Hvalevrijedna inicijativa

Suradnja Zajca i SMG-a: “Piranski zaljev” povezuje riječku i ljubljansku kazališnu publiku

Kim Cuculić

Improvizacija na ubojstvo pod tušem u Hitchcockovu "Psihu" / Foto Nejc SAJE

Improvizacija na ubojstvo pod tušem u Hitchcockovu "Psihu" / Foto Nejc SAJE

U sklopu ove inicijative publika iz Rijeke odlazi gledati predstave u Ljubljanu, a ljubljanski gledatelji dolaze u riječki HNK. I u ovom primjeru kultura i kazalište su oni koji spajaju. Slovensko mladinsko gledališče ove je subote izvelo predstavu »Hitchcock« u režiji poljske redateljice Weronike Szczawinske



RIJEKA/LJUBLJANA Dok je Piranski zaljev još uvijek »kamen«, pardon »more spoticanja« između Hrvatske i Slovenije, u pozadini ovog političkog već treću godinu zaredom odvija se kulturni Piranski zaljev – koji je na lijep i produktivan način povezao kazališnu publiku Rijeke i Ljubljane.


Riječ je o hvalevrijednom projektu koji povezuje i razmjenjuje pretplatnike riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca i ljubljanskog Slovenskog mladinskog gledališča. U sklopu ove inicijative publika iz Rijeke odlazi gledati predstave u Ljubljanu, a ljubljanski gledatelji dolaze u riječki HNK. I u ovom primjeru kultura i kazalište su oni koji spajaju i koji ne poznaju granice. Dodajmo i da je ostvarena suradnja sa Slovenskim stalnim gledališčem u Trstu, u kojem su Riječani gledali »Barufe« u Tauferovoj režiji.


Prošle subote HNK Ivana pl. Zajca u suradniji s Turističkom agencijom Anabar poveo je pedesetak gledatelja i gledateljica iz Rijeke na SMG-ovu predstavu »Hitchcock«. Program je zamišljen tako da prije predstave putnici, uz pratnju vodiča, razgledavaju Ljubljanu. I ovoga puta sa znamenitostima slovenskoga glavnog grada upoznao ih je Goran Moravček. Unatoč snijegu i hladnoći, veći dio putnika odlučio se za razgled Ljubljane, a mogli su uživati i u izvrsnoj slovenskoj hrani u gostionici Skriti kot.


Suvremene poetike




A onda večer uz Hitchcocka, filmskog majstora kriminalističkog žanra. Predstava je, što je zanimljivo, održana u kapeli nekadašnjeg sjemeništa koje se nekad nalazilo u zgradi SMG-a. Ovo ljubljansko kazalište poznato je po njegovanju suvremenih kazališnih poetika i inovativnosti, pa je na tom tragu nastala i predstava »Hitchcock« u režiji poljske redateljice Weronike Szczawinske. I ostatak autorskog tima je iz Poljske: tekst i dramaturgiju potpisuje Agnieszka Jakimiak, scenografkinja i kostimografkinja je Katarzyna Leks, scenski pokret osmislila je Agata Maszkiewicz, a autor glazbene podloge je Piotr Wawer.


Kao polazište za predstavu poslužila je knjiga znamenitog francuskog filmskog redatelja Françoisa Truffauta, koji je 1960-ih objavio knjigu o Alfredu Hitchcocku. Nije slučajno što se predstava o Hitchcocku radi upravo u Ljubljani, jer su njegov filmski opus analizirali predstavnici takozvane Ljubljanske lakanovske škole (Žižek, Dolar, Zupančič, Božovič, Salecl…), stavljajući Hitchcockov filmski korpus na Lacanov psihoanalitički kauč.


Titlovi na hrvatskom


Predstava u SMG-u odlučila se pozabaviti Hitchcockovim filmovima kroz klišeje, tipizaciju likova, psihoanalitičke interpretacije i propitivanje rodnih uloga, prilazeći im na duhovit i parodičan način.


Predstava počinje razgovorom s glumicom Tippi Hedren i evokacijom filma »Ptice«, a dekonstruiraju se i motivi iz »Vrtoglavice«, »Marnie«, »Sjevera-sjeverozapada«, »Konopa«… Hitchcockovo eksperimentiranje montažom i točkom gledišta, što je naročito prisutno u »Prozoru u dvorište«, asocijativno se može povezati sa scenografijom koja se sastoji od nekoliko okvira s roletama koje se dižu i spuštaju. Sviranje na klaviru pak priziva poznate motive glazbe Hitchcockovih filmova. Glumice su sve odjevene u iste kostime, sa zategnutim suknjama, najlonkama s crtom i visokim potpeticama, što je aluzija na Hitchcockove filmske fetiše. Predstava se duhovito poigrava i često prisutnim motivom plavuše, dok tipične muške likove povezuje to što su opsjednuti svojim majkama. U predstavi posvećenoj majstoru suspensa neminovno se pojavljuju umorstva i trupla, no sve je to interpretirano u parodijsko-komičnom ključu.


Na kraju predstave svaki od glumaca – Primož Bezjak, Damjana Černe, Daša Doberšek, Draga Potočnjak, Matej Recer i Katarina Stegnar – improvizira na čuveni prizor ubojstva pod tušem u filmu »Psiho«. U ovaj dio glumci su ipak mogli unijeti malo više invencije, budući da na prilično sličan način oponašaju poznatu scenu. Slovenski glumci različitih generacija vrlo su točni i precizni u izvedbi koja je pomno mizanscenski razrađena, bez suvišnih detalja. Slovenski »Hitchcock« izveden je uz titlove na hrvatskom jeziku, a u riječkom HNK-u stavljaju se slovenski titlovi za gledatelje iz Ljubljane.