"Trafik" i Hrvatska drama

“Weltschmertz”: Suicidalnost čovječanstva osjeća se danas na svim planovima

Svjetlana Hribar

Snimio Roni BRMALJ

Snimio Roni BRMALJ

Predstava će premijeru imati 15. srpnja u »Benčiću«, a nastaje na temelju glazbe skupine Ekatarina Velika



RIJEKA U nazočnosti intendanta HNK-a Ivana pl. Zajca Olivera Frljića te autorskog i izvođačkog ansambla, jučer je najavljena premijera predstave »Weltschmertz«, koja se 15., 16. i 17. srpnja igra u prostorima bivše tvornice »Rikard Benčić« kao koprodukcija skupine »Trafik« (Tranzicijsko-fikcijsko kazalište) i Hrvatske drame riječkog kazališta, a u sklopu Riječkih ljetnih noći.


Oliver Frljić izrazio je zadovoljstvo zbog suradnje institucije kojoj je na čelu i kultne riječke grupe nezavisne scene »Trafik«, posebno apostrofirajući poticaj za nastanak predstave, a to je djelovanje benda Ekatarina Velika.


I Žak Valenta, autor predstave »Welschmertz«, smatra da je za »Trafik« iznimno važna koprodukcija s institucijom, a idealno je što je i sam intendant riječkog kazališta donedavno pripadao nezavisnoj sceni, čime Valenta tumači »lakoću komunikacije« tijekom nastajanja predstave.




– Tema predstave je zajedništvo, rekao je Valenta, objašnjavajući kako danas osjeća Ekatarinin »weltschmertz« više nego kada se osamdesetih »furao na njega«!


– Na svim planovima danas osjećam suicidalnost čovječanstva, taj dojam nastojimo prenijeti na scenu, ali ga i ironizirati! Glazba Ekatarine Velike pogađala je svojevremeno intimu pojedinca, ali i otvarala put ka zajedništvu. Ta je grupa beskompromisno bila protiv rata, protiv Slobodana Miloševića, a danas donosi nešto nadnacionalno i zato je važno obnoviti njen duh.


Skladatelj Josip Maršić, koji je već surađivao s »Trafikom« i sve više se okreće kazalištu, napomenuo je kako je – s obzirom na prostor »Benčića« – zvuk tretiran kao svojevrsni eho muzike Ekatarine Velike.


Scenografkinja Lara Badurina, koja je osmislila vizualni izgled gotovo svih »Trafikovih« predstava, rekla je da »Benčić« pruža priliku za stvaranje »klupske atmosfere«, koju će stariji prepoznati kao riječki »Palach« iz osamdesetih, ili ljubljanski K4, zagrebački »Kulušić«, beogradsku »Akademiju«, a novi klinci će povući paralelu s nekim ovovremenim klubovima. Za ilustraciju doba Ekatarine Velike koristili smo materijale iz Ri-Vala, Studentskog lista i Poleta.


Plesačica Iva Nerina Sibila istaknula je prednost rada na lokaciji kroz duže vremensko razdoblje, što omogućava prožimanje  prostora, zvuka i vremena, a glumac  Alen Liverić, koji kaže da pripada »Trafiku« od samih početaka, ističe kao iznimno poticajno što je Žak Valenta svakom sudioniku ostavio mogućnost da predstavi svoj doživljaj Ekatarine Velike. U predstavi igraju još performerica Mila Čuljak, glumica Maja Katić i mladi plesač Toni Flego.