Novi premijerni naslov

Sunset Boulevard: Bili smo na probi mjuzikla koji je angažirao sve snage Zajca

Davor Mandić

Olivera Baljak, Nikola Nedić, Elena Brumini, Leonora Surian i Damir Kedžo / Snimio Marko GRACIN

Olivera Baljak, Nikola Nedić, Elena Brumini, Leonora Surian i Damir Kedžo / Snimio Marko GRACIN

Ono što možemo reći na temelju viđenog jest da ovako zahtjevan projekt, sa 150 izvođača, HNK »Zajc«, a onda posljedično i riječka publika, doista dugo nije vidio. Zato nas ne čudi minimalno »škripanje« segmenata, tehničkih, poput pogrešno uključenih ili isključenih mikrofona glumaca, ili izvedbenih. No to će sve, uvjereni smo, do premijere leći na svoje mjesto



RIJEKA Može se organizirati konferencija za novinare, postaviti deset plus glava u predvorje HNK-a Ivana pl. Zajca i govoriti o nadolazećoj premijeri… Forma je zadovoljena, mediji su popratili u okviru svojih mogućnosti i to je to. A može se organizirati i dinamično predstavljanje novog projekta, uz probu i direktan uvid u kreativni proces, kao što je to učinjeno jučer u vezi s mjuziklom »Sunset Boulevard« Andrewa Lloyda Webbera, koji će svoje dvije premijere s dvjema različitim podjelama imati u riječkom kazalištu ovaj petak, 8. veljače, i subotu, 9. veljače, u 19 sati. Budući da je Novi list svojedobno uveo praksu posjećivanja proba u »Zajcu« u svrhu najave novih premijera, prihvaćamo zahvale za ideju o konceptu predstavljanja.


Naravno, takva priča je kompleksan poduhvat pa nas nije začudila nervoza kreativnog tima na čelu s redateljicom mjuzikla i ravnateljicom Hrvatske drame Ivana pl. Zajca, Renatom Carolom Gaticom, oko rasporeda sjedenja, fotografiranja, govorenja… na sceni, pripremljenoj za probu, i u gledalištu. No taj kreativni nered dio je procesa i iz toga nećemo izvlačiti dalekosežne zaključke.


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN



Tri Joea Gillisa


Ono što možemo reći na temelju viđenog jest da ovako zahtjevan projekt, koji uključuje gotovo sve »Zajčeve« snage – Hrvatsku dramu, Talijansku dramu, Balet i Operu – sa 150 izvođača HNK »Zajc«, a onda posljedično i riječka publika, doista dugo nije vidio. Zato nas ne čudi minimalno »škripanje« segmenata, tehničkih, poput pogrešno uključenih ili isključenih mikrofona glumaca ili izvedbenih, poput nesigurnosti oko teksta ili intonacije. No to će sve, uvjereni smo, do premijere leći na svoje mjesto.No nije to mali zalogaj: radi se o iznimno poznatom mjuziklu koji je sav zadan u izvedbi, a posebno je specifičan po svome dramskom potencijalu pa za razliku od mjuzikala u kojima je zabava na prvom mjestu, gledatelj dobiva kompleksnu, univerzalnu priču o umjetniku u olovnim vremenima promišljanja između imati i biti. Nije, dakako, nepoznato, da je ta priča otpočela kao rasni noir film Billyja Wildera iz 1950. godine s Williamom Holdenom u glavnoj ulozi siromašnog pisca Joea Gillisa te Gloriom Swanson u ulozi ostarjele nekadašnje dive Norme Desmond koja se pokušava vratiti u svijet filma i glamura.

U dijelu probe koji smo odgledali, na samom početku predstave, mrtvog Joea koji ustaje i prepričava svoju priču tumači Nikola Nedić (u podjeli 8. veljače), odličnog pokreta nonšalantnog, naizgled opuštenog lika koji nastoji biti iznad situacije u kojoj se nalazi, ali ona ga ipak stišće i tjera na uzmak. Nešto je možda slabiji u intonaciji, ali Nedić nije pjevač, nego glumac, pa ćemo od njega više očekivati u nijansiranju dramskih aspekata radnje. Pjevački ćemo se više koncentrirati kada Joea bude igrao Damir Kedžo (9. veljače), kojemu je ovo prvi, dugo željeni projekt u »Zajcu«.


– Meni je ovo ostvarenje snova. S te neke osobne strane, možda i najljepši projekt do sada. Sjećam se kad sam u sedmom osnovne ovdje gledao »Duhe«, vidio tu scenu i pomislio: »Bože dragi, jednoga dana nadam se da ću i ja biti tu.« I evo me! – ushićeno nam je rekao Kedžo, pojasnivši da je redateljica od svih triju glavnih glumaca – a uz Kedžu i Nedića tu je još i Marko Fortunato – tražila da budu što sličniji u izvedbi. Što se Kedže tiče, memoriranje teksta mu predstavlja izazov, jer kako je sam rekao, on je kampanjac, pa mu paše da ga se tjera i viče na njega; od pristupa »uradi sam« nema puno koristi.


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN



Dvije Norme Desmond


Od Normi, koje tumače Olivera Baljak (8. veljače) i Leonora Surian Popov (9. veljače), vidjeli smo Baljak, čiji je nastup izmamio spontani aplauz novinarske publike. Vidi se da je ozbiljno radila na impostaciji glasa, budući da se od svoga »originalnog« alta prilično suvereno kretala visokim lagama. Pritom njen dramski potencijal ne valja posebno ni naglašavati. U kratkom razgovoru s njom, potvrdili smo »sumnje« da joj ovakve uloge, koje uključuju više vještina, itekako odgovaraju.


– Baš je ova predstava, baš ova rola izuzetno zahtjevna, i glumački i pjevački. Jer ja nisam ni operna pjevačica ni zvijezda mjuzikla; ja sam glumica koja pjeva, a Norma je jako zahtjevno pisana, odnosno ima velike skokove od dubina do visina – rekla nam je Baljak i zamolila nas da naglasimo njenu zahvalnost cijeloj ekipi mjuzikla, a pogotovo članovima zbora, naročito ženama, koje su je podržale u radu te joj pomogle da stekne sigurnost i »prodiše« kao Norma. Ujedno nam je priznala da joj je inspiracija bila Gloria Swanson, iako se inače ne oslanja na takvu vrstu inspiracije kada tumači likove koje su drugi igrali prije nje.


– Ona je tako upečatljiva i snažna u tom filmu. Naravno, tome sam dodala i neko moje unutarnje ludilo, ludilo Olivere, dakle spojila sam Gloriju i mene. I nadam se da će mi ona držati palčeve – zaključila je Baljak, a mi možemo dodati da joj sasvim prirodno pristaje slavni odgovor Joeu/Nediću na njegovo: »Pa vi ste Norma Desmond! Vi ste bili na filmu, vi ste bili veliki!« kada mu kaže: »Ja jesam velika; danas su filmovi mali!«


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN


Sunset Boulevard, HNK Ivana pl. Zajca, Zajc, snimio Marko GRACIN



Svjetski naslov


Novinarima se uoči probe obratio autorski i menadžerski četverolist: intendant Marin Blažević, redateljica i šefica Drame Renata Carola Gatica, dirigent, autor prijevoda i prepjeva teksta Igor Vlajnić te koreografkinja Tihana Strmečki. Blažević je rekao da su dugo vremena osluškivali publiku i konačno odlučili reagirati na zahtjeve za mjuziklom.– Umjesto pučkih varijanti, odlučili smo odabrati svjetski naslov. Ideja je došla od maestra Vlajnića prije više od godine dana. Brzo nakon što smo krenuli u planiranje i razvijanje ideje, Renata se nametnula kao redateljica tog pravog brodvejskog šoa – rekao je Blažević. Vlajnić, osvjedočeni ljubitelj mjuzikala, rekao je da je ovo djelo na Broadwayu plijenilo svojom kvalitetom te da maksimalno iskorištava potencijale HNK-a Ivana pl. Zajca. – Uložili smo u ovo puno vremena i truda. Osjećam veliku uzbuđenost i nadam se da će našoj publici koristiti ovako nešto – zaključio je Vlajnić.Carola Gatica prvo se ispričala za svoj loš hrvatski jezik, a onda rekla da je ovaj mjuzikl biser u »Zajčevu« repertoaru.– Publika dobiva ono što želi, a opet, mi radimo visokodramski mjuzikl, koji potencira sve vrline naših ansambala. Svaki glumac može sanjati komad koji ima i smijeh i suze, i šamar i ubojstvo, i palme i automobil… Toliki je raspon emocija i spektakla da nam je gušt biti na sceni. Mislim da će doći na svoje i naša dramska publika, koja traži više od zabave, jer ovaj mjuzikl postavlja pitanja u vezi s umjetnošću: prodati se u sistem ili raditi umjetnost. A kad to još »zapakiraš« u priču o starosti i tim univerzalnim temama, to je perfektna kombinacija – rekla je Carola Gatica, kojoj je ovo prva režija mjuzikla.


Pored redateljice Renate Carole Gatice i koreografkinje Tihane Strmečki, u autorskoj ekipi su i scenografi Dalibor Laginja i Paola Lugarić, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović i oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić, a zborovoditeljica je Nicoletta Olivieri. U predstavi sudjeluju i Elena Brumini, Katja Budimčić, Bruno Nacinovich, Dario Bercich, Jasmin Mekić, Aleksandar Cvjetković, Marta Voinea Čavrak, Tanja Tišma, Anastazija Balaž, Giuseppe Nicodemo i drugi brojni članovi ansambala »Zajca«.



Strmečki je naglasila vrhunski ansambl Baleta, koji je odradio zahtjevan posao i prema njenu tumačenju savršeno će se uklopiti s ostalim segmentima. Ono što tome možemo dodati jest doista bogata mizanscena, barem u prizorima koje smo imali prilike vidjeti, na kojoj se osim glume (i pjevanja) u prvom planu, te plesa, vide i brojni statisti koji nešto rade, metu, drže svjetla, fotografiraju ili samo prolaze scenom.


Inače je ovo prvi prijevod i prepjev ovog mjuzikla na hrvatski jezik, pri čemu smo saznali da razlog tome nije njegova »nabavna« cijena, koja ulazi u red manjih opera, uz nešto uobičajenog postotka od ulaznica, a predstava traje oko dva sata i 40 minuta te se izvodi s jednom pauzom. Budući da je u vrijeme pisanja teksta predstava bila gotovo već rasprodana, kako su nam posvjedočili iz »Zajca« u objema premijerama, do premijernih karata će biti malo teže doći, no zato zainteresiranoj publici ostaju reprize u veljači i ožujku. Naravno, ovisno i o kritikama nakon premijera.