (1937 – 2010). Spomen-ploču postavlja pa skida prijatelj Damir Čargonja Čarli – riječi su napisane na maloj crnoj ploči koja je jučer postavljena, pa odmah skinuta točno u podne na zgradi u riječkoj Laginjinoj ulici, na broju 23, gdje je tijekom ljetnih mjeseci prije dvanaest godina stvarao poznati hrvatski umjetnik Tomislav Gotovac, čijom će velikom retrospektivnom izložbom danas biti inauguriran novi prostor Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u bivšem tvorničkom kompleksu »Benčić«.


Kako je u povodu postavljanja spomen-ploče kazao Damir Čargonja Čarli, riječ je o intimnom i simboličkom činu.– Ploča je stavljena i odmah skinuta jer je riječ o javnom prostoru, pa bi za postavljanje prave ploče trebalo ishoditi dozvolu. Ploču sam postavio u znak prijateljstva s Tomislavom Gotovcem a.k.a. Antonijem G. Lauerom. Toga ljeta svakodnevno je na putu iz stana u Laginjinoj do Palacha prikupljao otpad s ceste i slagao ga u boce.

Tako je nastao rad »Vrućina u Laginjinoj 23«, koji će se moći vidjeti na izložbi MMSU-a. Bilo bi lijepo da jednoga dana Gotovcu postave i pravu ploču na zgradu u Laginjinoj ulici, kako bi se obilježilo mjesto na kojemu je živio i stvarao u Rijeci – kazao je Čargonja, dodajući da se za čin stavljanja i skidanja spomen-ploče namjerno odjednuo u crnu košulju, ali ne zato jer je desničar nego u znak protesta što se crno i crveno koriste u političke i ideološke svrhe. Istaknuo je i da će spomen-ploču Gotovcu predati ravnatelju MMSU-a Slavenu Tolju, čestitajući mu na useljenju u novu zgradu.


Foto: S. DRECHSLER


Foto: S. DRECHSLER





Gotovac i Rijeka


Istobno s ovim događajem, u Beach baru Empeduja na Biviju otvoren je Art-kamp pod nazivom »Nahranite spomenike dok su živi!«, u cijelosti posvećen stvaralaštvu Tomislava Gotovca. Ovogodišnji Art- kamp Empeduja jedno je od popratnih događanja Gotovčeve retrospektive, a okupio je petnaestak umjetnika koji su na plaži, za ovu prigodu proglašenom plažom Antonija Lauera, izvodili performanse, instalacije, intervencije u javnom prostoru, prikazivali filmove…


Cijelo događanje osmišljeno je kako bi podsjetilo na Gotovčeve veze s Rijekom, u kojoj je imao bliske prijatelje i suradnike. Aktivističko-akcionistička umjetnička scena okupljena oko tadašnjeg MMC-a Palach, kao neformalna grupa performera, vizualnih umjetnika, glazbenika i intelektualaca, bila je njegovo ovdašnje utočište. Prema riječima kustosice Nadežde Elezović, svojim anarhističkim pristupom izvedbi, erudicijom i kompetencijom, širokim poznavanjem povijesti umjetnosti te posebno povijesti svjetske kinematografije, Gotovac je tijekom svojih boravaka u Rijeci utjecao na formiranje nekolicine današnjih riječkih umjetnika.


Njegova suradnja s protagonistima riječke alternativne scene razvijala se od 1998. godine, kad je prvi put posjetio Palach radi dogovora oko realizacije izložbe.


– Impresionirala me Tomova erudicija i sloboda promatranja. Shvatila sam da stvari mogu biti i drugačije, na jedan neposredan i ležeran način, što mi je jako pasalo u mlađim, formativnim godinama – kazala nam je Nadežda Elezović, koja je s Gotovcem svojedobno objavila veliki razgovor u »Valu«, gdje je umjetnik više u formi monologa govorio o filmu i svojoj poziciji redatelja i umjetnika.


»… Bio sam prvi koji je avangardni film uvrstio u likovnost. Nikad svoje filmove nisam zamišljao na filmskim festivalima, nego na likovnim izložbama. Nije slučajno da su se neki moji filmovi nazivali po istaknutim vizualijama – »Kružnica«, »Pravac«, »Plavi jahač«… – jedna je od tada zabilježenih izjava.


Zvučna instalacija


Tomislav Gotovac jučer je na Biviju bio prisutan i glasom. Čargonja je, naime, postavio zvučnu instalaciju s izborom sočnih Gotovčevih psovki izgovorenih na otvorenju jedne izložbe u Palachu. Sa zvučnika se svako malo razlijegalo »Marš u pičku materinu…«, a na Gotovčeve psovačke istupe podsjetila je i intervencija Đorđa Jandrića koji je na jedno stablo postavio printeve s iskazima preuzetim iz Gotovčevih grafika: »Pun mi je kurac«, »Jebe mi se« i »Jebo me bog – ovo je Hrvatska«. Jasna Šikanja nastupila je s performansom »Logotherapia«, u kojem je s pogledom na pučinu prelijevala more iz jedne u drugu posudu.

Foto: M. GRACIN


Foto: M. GRACIN



Performans, kako nam je pojasnila umjetnica, sadrži tri komponente, od kojih je prva kritička i usmjerena na besmisao koji nas okružuje, druga je meditativna i odražava njezinu osobnu potrebu za prostorom slobode, a treća je posveta Gotovcu. »On je naš otac, naučio nas je što je performans« – naglasila je Šikanja.


Također, ovo je performans nade, pogled u bolju budućnost, neko vedro i veselo stanje – dodala je umjetnica, podsjetivši da je logoterapiju utemeljio psihijatar Viktor Emil Frankl koji je u holokaustu izgubio članove obitelji, a iskustvo patnje ojačalo ga je u uvjerenju kako u životu postoji objektivni i opći smisao koji ljudima vraća vjeru u život.


Tomislav Brajnović je crnim sprejem, koji mu je poklonio Mladen Stilinović, ispisao natpis »Golotinja je stanje duha« na starom ručno tkanom platnu koje je nabavio iz Slavonije. Tajči Čekada prikazala je video performans »Pokazivanje Golog otoka«. Tomislav Gotovac je s društvom iz Palacha posjetio Goli otok u sklopu projekta »Novi hrvatski turizam«, a Tajči je kao sjećanje na te dane odabrala 24 najzanimljivija golootočka pejzaža, u svakome snimila sebe i intervenirala pokretom, a zatim ih instalirala u jedan kadar koji se ponavlja unedogled.


Javno šišanje


Ksenija Nakić i Jasna Alfirević iz frizerskog salona »Iva Gljiva« na plaži su izvele akciju »Javno šišanje«, koja je svima koji su željeli omogućila besplatnu frizuru i šišanje, kao izravnu asocijaciju na Gotovčevu akciju »Šišanje i brijanje u javnom prostoru«. U programu, koji se odvijao da kasnih sati, sudjelovali su i Radojica Bunčić, Pino Ivančić , Melita Sorola Staničić, Zlatko Kutnjak, Marijan Crtalić, Milijana Babić, Petra Brnardić, Milan Božić, Neon Lies, Sendi Bakotić, Darko Bavoljak i Petar Grimani.