Vaše i naše nasilje

Uz riječku premijeru Frljićeve predstave: Mučna i brutalna slika stvarnosti

Kim Cuculić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Inspirirani romanom Petera Weissa »Estetika otpora«, redatelj Oliver Frljić i dramaturg Marin Blažević napravili su predstavu koja je izravni odgovor na »ovdje i sada«, odnosno na društveno-političku krizu u Europi i svijetu



RIJEKA – Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje«, autorski projekt Olivera Frljića, premijerno je izvedena i u Rijeci. Ova međunarodna koprodukcija HNK-a Ivana pl. Zajca s drugim europskim kazalištima dosad je izvedena diljem Europe i njena je tema svima poznata i razumljiva. Inspirirani romanom Petera Weissa »Estetika otpora«, redatelj Oliver Frljić i dramaturg Marin Blažević napravili su predstavu koja je izravni odgovor na »ovdje i sada«, odnosno na društveno-političku krizu u Europi i svijetu.


U svega sedamdesetak minuta Frljić i Blažević otvorili su brojne aktualne teme – od problema emigranata, fundamentalizma, terorizma i rastućeg trenda fašizacije europskih društava, do problematiziranja odnosa Zapada prema Istoku kroz povijest, a koji je stoljećima bio nasilan i eksploatatorski.


Nizanjem brutalnih i mučnih prizora, predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« svojevrsno je kazališno istraživanje povijesti nasilja, odnosno toga kako jedno nasilje generira drugo. I tako smo se našli u današnjem trenutku, kad se arogantan i postkolonijalan odnos Europe i Amerike prema zemljama Bliskog istoka vraća poput bumeranga u obliku emigrantske krize i terorističkih napada. Na početku predstave gledateljima se u ispovjednoj formi predstavljaju izbjeglice koje su nekad davno stigle u Europu i doživljavaju se kao primjer »uspješne« integracije u europska društva.


Mrzi bližnjeg svoga




U čestom obraćanju publici, koja iz ugode gledališta pasivno promatra nasilne prizore ne čineći ništa, izvođači pozivaju na minutu šutnje za žrtve terorističkih napada u Francuskoj, Belgiji i Njemačkoj, a zatim i na minutu šutnje za četiri milijuna ljudi koje su Europljani i Amerikanci pobili u Afganistanu, Iraku i Siriji od 1990-ih godina nadalje.


Uz riječi: »Europo, sramim se tvoga imena, jer je ono i moje ime. Sramim se Europljana koji ne provaljuju u sjedišta svojih fašističkih vlada i ne zahtijevaju poštivanje ljudskih prava nego radije idu u kazalište. Sramim se humanitarne pomoći kojom pokušavamo oprati svoju nečistu savjest. Sramim se europske demokracije« – u gledateljima se pokušava izazvati osjećaj grižnje savjesti ili barem isprovocirati otpor. Ova politički angažirana predstava neprestano se referira na kazalište, koje i ovoga puta otvara pitanja i ukazuje na probleme, ali ne daje odgovore i nemoćno je pred užasima koji se događaju.


Uz inspiraciju u Peteru Weissu i Bertoltu Brechtu, predstava Olivera Frljića prepuna je citata. Gola tijela izvođača ispisana arapskim slovima referenca su na radove iranske vizualne umjetnice Shirin Neshat, a najviše kontroverzi izazvao je prizor u kojemu žena s hidžabom iz spolovila izvlači zastavu (to je uvijek zastava one države u kojoj se predstava izvodi).


Na premijeri u Rijeci bila je to hrvatska zastava, ali ona iz razdoblja NDH. U nekim zemljama vjerske osjećaje uznemirio je i prizor u kojemu lik nalik Isusu silazi s križa napravljenog od kanti nafte i siluje muslimanku. Ovim prizorom Frljić, slično kao i u nekim drugim svojim predstavama, proziva kršćanski mentalitet koji bi trebao ljubiti bližnjega svoga, no pokazalo se da mnogi koji sebe smatraju kršćanima iskazuju mržnju prema izbjeglicama s Istoka.



Nakon riječke premijere održan je razgovor s publikom, u kojemu nije bilo većih polemičkih tonova. Najviše se raspravljalo o zastavi koju glumica Nika Mišković izvlači iz spolovila, a što je objašnjeno kao simbolički čin u kontekstu cjeline predstave. U razgovoru koji je moderirala dramaturginja Nataša Antulov, dramaturg Marin Blažević kazao je da je predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« odgovor na aktualnu društveno-političku situaciju u Europi.


Za njega je predstava puno intrigantnija na razini izvedbenih činova, nego u smislu političke provokativnosti. Spomenuto je i da u Austriji i Njemačkoj nije bilo problema zbog zastave i prizora silovanja, nego je predstavi prigovoreno da su kompleksna pitanja i problemi pojednostavljeni i da je predstava suviše na razini plakata i pamfleta.


Kazališni kritičar Bojan Munjin »Naše nasilje i vaše nasilje« nije doživio kao incident, nego kao predstavu koja se događa unutar društva koje se raspalo. U tome je, po njemu, najveća moć ove predstave. – Cijeli svijet se urušio, govori se o Trećem svjetskom ratu, a mi živimo neku simulaciju normalnog života – smatra Bojan Munjin.


Okrutni prizori


Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« prepuna je okrutnih prizora, poput scene dekapitacije sa zarobljenicima u narančastim odorama i s crnim kapuljačama na glavi. Prizori koji su svakodnevno prisutni u medijima pretočeni su u kazališne slike, a pritom je odabir glazbe u funkciji ironijskog komentara.


Poput igrokaza ili vica djeluje scena sa sirijskim izbjeglicama pred kojima se zatvaraju granice, uz opasku da nafta iz Sirije lako prelazi granice, a Sirijci ne mogu. Odnos prema emigrantima prikazan je i u prizoru mučenja alkoholom i svinjetinom, što je vrhunac nerazumijevanja kulturalnih razlika i neprihvaćanja drugog i drugačijeg. U brutalnim prizorima konfrontiraju se ikonografije islama i kršćanstva, aktualizirajući sukobe civilizacija i problem netolerancije i rasizma.


Scenografija Igora Pauške temelji se na vrlo jasnoj simbolici zida sastavljenog od maslinastozelenih kanti nafte, zbog koje se i danas prolijeva krv. Kostime je osmislila Sandra Dekanić, a oblikovatelj svjetla je Dalibor Fugošić. U ovoj vrsti predstave teško je govoriti o glumačkim kreacijama, već izvođači svoja tijela i izvedbene mogućnosti koriste kao instrument redateljsko-dramaturških ideja. Predstavu »Naše nasilje i vaše nasilje« izvode Barbara Babačić, Daša Doberšek, Uroš Kaurin, Dean Krivačić, Jerko Marčić, Nika Mišković, Draga Potočnjak, Matej Recer i Blaž Šef.