Prvo je bilo »Adamićevo kazalište«, u svoje vrijeme najljepša i najreprezentativnija gradska zgrada, klasicističkih pročelja, podignuta na mjestu današnje palače Modello
Za riječku kazališnu povijest 3. listopad ima dvostruko važno značenje jer je to datum kad su otvorena dva velika kazališta, jedno na početku, drugo krajem 19. stoljeća, u razmaku od 80 godina. Prvo je bilo »Adamićevo kazalište«, u svoje vrijeme najljepša i najreprezentativnija gradska zgrada, klasicističkih pročelja, podignuta na mjestu današnje palače Modello. Nazvano imenom svoga vlasnika i autora, riječkog patricija i rodoljuba Andrije Ljudevita Adamića, kazalište je otvoreno 3. listopada 1805. godine. Riječ je o građevini kakvoj nema pandana u Hrvatskoj toga doba, jednom od najvećih i najelegantnijih kazališta ovog dijela Europe.
Prema tadašnjim običajima, u zgradi teatra bio je smješten i Casino u kojem se okupljala gradska elita. Adamićevo kazalište tako je postalo centar ne samo umjetničkih događanja, nego i društvenoga života. O njegovoj važnosti u životu grada najbolje govori činjenica da ga je riječka općina 25. ožujka 1845. godine otkupila od nasljednika. Rijeka je time po prvi put dobila Gradsko kazalište. Nakon završenog konzervatorija u njemu se Ivan pl. Zajc zaposlio kao ravnatelj orkestra. U tom je kazalištu 1860. godine izvedena i njegova prva opera »Amelia«.
No, osamdesetih godina 19. stoljeća, zbog požara koji su zadesili nekoliko evropskih kazališnih kuća, u Austro-Ugarskoj počinje primjena novih propisa i mjera sigurnosti kojima Adamićeva zgrada više nije udovoljavala. Trebalo ju je modernizirati ili srušiti. Gradska uprava na čelu s gradonačelnikom Giovannijem Ciottom, unukom Andrije Ljudevita Adamića, odlučila je podići novo kazalište.
Tako je 1883. godine srušeno staro, a istodobno je počela priprema za izgradnju novog kazališta – današnje zgrade HNK-a Ivana pl. Zajca, svečano otvorene 3. listopada 1885. godine.
Zahtjevan projekt
Za taj svečani trenutak pripremljene su dvije velike opere: »Aida« i »La Gioconda«, a tom je prigodom u Rijeci prvi put zasjala i električna rasvjeta. Prvi posjetitelji i uzvanici mogli su uživati u impozantnom kazališnom zdanju, podignutom na tadašnjem Trgu Ürmeny, prema projektu uglednih bečkih arhitekata Ferdinanda Fellnera i Hermana Gottlieba Helmera. Njihov atelje specijaliziran za projektiranje kazališta i koncertnih dvorana bio je poznat u čitavoj Europi. Izradili su projekte za pedesetak kazališta na tlu bivše Austro-Ugarske Monarhije, ali i u Rumunjskoj, Rusiji, Bugarskoj, Njemačkoj i Švicarskoj.
Među njima je i zgrada današnjeg Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, izvedena deset godina nakon riječke. Helmer je samostalno projektirao i kazalište u Varaždinu, podignuto još 1873. S tim je gradom ostao zauvijek povezan: u njemu je upoznao Filipinu Levanić, kćer lokalnog postolara, s kojom se i oženio.
Prema projektu arhitekata Fellnera i Helmera u Rijeci je izvedena i palača Modello, podignuta na mjestu Adamićevog teatra. Kamen srušenog zdanja ugrađen je u temelje nove kazališne zgrade čija je gradnja započela u lipnju 1883.
Nepovoljan naplavni i nasuti teren te česta pojava visokih voda projekt su učinili vrlo zahtjevnim. Temeljenje se moralo izvesti na pilotima. Ispod razine najviše plime zabijeno je 2000 pilota, a preko pilota je premazan betonski sloj koji je neko vrijeme mirovao da bi se postigla potrebna čvrstoća.
Izgradnja kazališta povukla je za sobom i uređenje trga pred zgradom, kao i uređenje pročelja okolnih kuća. Podizanju zidova teatra prethodile su precizne analize žbuke, betona i kamena. Od samog početka razmišljalo se o angažiranju poznatih umjetnika koji će svojim djelima obogatiti pročelje i unutrašnjost teatra. Na gradilištu se radilo danonoćno. U travnju 1884. već su razabirale konture kazališnog zdanja, a u kolovozu je zgrada podignuta do krova. Postavljanjem krovne konstrukcije u rujnu te godine završila je prva faza ambicioznog projekta, da bi u drugoj uslijedilo uređenje unutrašnjosti i ukrašavanje pročelja.
Helmerova i Fellnerova kazališna zgrada u Rijeci prva je čiji vanjski izgled ukazuje na podjelu sadržaja u unutrašnjosti. Riječko kazalište je i među prvima građenim s čeličnom konstrukcijom u prostoru gledališta koje je moglo primiti više od 1.200 gledatelja.
Elegancija i raskoš
Nasuprot odmjerenoj eleganciji pročelja, raskošna barokna dekoracija unutrašnjosti dosljedno je provedena u svim prostorima, a koncentrirana je u gledalištu. Pozlaćene štukature krase lože, proscenij i strop, na kojemu su slike Franza Matscha te Gustava i Ernsta Klimta. Šest ovalnih polja na svodu oko raskošnog lustera dopremljenog iz Beča krase alegorijske kompozcije »Ozbiljna opera«, »Instrumentalna glazba« i »Poezija« Gustava Klimta te »Opereta«, »Ljubav« i »Ples« Franza Matscha. Dvije manje slike iznad svečanih loža i velika alegorija »Kazalište« iznad proscenija djelo su Ernsta Klimta.
Stalne kazališne inscenacije naručene su kod glasovitog venecijanskog scenografa Pietra Bertoje. Platneni zastor oslikao je glasoviti bečki dvorski scenograf Brioschi. Stropne štukature u gledalištu izvodili su bečki kipari Volkl i Silberbauern. Za pozlatu i ličilačke radove bio je angažiran bečki slikar J. Kott koji je oslikao i željezni zastor. Namještaj je izveden po nacrtima Fellnera i Helmera.
Osim električne rasvjete, koja je u kazalište uvedena deset godina prije elektrifikacije grada, riječko je kazalište dobilo i prvi telefon u gradu da bi imalo izravnu vezu s policijom i vatrogascima. Novina u kazalištu bila je i rotirajuća pozornica, što ga ja uz moderan sustav ventilacije činilo jednim od najmodernijih u Europi.
Riječka kazališna zgrada primjer je demokratskog, a ne aristokratskog kazališta kakva su građena u prijašnjim vremenima. Koncepcijom i organizacijom unutrašnjosti pozivala je publiku iz svih društvenih slojeva, što je bilo u skladu s novim europskim kretanjima u arhitekturi. Izgradnja teatra ukupno je stajala 514.214,09 forinta.
Novo poglavlje
Njegovo otvorenje bio je veliki dan za Riječane koji su s ushićenjem dočekali simboličnu predaju ključeva teatra Gradu. Na velikoj prigodnoj svečanosti arhitekt Ferdinand Fellner uručio je ključeve gradonačelniku Giovanniju Ciotti. On je u šupljinu ispod stubišta koje iz atrija vodi u predprostor gledališta umetnuo metalnu tubu sa svjedočanstvima o gradnji kazališta. U otvor je umetnuo posljednji kamen, čime je završila gradnja i otpočelo novo poglavlje riječke kazališne povijesti, koja je pratila sudbinu burnih političkih promjena u gradu na Rječini.
Nakon izgradnje, riječko je kazalište nazvano Općinsko kazalište ili Teatro comunale. To ime je nosilo do 1913. kad je preimenovano u Tetro Verdi. Zbog rata koji zahvaća Evropu s radom prekida 1914. Za vrijeme Prvog svjetskog rata u kazalištu su povremeno održavane samo dobrotvorne priredbe. Nakon rata, za vrijeme fašističkog režima, predstave se igraju u Teatro Fenice, a glavna se kazališna zgrada otvara samo za potrebe režimskih događanja.
Hrvatska riječ je na sceni kazališta prvi put izgovorena tek nakon Drugog svjetskog rata. U siječnju 1946. formirana je prva uprava Narodnog kazališta Rijeka, koje 1953. mijenja ime u Narodno kazalište Ivana Zajca.
Od otvorenja kazališne kuće do 1933. godine na njoj nije bilo većih popravaka, a prva generalna obnova izvodila se etapno od 1933. do 1943. godine. Druga je uslijedila 1970. i potrajala gotovo dvanaest godina! Kazališna djelatnost nastavljena je u prostorima Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku, sve do studenog 1981. godine kada je obnovljeno zdanje ponovno otvoreno.
Deset godina potom kazalište je dobilo status nacionalnog kazališta, a posljednja promjena imena dogodila se 1994. godine od kada nosi naziv Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca.