Riječko kazalište

Promjene u programu “Zajca”: Nasljednici autorskih prava odbacili novu verziju “Ere”

Kim Cuculić

Obitelj Jakova Gotovca kao vlasnik autorskih prava, odbacila je predloženi redateljski koncept Laryja Zappije, a riječko kazalište ne želi još jednu tradicionalnu i neinventivnu izvedbu naše najpopularnije opere



RIJEKA U riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca došlo je do nekoliko promjena u programu, a kako navode u kazalištu – do izmjena je došlo zbog organizacijskih, produkcijskih ili pak financijskih razloga. Umjesto najavljene opere »Ero s onoga svijeta« kao zamjenski program ponovljene su koncertno-scenske izvedbe Straussove operete »Šišmiš«. 


Premijera »Ere s onoga svijeta« trebala je biti početkom lipnja ove godine u režiji Laryja Zappije, pod ravnanjem Villea Matvejeffa/ Matije Fortune/ Igora Vlajnića, a u glavnim ulogama trebali su nastupiti Kristina Kolar, Domagoj Dorotić i Giorgio Surian. Nakon Zappijina »Rigoletta«, predloženo je i novo scensko čitanje omiljenog »Ere s onoga svijeta«, no na kraju je riječki HNK od »Ere« bio prisiljen odustati. 


Ambicije riječke Opere


Dogodilo se, naime, to da je obitelj Jakova Gotovca kao vlasnik autorskih prava, odbacila predloženi redateljski koncept. Kako je navedeno u obrazloženju riječkoga HNK-a, novi »Ero« trebao je biti smješten u metateatarski okvir riječkog karnevala, kao svojevrsna »predstava u predstavi«.




– Takav je postupak, inače poznat u svjetskoj dramaturgiji od Shakespeareova i Držićeva vremena do danas, očigledno bio previše »suvremen« nasljednicima autorskih prava, pa nas je njihov predstavnik glatko odbio, kao da se tim putem operni klasici ne obnavljaju i odupiru vremenu od Metropolitana do Salzburga. Inscenirati pak još jednom »Eru« na način kako ga je navodno »imaginirao« sâm skladatelj činilo nam se nepotrebnim jer takve režije ove opere kruže našim opernim pozornicama već desetljećima i uspješno udaljuju nove generacije gledatelja od opere i od »Ere«. 


Riječka opera ima drugačije ambicije. Vjerujemo da smo ih već opravdali predstavama kao što su »Don Giovanni«, »Otello«, »Julije Cezar u Egiptu«, »Werther«, »Oedipus rex«, »Carmen« i druge – objasnili su iz riječkog kazališta.


Podsjetimo, »Ero s onoga svijeta« najuspješnije je i najpopularnije djelo Jakova Gotovca i već je davno ubrojeno među najuspjelije slavenske komične opere. Od praizvedbe 1935. gotovo i ne silazi s repertoara svih hrvatskih nacionalnih kazališnih kuća. »Ero« se smatra zaštitnim znakom hrvatske opere, jer prenosi pjesme i plesove svoje domovine u svijet, pri čemu su dramska riječ i glazba idealno spojene. Glazbeni kolorit, bujna orkestracija, živahni ritmovi, pjevne vokalne linije koje neprekinuto teku, u uskoj su vezi s iznimnim libretom Milana Begovića, prepunim duhovitih i domišljatih stihova.


Glavni lik opere i pokretač radnje je Mića, mladić iz bogate seoske obitelji Dalmatinske zagore. Dok pokušava pronaći djevojku kojom bi se oženio, na majčin savjet, prikazuje se kao siromah. Predstavlja se kao Ero, s onoga svijeta, jer želi biti siguran da ga odabranica Đula iskreno voli. Iako je mnoge prevario, na kraju mu je sve oprošteno i on dobije djevojku koju ljubi. Efektan baletni finale opere furiozna tempa, svojevrsna je oda pučkome načinu života koji, zahvaljujući glazbi prožetoj etnosom dalmatinskoga zaleđa, dolazi u prvi plan – piše na stranicama zagrebačkog HNK-a.


Nova operna premijera


U HNK-u Ivana pl. Zajca došlo je do još nekih promjena u programu. Balet »Labuđe jezero«, najavljen za kraj ožujka, zbog produkcijskih će razloga premijerno biti izveden u svibnju, a umjesto najavljenog koreografa Loranda Zachara, baletnu će predstavu koreografirati i režirati Staša Zurovac. 


Koncertna izvedba opere »Kralj Roger« Karola Szymanowskog je pak odgođena za sezonu 2018/19. kad će ovaj naslov biti realiziran kao operna produkcija, pritom riječka i hrvatska praizvedba. Umjesto koncertne izvedbe, najavljen je koncert za finale sezone pod naslovom »Sjever-jug«. Na programu će se naći dva djela: u prvom dijelu Kullervo simfonija Jeana Sibeliusa (Sjever), dok je u drugom dijelu koncerta na programu De Fallina opera »La vida breve/Kratki život« (Jug), pod dirigentskim vodstvom Villea Matvejeffa.


S druge strane, u ovosezonski je program Opere dodan novi premijerni naslov, i to u suradnji s Muzičkim bijenalom Zagreb. Riječ je o operi jednočinki »Klothò« mlade poljske autorice Martyne Kosecke. U režiji Krzystofa Cichenskog i pod dirigentskim vodstvom Berislava Šipuša, sa solistima, orkestrom i zborom Opere te članovima Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca, zagrebačkom će praizvedbom 22. travnja biti otvoren 29. Muzički bijenale, dok riječka premijera slijedi 26. travnja. Predstava će u srpnju biti izvedena i na festivalu Armel Opera u Budimpešti.