Knjiga Borisa Pavelića

“Smijeh slobode – uvod u Feral”: Članci preokretali povijest

Zoran Angeleski

»Feral« je utjecao na pravni sustav, na jezik, na stil brojnih generacija; pomeo je sa scene prevarante i manipulatore



PULA  U punom Crvenom salonu pulskog Doma Hrvatskih branitelja sinoć je predstavljena netom objavljena knjiga dugogodišnjeg novinara Novog lista Borisa Pavelića »Smijeh slobode – uvod u Feral«, koju je urednik Dragan Ogurlić opisao kao 700-straničnu epopeju o kultnom tjedniku Feral Tribune, i svemu što je ga pratilo kroz 25 godina izlaženja lista.


  – Knjiga postoji svega četiri dana, nije još ni stigla u knjižare, a mi smo ostali bez pola lagera, kazao je Ogurlić.


  Nenad Popović, pokretač izdavačke kuće Durieux, opisao je Feral najvećim proizvodom hrvatskog žurnalizma uopće, podsjetivši na nastanak Ferala davne 1983., tada kao humorističke rubrike u Nedjeljnoj Dalmaciji, te gašenje 2008. godine.




  – Osim što je najveći istraživački, stručan, znanstveni projekt na području povijesti novinarstva u Hrvatskoj i šire, ova je knjiga prekrasan pregled krucijalnih članaka, od kojih su neki, poput glasovitog intervjua s Bajramovićem, preokrenuli povijest zemlje. Feral je utjecao na pravni sustav, na jezik, na stil brojnih generacija; pomeo je sa scene prevarante i manipulatore svih vrsta, naglasio je izdavač i Nenad Popović.



Književnica Daša Drndić ukazala je na aktualno desno pozicioniranje hrvatskog novinarstva, ali i na fašizaciju Europe, rekavši da nam se spremaju gadna vremena.   – Ta su gadna vremena već došla, kazao je Pavelić, ilustrirajući to postojanjem portala dnevno.hr.   Vuk Perišić je rekao da je njega strah aktualnog društvenog kabareta, dok Nenad Popović strašnim smatra najave »krvavog Božića«, a još strašnijim što na to nije reagirao predsjednik Sabora Josip Leko.   – Ali neće klati Leka, on će se izvući, nego Glavaševića i nas ovdje, emotivno je reagirao Popović, koji gašenje zagrebačkog Radija 101, Gotovčevog »Vijenca« i »Ferala« smatra, kako je rekao, velikom sramotom ove republike.


  Novinar Vuk Perišić kazao je da je Feralova poetika psovki bila jedini način obračuna s nacionalizmom, tom dominantnom ideologijom, kulturom i diksursom.


– Psovka je bila potrebna jer nacionalizam živi u svijetu iluzija i obmana; on je gluh na razum i argumente, kazao je Perišić, ukazujući na dva paradoska – Tuđman je pokazivao Feral kao dokaz svoje demokratičnosti; a svoje zlatne trenutke Feral je doživljavao za Tuđmanovog autoritarizma.


  Autor knjige Boris Pavelić kazao je da mu je posao bio nezahvalan jer »Feral nije bio samo politički tjednik već permanentno umjetničko djelo, kroz 25 godina, iz tjedna u tjedan«.


  – Ako knjiga otvori raspravu Feralu, onda je ovaj moj rad imao smisla, dodao je autor, da bi zatim naglasio: »Rijetko se rađaju takvi ljudi poput Viktora Ivančića, Predraga Lucića i Borisa Dežulovića koji su radili novine i pisali unatoč opasnosti po život, a sramota je da najveće pero Viktor Ivančić, da nije bilo Novosti, ne bi imao gdje pisati«.


  – Sistem nas je uvjerio da Feral nije potreban. Feral nije mogao dobiti reklame, a kad se gasio imao je tiražu od deset tisuća, a takvu tiražu nemaju današnji tjednici. Nismo Feral ugasili sami, kao što neki kažu, već ga je ugasio sistem, zaključio je Boris Pavelić.