Snimio Silvano JEŽINA
U arhivskoj dokumentaciji Nana Palinić prva je otkrila nacrte najstarijih riječkih kazališnih zdanja iz baroknog razdoblja. U knjizi po prvi put predstavlja i do sada nepoznat projekt slavnog Adamićevog kazališta s početka 19. stoljeća, u to vrijeme jednog od najljepših u Europi
U hrvatskoj povijesti arhitekture Rijeka zauzima specifično mjesto po brojnim projektiranim i realiziranim kazališnim zgradama. Karakter sredozemne luke koja je putnicima, gostima i pomorcima morala osigurati mjesta za zabavu, specifičan politički položaj grada koji je bio predmet interesa više država, kao i kompleksna etnička i kulturna pripadnost stanovništva, učinili su Rijeku gradom s najvećim brojem kazališta u Hrvatskoj.
O tome govori knjiga »Riječka kazališta« dr. sc. Nane Palinić, arhitektice koja se sustavno bavi istraživanjem i valorizacijom riječkog graditeljskog naslijeđa. Opsežna znanstvena monografija objavljena je u nakladi Državnog arhiva u Rijeci i Građevinskog fakulteta riječkog Sveučilišta, a nastala je temeljem doktorske disertacije autorice koja je tijekom višegodišnjeg istraživanja rasvijetlila niz do tada neistraženih, pa i posve nepoznatih podataka iz riječke kazališne povijesti.
U arhivskoj dokumentaciji Nana Palinić prva je otkrila nacrte najstarijih riječkih kazališnih zdanja iz baroknog razdoblja. U knjizi po prvi put predstavlja i do sada nepoznat projekt slavnog Adamićevog kazališta s početka 19. stoljeća, u to vrijeme jednog od najljepših u Europi, ali u nacionalnoj povijesti arhitekture još uvijek neprepoznate vrijednosti. Ukupno je obradila 39 stalnih, velikih kazališta, manjih varijetetskih scena, kazališta neprofesionalnih udruženja i još tridesetak ljetnih scena.
Utemeljeno na arhivskim izvorima i terenskim istraživanjima, njezino djelo na čak pet stotina stranica kroz povijest izgradnje kazališta u Rijeci zapravo priča o povijesti grada, pojašnjavajući urbanistički i politički konteksta vremena u kojem su nastala.
Teatro Fenice
Riječku kazališnu povijest istražujete više od dvadeset godina, a podaci koje podastirete u monografiji pokazuju da Rijeka kroz povijest egzistira kao značajno kulturno, a ne samo industrijsko središte. Svijest o tome baš i nije razvijena.
– Upravo to je i bio jedan od poticaja da se upustim u istraživanje. Krenula sam od Teatra Fenice, uz koji je bila posebno vezana moja a i brojne druge generacije. Dok je djelovalo kao kino »Partizan«, to je bilo mjesto koje smo najčešće posjećivali, a zbog svoje iznimne arhitektonske vrijednosti postalo je i temom mog magistarskog rada. Što sam dublje istraživala, pronalazila sam sve više materijala koji su upućivali da je Rijeka zaista fenomen – grad s posebnim interesom za kazalište koji je realizirao najveći broj građevina takve namjene na teritoriju Hrvatske. Svojim kulturološkim i arhitektonskim značenjem neka od njih prelaze lokalne okvire i presudna su za povijest kazališta Hrvatske i ovog dijela Europe. Najznačajniji primjer upravo je Teatro Fenice, jedino kazalište iz secesijskog razdoblja na području Hrvatske, a koje ima dvije dvorane: varijetetsko kazalište u suterenu i veliko kino – kazalište u nadzemnim etažama. Ukupno je moglo primiti čak 2.650 posjetitelja, što ga i danas čini najvećim kazalištem u Hrvatskoj i ovom dijelu Europe. Kuriozitetan je podatak da je Rijeka nakon izgradnje Teatra Fenice u kazalištima i kinima imala ukupno više mjesta nego svi ostali gradovi Hrvatske zajedno!
Kako to da u Rijeci nastaje tako veliko kazalište u vrijeme kada se drugdje na području Hrvatske kazališta ne grade uopće?
– U razdoblju historicizma podignuta su mnoga kazališta na cijelom teritoriju Hrvatske, pa u secesiji nije ni bilo veće potrebe za građenjem novih. Rijeka je iznimka jer je na prijelazu 19. u 20. stoljeće doživjela takvu privrednu, ekonomsku i urbanu ekspanziju da se očekivalo kako će izrasti u sredozemnu metropolu s petsto tisuća stanovnika. S takvim projekcijama krenulo se i u gradnju Teatra Fenice koje odgovara mjerilu velegrada, a zapravo predstavlja tek polovicu velikog kulturnog kompleksa što su ga planirali podići nasljednici Caterine Ricotti, poduzetnice i bivše plesačice koja je na toj lokaciji prvo kazalište osnovala još 1874. godine. Uz zgradu novog kazališta izvedenu prema projektu austrijskog arhitekta Theodora Träxlera, učenika Otta Wagnera i riječkog graditelja Eugenia Celligoia, planirala se i gradnja Casina s koncertnom dvoranom, društvenim prostorijama, luksuznim šesterosobnim stanovima i krovnom terasom, svom u zelenilu.
Po svom modernom konceptu, unutarnjem prostoru, konstrukciji i tehničkim inovacijama, Teatro Fenice ravnopravno stoji uz bok kazalištima koja se u to doba grade u europskim centrima. To je prvo armiranobetonsko kazalište u Hrvatskoj i jedno od prvih armiranobetonskih kazališta Europe. U nacionalnim okvirima ono je i jedina zgrada s dva kazališta u jednom. Osim zahtjevne konstrukcije s velikim rasponima i potpuno nove koncepcije totalnog prostora u kojem galerije s niskim pregradama zamjenjuju lože tako da svi vide sve, u njemu su prvi put na našem teritoriju primijenjeni i neki od tada najsuvremenijih tehničkih sustava, poput protupožarnog uređaja za umjetnu kišu na stropu pozornice i sustava ventilacije s ovlaživanjem zraka, koji se može smatrati pretečom klimatizacijskog uređaja. Kazalište je otvoreno svečanom izvedbom »Tosce« 2. svibnja 1914. godine, a idućeg dana direkciji kazališta stigao je telegram s čestitkama i zahvalama Giacoma Puccinija.
Male scene
Osim tog ambicioznog projekta, početkom 20. stoljeća izgrađene su i brojne male scene i varijetetska kazališta.
– U tom razdoblju nastaje čak osam malih scena, ali uglavnom adaptacijom prostora druge namjene. Na Brajdi se otvara kazalište »Apollo«, danas Gradsko kazalište lutaka, te dva kino-kazališta: »Salon Margherita« u palači »Viktorija« kraj Tvornice duhana i »Parigi« u Krešimirovoj ulici gdje se do 1990. nalazilo kino »Viševica«. Uz Kalvarijske stube nastaje Teatro Thalia, današnji KUC Kalvarija, a u Starčevićevoj ulici kino – kazalište »Argentina«, koje u poslijeratnom razdoblju postaje kino »Garibaldi«. Osim toga, otvorena su i kazališta u sklopu Ubožnice braće Branchetta, današnjeg Medicinskog fakulteta, u Milosrdnom dječjem prihvatilištu na Školjiću, današnjem »Ex Bernardiju«, i u Salezijanskom samostanu.
Kontinuitet kazališne djelatnosti u Rijeci kroz materijalne se tragove može pratiti od srednjeg vijeka do današnjih dana, ali je pretpostavka da egzistira još od antičkog razdoblja.
– Postojanje nekog vida kazališnog ili borbenog spektakla u više od šest stoljeća koliko je trajala antička Tarsatika sasvim je izvjesno, ali je pitanje da li je za tu djelatnost postojala privremena ili stalna građevina. Neki su istraživači pretpostavili da bi se u Starom gradu, na Gomili, možda mogli naći ostaci amfiteatra. Ta se pretpostavka bazira na nazivu lokaliteta koji sugerira da je na tom mjestu prije srednjovjekovne izgradnje postojala gomila ruševina – moguće neke antičke građevine, a zanimljiv je i gotovo pravilan eliptični oblik tog prostora vidljiv na starim planovima. Odgovor na to pitanje mogu, međutim, dati arheološka istraživanja.
Prva, sigurno dokumentirana pojava kazališta u Rijeci vezana je uz liturgijske i poluliturgijske drame koje su od 15. stoljeća izvođene u crkvama i pred crkvama u vrijeme vjerskih blagdana. Ta se praksa zadržala sve do početka 17. stoljeća, kad u Rijeku dolaze isusovci koji 1629. godine osnivaju prvo školsko kazalište, najprije u staroj gradskoj školi kod Sokol kule, a potom u prizemlju nove isusovačke Gimnazije izgrađene na Grivici, uz crkvu sv. Vida. Paralelno s tim kazalištem, na današnjem Pavlinskom trgu, u jednoj od kasnije srušenih zgrada, nastaje i prvi pučki teatar, s repertoarom čije podrijetlo je vezano uz srednjovjekovne i renesansne ulične zabavljače. Na tom je mjestu djelovao do sredine 18. stoljeća, kada seli u drveno kazalište na Dolcu, prvo izvan gradskih zidina.
U isto vrijeme javljaju se i prve inicijative za gradnju stalnog zidanog kazališta koje će realizirati tek talijanski poduzetnik Giuseppe Bono. On će 1765. godine izgraditi zidano kazalište na lokaciji na kojoj se danas nalazi istočno krilo zgrade Sveučilišne knjižnice i Muzeja moderne i suvremene umjetnosti. Nakon nekoliko godina kazalište prodaje Giuseppeu de Gerlicziju, koji pak 1784. zgradu daje u zakup Općini. Kazalište je djelovalo 40 godina, a svojim značenjem nadilazi lokalne okvire jer je riječ o prvoj namjenski građenoj kazališnoj građevini na području Hrvatske. Izgrađeno je 18 godina prije zadarskog Nobile Teatra koje je do sada smatrano prvim takvim kazalištem u Hrvatskoj. Kazalište je imalo sve elemente tipičnog talijanskog baroknog kazališta, a moglo je primiti 300 posjetitelja i može se smatrati za to doba velikim jer je Rijeka 1750. imala oko tri tisuće stanovnika.
Osim ovog, u vrijeme baroka planirala se i gradnja velikog, reprezentativnog kazališta nazvanog Teatro Nobile koje se trebalo nalaziti na mjestu današnjeg Trga Republike. Projekt je 1784. naručen od talijanskog arhitekta Uldarica Mora, ali nije izveden jer je Općina izgubila interes za gradnju novog teatra nakon uzimanja u zakup Kazališta Bono-Gerliczi, koje joj je vlasnik ponudio po vrlo povoljnim uvjetima, iz bojazni da ne propadne zbog pojave konkurencije. Kazalište je opstalo sve do izgradnje velikog Adamićevog kazališta podignutog 1805. godine na mjestu današnje palače Modello i Gradske knjižnice.
Adamićevo kazalište
U monografiji predstavljate i do sada nepoznate nacrte Adamićevog kazališta. Gdje ste ih pronašli?
– Pronašla sam ih u planoteci Konzervatorskog odjela u Rijeci. Moj je dojam da su tamo bili možda namjerno pohranjeni, kako ih netko od kolekcionara izvan Rijeke ne bi pronašao i odnio, jer i to se događalo. Znamo da je još Vicko Andrić putovao po Hrvatskoj i skupljao nacrte kazališta po gradskim arhivima. Tako se u njegovoj ostavštini doniranoj splitskom Konzervatorskom odjelu našao idejni projekt Adamićevog kazališta iz 1798. godine, a mi u Rijeci imamo samo kopiju.
Pronađena su dva kompleta nacrta – snimak postojećeg stanja kazališta iz 1882. godine, kao i prijedlog rekonstrukcije iz iste godine. Sad konačno možemo rekonstruirati kako je kazalište stvarno izgledalo, a bilo je impresivnih dimenzija : 23 x 54 metra. Južnom stranom zgrada je izlazila čak 17 metara izvan linije ostalih zgrada na tome potezu. Prvi projekt kazališta izradio je sam Andrija Ljudevit Adamić, dominantna figura ondašnjeg gospodarskog i političkog života s velikim graditeljskim ambicijama. Jedno je vrijeme čak radio u Građevinskom uredu Pomorskog gubernija kao suradnik vodećeg inženjera Antuna Gnamba, jer je kao mladić u Beču pohađao školu u kojoj je naučio geometrijsko crtanje. Nije, međutim, imao znanje arhitekta pa je u tom projektu činio greške zbog kojih se, između ostalog, tijekom gradnje urušio dio zgrade. Projekt je nakon toga korigiran od strane školovanih inženjera, u prvom redu Gnamba, kojeg su, međutim, gradski oci okrivili za probleme nastale pri gradnji.
Njegov odnos s Adamićem u to je doba bio već jako narušen jer je vodeći gradski inženjer upozoravao da je zgrada tolikih dimenzija prevelika za lokaciju na kojoj je Adamić inzistirao i snagom političkog utjecaja ishodio da je dobije. Nakon incidenta na gradilištu, Gnamb je zaradio opomenu uz obavezu da svakodnevno nadzire gradnju, uz napomenu da će se svaki budući propust smatrati isključivo njegovom odgovornošću. Umro je nekoliko mjeseci nakon dovršetka kazališta.
Zgrada je izgrađena u klasicističkom stilu, ali su u unutrašnjosti zadržani mnogi elementi baroka. Premda predimenzionirana, u to vrijeme se isticala kao najljepša i najreprezentativnija gradska građevina. U prizemlju i mezaninu nalazila se velika plesna i koncertna dvorana, a na prvom katu je počinjalo kazalište s gledalištem okruženim ložama. Unutar zgrade se nalazio i hotel ali i brojni drugi sadržaji, koji su osiguravali da kazalište posluje rentabilno. Rijeka je u to vrijeme imala osam tisuća stanovnika, a kazalište je moglo primiti, zajedno s prizemnom dvoranom, čak dvije tisuće posjetitelja. Godine 1835. otkupila ga je općina. Rijeka je time po prvi put dobila Gradsko kazalište koje se moglo pohvaliti i s nekoliko tehničkih inovacija. Za kazalište su 1940. nabavljeni prvi zahodi sa sifonom u Hrvatskoj, a 1870. i prvi aparat za električno svjetlo s reflektorima namijenjen osvjetljenju pozornice.
Kazalište je djelovalo do 1881. kad je donesena odluka o zatvaranju, a kasnije i o rušenju zgrade. Te godine izbio je požar u bečkom Ringtheateru u kojem je poginulo više stotina ljudi. Sve europske zemlje nakon toga su znatno postrožile sigurnosne propise. Kako Adamićevo kazalište nije imalo dovoljno izlaza za evakuaciju, te su okolnosti bitno utjecale na odluku o njegovoj sudbini. U međuvremenu se promijenila i urbanistička situacija oko kazališta, publika je postala sve zahtjevnija, što je sve rezultiralo odlukom da zgrada ne može više opstati na toj lokaciji
Zgrada riječkog HNK-a
Kao zanimljivost ističete i činjenicu da se kontinuitet kazališne djelatnosti u Rijeci ostvaruje i doslovno, fizički, jer se pri gradnji novih zgrada koristio materijal srušenih.
Mislite da je vrijednost zgrade HNK Ivana pl. Zajca precijenjena?
– U usporedbi s nekim drugim građevinama, koje su bile podcijenjene možda i jest, iako se za riječke prilike radi o reprezentativnom kazalištu kojem se ne može osporiti umjerena inovativnost. Za konstrukciju gledališta po prvi put na našem prostoru primijenjena je željezno-čelična konstrukcija. Okretna pozornica, električna instalacija, centralno grijanje i ventilacija bile su tehnološke novine koje su kazalište svrstavale u jedno od najmodernijih u Europi, dok iz današnje perspektive neprocjenjivu vrijednost predstavljaju alegorijske kompozicije Gustava i Ernsta Klimta te Franza Matscha, u to vrijeme mladih umjetnika čije slike krase strop gledališta.
Gradnja kazališta bila je vrlo zahtjevna. Temeljenje se moralo izvesti na pilotima, a zbog kratkoće rokova radilo se i noću. Građani su se bunili jer im je smetala buka, a negodovali su i zbog činjenice da će dobiti manje kazalište od Adamićevog. Nova je zgrada bila raskošnija i reprezentativnija, ali fizički manja i bez plesne sale, pa su Fellner i Helmer osmislili rješenje da se nad parter postavi pod u razini pozornice na kojem se u sezoni karnevala može i plesati.
U vrijeme historicizma Rijeka dobiva i Teatro Ricotti – Fenice na Dolcu koje dogradnjama ljetne pozornice evoluira u pravo kazalište i djeluje kao svakodnevno otvoren narodni teatar. U neposrednom susjedstvu otvaraju se i dva manja kazališta: Teatro Jugo, u današnjem prostoru Generalnog konzulata Republike Srbije, te Sala Armonia na vrhu iste ulice. Na Trsatu se gradi Hrvatska čitaonica, na Zametu Dom radničkog društva »Sloga«, a na Korzu Filodrammatica, reprezentativno zdanje Giacomma Zammatia koji je oblikovao nove gradske četvrti Dolac i Brajdu.
Međuratno razdoblje
Kakva je situacija u razdoblju međuraća, kad su Rijeka i Sušak podijeljeni državnom granicom?
– U to vrijeme u Sušaku se gradi Hrvatsku kulturni dom, kompleksan projekt dvojice autora koji je obilježila nesretno odabrana lokacija, vrhunski izvorni projekt arhitekta Josipa Pičmana i nešto manje kvalitetna realizacija arhitekta Alfreda Albinija. Rijeka pod talijanskom vlašću stagnira, ali se specifičan oblik kazališne djelatnosti razvija u okviru Dopolavora, društvenih domova koji su se osnivali pri većim poduzećima, institucijama i udruženjima. Prvi Dopolavoro s kazalištem osnovan je u Državnim željeznicama, Tvornica duhana imala je čak dva, a imale su ih i Rafinerija, Brodogradilište i Tvornica torpeda.
U međuratnom razdoblju uređeno je čak četrnaest manjih scenskih prostora od kojih većina upravo pri radničkim domovima, dok na hrvatskom teritoriju kao svojevrsni pandan tome nastaju sokolski domovi. Neovisno o tome, uređeno je i nekoliko kina – kazališta, poput Kapucinskog kazališta, današnjeg Art-kina Croatia, a u tom vremenu nastaje i Kino Luxor koje će kasnije postati sjedište amaterskog kazališta Viktora Cara Emina.