Foto: Sergej Drechsler
RIJEKA Balet HNK-a Ivana pl. Zajca otvorit će sezonu baletnom večeri koja se sastoji od baleta »Dogma« i »Šah-mat«. Premijera je u petak, 21. listopada, s početkom u 19.30 sati. U prvom dijelu bit će izveden apstraktni balet »Dogma« u koreografiji v. d. ravnatelja Baleta Balázsa Baranyaija, a u drugom dijelu moderni balet »Šah-mat« koreografa Raze Hammadija. O baletu »Dogma« govorio je Baranyai, koji je kazao da je zajedno s plesačima zapravo pokušao napraviti antidogmatsku izvedbu:
– U potrazi za apstraktnim i neograničenim, nesvjesno sam se poveo za arhaičnim arhetipovima, primjerice tarota, te svakom plesaču nastojao dati jedno takvo obilježje. Prema Carlu Gustavu Jungu, arhetipovi su poput energetskih vodiča iz podsvijesti što egzistiraju u prostorima kolektivnog nesvjesnog. S obzirom da ono predstavlja naslijeđeno iskustvo cjelokupnog ljudskog roda, arhetipovi su univerzalni, zajednički izraz uobičajenih ljudskih potreba, nagona i mogućnosti. Tu sam ponovno zapao u dogmatičnost, ali i shvatio da to ne uvjetuje preuzimanje tuđih vjerovanja i učenja. Dapače, iz procesa rada na »Dogmi« izrastala je moja hrabrost suočavanja s vlastitim strahovima i potisnutim željama – osvrnuo se Baranyai.
Balet »Šah-mat« nastao je prema »Šah noveli« Stefana Zweiga iz 1942. godine, a ova scenska adaptacija prikazuje mentalni, emotivni i fizički pritisak koji postupno gura Doktora B, zatočenog u sobi, prema zoni ludila. Prema riječima Raze Hammadija, u baletu je krenuo od vrlo fluidnih i preciznih pokreta čistih linija.
U »Dogmi« plešu Joseph Cane, Tena Ferić Dokmanović, Leopoldo Guadagno, Marta Kanazir, Andrei Köteles, Ksenija Duran Krutova, Cristina Lukanec, Laura Orlić, Domenico Piscopo, Bálint Rauscher, Daniele Romeo, Paula Rus, Tanja Tišma, Sabina Voinea, Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić i Ali Tabbouch.
U »Šah-matu« sudjeluju Ali Tabbouch, Bálint Rauscher, Marta Kanazir, Ksenija Krutova, Andrei Köteles, Leopoldo Guadagno, Daniele Romeo, Domenico Piscopo, Laura Orlić, Tanja Tišma, Marta Voinea Čavrak, Svebor Zgurić, Vitalij Klok, Sabina Voinea, Tena Ferić Dokmanović, Joseph Cane, Irina Köteles i Paula Rus.
– Psihofizičke i karakterne promjene glavnog lika zrcale se u koreografskim lomovima pokreta i linija, kao i u načinu na koji on igra šah – od promišljanja do pomicanja šahovskih figura. Riječ je o ljudskom vapaju za pravom svakog ljudskog bića na život slobodan od pritisaka i ugnjetavanja, bili oni politički, medijski, financijski, društveni, većinski ili manjinski – ističe Raza Hammadi, koreograf rođen u Tunisu koji je danas jedan od najuspješnijih jazz koreografa u Francuskoj.
Hammadijeva asistentica je balerina Cristina Lukanec, koja je kazala da je poseban izazov predstavilo prenošenje priče u plesni pokret, koji je spoj klasičnog baleta i jazza. Solisti ovoga puta imaju i zadatak fizičke i psihičke transformacije, pa je Lukanec pomogla kolegama u stvaranju uloga. O svojim iskustvima rada na ova dva posve različita baleta govorili su plesači Marta Kanazir i Daniele Romeo, koji je ujedno asistent koreografa na »Dogmi«.
Balet »Dogma« izvodi se na glazbu Arva Parta i Jobyja Talbota, a »Šah-mat« na glazbu Dmitrija Šostakoviča i Johanna Straussa. Kostime je osmislila Sandra Dekanić, oblikovatelj svjetla u »Dogmi« je Dalibor Fugošić, a u »Šah-matu« oblikovatelj svjetla i scene je Nasser Hammadi.