Pulski bračni par s američkim magisterijima kreativnog pisanja i doktoratima teorije književnosti Natalija Grgorinić i Ognjen Rađen, uz pomoć Marinka Koščeca, pripremaju dvogodišnji diplomski Studij pisanja i nakladništva (SPIN) pri Sveučilištu »Juraj Dobrila« u Puli. Projekt je trenutno u fazi izrade elaborata, a njegovi kreatori nadaju se da bi cijela stvar mogla krenuti već najesen ove godine
RIJEKA Ne možeš nekoga naučiti da bude pisac, takvim se ili rodiš ili ne. Ova tvrdnja često će se čuti u našem kulturnom krugu, posve različito od, primjerice, američkog, gdje su radionice kreativnog pisanja, a s njima i puno ozbiljniji studiji pisanja, sasvim normalna pojava. Pisanje se tamo može diplomirati, magistrirati, pa i doktorirati. No ako je to česta tvrdnja u vezi s akademskim podučavanjem pisanja, barem je jednako toliko česta i protutvrdnja u kojoj se pisanje uspoređuje sa slikanjem. Dakle, ako se nekoga može akademski naučiti slikati, odnosno tehnikama, povijesti i slično, pa će naučnik nakon procesa naučavanja doći do statusa akademskog slikara, zašto to ne bi bilo moguće i s pisanjem?
Ovim dvojbama u Hrvatskoj su se dosad bavili uglavnom samo voditelji i polaznici kreativnih radionica pisanja, kojih je sve više, kao i njihovi kritičari, no odskora sve će se dignuti i na višu, akademsku razinu. Pulski bračni par s američkim magisterijima kreativnog pisanja i doktoratima teorije književnosti – Natalija Grgorinić i Ognjen Rađen – uz pomoć Marinka Koščeca, pripremaju dvogodišnji diplomski Studij pisanja i nakladništva (SPIN) pri Sveučilištu »Juraj Dobrila« u Puli. Projekt je trenutno u fazi izrade elaborata, a njegovi kreatori nadaju se da bi cijela stvar mogla krenuti već najesen ove godine. Naravno, dobiju li odobrenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta te uspiju li skupitii financijska sredstva za pokretanje novog studija.
Opća razina pismenosti
Studij je zamišljen ne samo kao inkubator za umjetničke pisce, već i puno šire, kako tumači Natalija Grgorinić.
– Cijela ideja je stvoriti studij koji ne bi proizvodio pisce s diplomom, već bi trebao težiti podizanju opće razine pismenosti. Cilj nam je proizvoditi profesionalce koji bi znali raditi s bilo kojim oblikom teksta, što naravno uključuje i različite žanrove književnosti – kratke priče, romane, pjesme… – ali isto tako i stvari kao što su pisanje govora političarima, pisanje ekonomskih izvještaja, a tu bi se osposobljavali i ljudi koji bi mogli raditi u medijima, u organima državne uprave… Naravno i nakladništvo je u svemu tome važan segment, zapravo podjednako važan kao i samo pisanje – govori Grgorinić.
Marinko Koščec, koji je dosad u javnosti bio najeksponiraniji kao sukreator koncepta i programa, tome dodaje i svojevrsni probni balon koji je već u procesu: kolegij e-nakladništva na pulskom Filozofskom fakultetu, odnosno Odjelu za humanističke znanosti. Svoju pak ulogu u novom SPIN-u Koščec pritom vidi kroz dva segmenta: kolegij pisanja romana, budući da i sam ima iskustva u radu Centra za kreativno pisanje (CeKaPe), te »klasično« predavanje književnosti, odnosno teorije.
Program najboljih
– O tome još ne želimo previše pričati zato što ne želimo da se počnu mjeriti oni koji su unutra, a koji su vani prema odnosu Istrana i Zagrepčana, članstvu u društvima pisaca i slično. Želimo doista program koji će raditi najbolji ljudi u Hrvatskoj, program otvoren novim ljudim i novim znanjima, a ne malu elitnu zajednica izabranih. No možemo reći da je u našem književnom svratištu »Zvona i nari« u Ližnjanu bilo puno ljudi s hrvatske književne scene, i gotovo svi su rekli da su voljni predavati, dobili smo dakle neformalnu podršku velikog broja profesionalaca na književnoj sceni – kaže Grgorinić.
– Htjeli bismo da se uključe sve institucije vlasti, od lokalnih, preko županijskih do državnih, a svakako računamo i na investitore iz svijeta gospodarstva. Želja je da ovaj program objedini sve faktore koji postoje na nakladničkoj sceni, prvenstveno u Istri, jer smo ovdje, ali onda i šire. Pula ima Sajam knjige npr. pa nam je cilj povezati sve nakladnike i manifestacije. Onda bismo dobili i studente koji neće samo odlaziti na književna događanja kao publika, nego će ih i kreirati – kaže Grgorinić, dodajući da je jasno da je kriza, pa da će se čak i od akademika, kojima je posao biti idealist, čuti da sada možda nije pravo vrijeme za pokretanje novih programa.
– Ali baš je kriza vrijeme za to, jer je upravo nova inicijativa način da se iz krize izađe, a potreba da stvaramo pismenu naciju, pismeno okruženje, nasušna je – zaključuje.
No osim zatvaranja financijske konstrukcije teškoće su brojne. Jedna od njih je pisanje složenog elaborata, a problemi se naziru i u strukturi predavača. Cijela priča oko SPIN-a uopće je i mogla krenuti tek nakon uspješne inicijative Hrvatskog društva pisaca na čelu s Nikolom Pertkovićem koja je rezultirala prepoznavanjem novog polja unutar nacionalne akademske zajednice – polja »Književnost« – s pripadajućim granama spisatelja i književnog prevoditelja. Tek kad je Nacionalno vijeće za znanost uvrstilo zvanja spisatelja i književnih prevoditelja u akademske strukture, stvorili su se preduvjeti i za Studij pisanja i nakladništva.
No i tu ima problema. Grgorinić tako navodi da je nakon početnog entuzijazma u tom smislu sve zamrlo. Nedostaju još određeni parametri, poput toga da se ne zna koje kvalifikacije će morati imati predavači i kako će se praktično uklopiti u akademsku zajednicu. Tu bi stvar, smatra Grgorinić, svakako trebalo požuriti.
Kad se ti problemi riješe, Grgorinić vraća lopticu na otvorenost projekta.
– Ovaj program će uspjeti samo ako se svi faktori na književnoj sceni budu ujedinili i dali svoj doprinos. Jer ne radimo nešto za usku grupu ljudi. Naravno da je cilj omogućiti piscima redovan izvor zarade, onima dakle koji bi predavali, ali cilj je u budućnosti stvoriti i međunarodne veze, otvoriti program i široj regiji, susjednim zemljama, Europi… – optimistično zaključuje Grgorinić.
Ostaje još nepoznato i koju će titulu nositi diplomanti. Zasad je sigurno jedino da će biti magistri, ali hoće li biti magistri pisanja i nakladništva, književnosti i nakladništva ili nečeg trećeg, još uvijek se ne zna. Vremena da se otklone sve te nepoznanice sve manje misli li se doista »proizvodnju diplomiranih pisaca« pokrenuti već ove godine.