"Zajc" priprema balet

Savkovićev “Orašar”: Bijela baletna božićna bajka

Kim Cuculić

Balet Petra Iljiča Čajkovskog jedno je od najljepših djela klasične baletne literature, govori o snovima, vizijama i bjegovima u dječji svijet, a njime se riječki ansambl nakon dužeg vremena vraća bijelom baletu



RIJEKA Balet HNK Ivana pl. Zajca već gotovo tri mjeseca intenzivno priprema baletnu predstavu »Orašar«, čija je premijera 14. prosinca. Ovim djelom Petra Iljiča Čajkovskog, jednim od najljepših djela klasične baletne literature, riječki Balet se nakon poduljeg vremena vraća bijelom baletu. 


   Veličanstvena glazba Čajkovskog donosi priču o božićnoj zemlji bajki. Svake godine tijekom zimskih mjeseci brojne baletne kuće diljem svijeta izvode upravo ovaj poznati balet, a riječka publika sada će vidjeti »Orašara« u koreografiji i režiji Ronalda Savkovića, ravnatelja Baleta u Rijeci.


Dirigent je Igor Vlajnić, kostime će osmisliti Aleksandar Nošpal, scenograf je Dalibor Laginja, a oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić. 




   Kao predložak Čajkovski je uzeo Hoffmannovu dječju pripovijest u obradi Alexandrea Dumasa, od koje je sastavio baletni libreto zajedno sa svojim prokušanim suradnikom, koreografom Mariusom Petipaom.


Ova baletna priča govori o snovima, vizijama i bjegovima u dječji svijet. Riječki »Orašar« bavi se svijetom lutaka i njihovim čarima – lutkama kao simbolima vječnosti, ljepote, strasti i neprocjenjivih vrijednosti, lutkama koje nose stoljeća za sobom, ratove, sjećanja, ljubavi… 


   Ovih dana prisustvovali smo jednoj od proba u baletnoj dvorani na Sušaku, gdje je ansambl riječkog Baleta upravo uvježbavao dijelove iz drugog čina »Orašara«. Uz likove Klare, Drosselmeyera i Princa, vidjeli smo Španjolski ples, Kineski ples, Arapski ples, Ruski ples… 



Kuća predsjednika Silberhausa. Na Badnju večer okuplja se sva rodbina koja domaćinu i njegovoj supruzi predaje brojne darove. Klara, predsjednikova kćerkica, potajno se ušuljala u svečanu dvoranu i zadivljena je prekrasnim stvarima. Još samo da na božićnom drvcu budu upaljene svijeće i djeca će biti pozvana na darivanje. Iznenada, pojavljuje se gospodin Drosselmeyer, omiljen među djecom jer im uvijek priređuje brojne čarolije i iznenađenja. Nešto je manje oduševljenja među damama koje baš i nisu najsretnije kad Drosselmeyer stane miševe pretvarati u stručke cvijeća. No, ovoga puta gospodin Drosselmeyer društvo zadivljuje ogromnim lutkama koje se mogu navijati. Drosselmeyer poklanja Klari drvenog orašara (Ščelkunčika). Taj veseli lutak umije razbijati prave orahe. Klara je očarana poklonom, ali orašar se ne sviđa njezinom mlađem bratu Franzu…    Umorna djeca odlaze na počinak u pratnji sobarica, a gosti se počinju opraštati. Samo Klaru i Franza, koji su zaspali u svečanoj dvorani, majka odnosi u krevet, a orašara uzima iz Klarina naručja i stavlja ga pod božićno drvo. Ali drveni orašar će se preko noći pretvoriti u princa… – početak je božićne čarolije »Orašara«. 


  


Veliki ansambl


Prema riječima Waczlawa Orlykowskog, »Orašar« donosi baletnim plesačima zahvalne zadatke, jer se mogu iskazati u klasičnim, polukarakternim i mimičkim ulogama. Za njegovu je izvedbu potreban veći broj solista, jednako kao i dobro školovani baletni zbor te mnoštvo djece iz baletne škole.


Tako će i u »Orašaru« Ronalda Savkovića plesati dvadesetak polaznika Osnovne škole za klasični balet i suvremeni ples pri OŠ »Vežica« i drugih plesnih škola, a na audiciji je bilo čak 200 djece. Za premijeru se sprema i jedno iznenađenje, koje do tog trenutka autori ne žele otkrivati. 


   Predstava »Orašar« u Rijeci imat će nekoliko podjela, a ulogu Drosselmeyera pleše Andrei Köteles. U toj ulozi trebao je nastupiti i Ronald Savković, koji će možda zaplesati u nekoj od kasnijih izvedbi. Andrei Köteles kaže da je uloga Drosselmeyera podjednako zahtjevna i u tehničkom i u glumačkom smislu. 


   – Na glumačkom segmentu još trebam raditi, a bit će potrebno svladati i mađioničarske trikove, u čemu će mi pomoći profesionalac. Drago mi je da mi je dodijeljena uloga Drosselmeyera, koja je jedna od onih koju sam oduvijek želio igrati. Probe održavamo svakodnevno od 10 do 16 sati, po potrebi i dulje. Dugo smo čekali bijeli balet i sada smo sretni što pripremamo »Orašara« – kaže Köteles. 



I osječko Hrvatsko narodno kazalište priprema premijeru »Orašara«, sa stotinu plesača među kojima 75-ero djece, vraćajući tako balet na kazališne daske nakon 40 godina. Predstava je nastala u suradnji sa zagrebačkim HNK-om iz kojeg stižu kostimi i scenografija te splitskim HNK-om. Riječ je o rekonstrukciji predstave Baleta zagrebačkoga HNK-a iz 1970. godine, koju je na osječke kazališne daske prenio Dinko Bogdanović, uz suradnju Vuka Ognjenovića. Dirigent je Filip Pavišić, scenograf Gunther Schneider Siemssen, a predstava će premijerno biti izvedena u petak. (H)



  


Tehnika i emocije


Ulogu Klare pleše Sabina Voinea Vukman, koju također raduje povratak klasičnom baletu:


   – Uloga Klare je predivna. Ona je ta koja publici mora ispričati cijelu priču. Ronald Savković lijepo radi s nama, točno onako kako svaki plesač zamišlja svog koreografa. Ronald nam prenosi i svoje plesačko iskustvo. Već neko vrijeme, zahvaljujući »Orašaru«, živimo kao u bajci, premda je ovaj balet dosta zahtjevan i kompliciran – osvrnula se Sabina Voinea Vukman. 


   Probe se odvijaju na hrvatskom, engleskom i drugim jezicima, a jedan od stranaca u riječkom Baletu je Joseph Cane iz Londona. Ovaj mladi plesač utjelovit će Princa, a o Ronaldu Savkoviću ima samo pohvalne riječi: 


   – Divno je raditi s njim. Ronald ima puno iskustva i uči nas tehniku, ali prenosi i emociju koja stoji iza toga i koja je iznimno važna u baletu. Ronald Savković pokazuje i veliku strast za glazbu – on svaku notu Čajkovskog zna napamet. Sviđa mi se u Rijeci. Grad nije velik, ali djeluje vrlo prijateljski – ističe Joseph Cane, koji je već plesao u riječkim predstavama »Carmina Burana« i »Shut up and Dance«.


    Balerina Laura Orlić također pleše Klaru: 

   – Veseli me povratak klasičnom baletu. Uloga Klare specifična je po tome što ona tijekom predstave prolazi kroz emotivnu promjenu i transformaciju. Plešući ovaj lik prolazim kroz nekoliko faza, što je i emocionalno i fizički zahtjevno. Ronald Savković lijepo radi s nama, na prijateljski način, bez stresa i nervoze – kaže Laura Orlić.