Snimio Marko GRACIN
RIJEKA Talijanska drama HNK Ivana pl. Zajca u koprodukciji s kazalištima nacionalnih manjina iz Trsta, Temišvara, Subotice i Skoplja postavit će predstavu temeljenu na posljednjoj drami Luigija Pirandella »Gorski divovi«, a u sklopu tog projekta nazvanog »»(Re)discovering Europe» – (Ponovno) otkrivanje Europe, kojeg će provesti redatelji Paolo Magelli i Oliver Frljić, bit će upriličen i niz radionica i obrazovnih programa, za što je iz EU fondova dobiveno 200.000 eura.
Na konferenciji za novinare u utorak u riječkom HNK rečeno je kako se projekt sastoji od istraživanja i umjetničkih radionica koji će se održati u riječkoj Talijanskoj drami te kazalištima: Teatrul german de stat Timisoara (Njemačko kazalište grada Temišvara), Teatro stabile sloveno (Slovensko stalno gledališče) iz Trsta, National institution albanian theatre Skopje (Nacionalno institucionalno albansko kazalište) i Kosztolanyi dezso theater (Mađarsko kazalište) iz Subotice na kojima će raditi Oliver Frljić.
Temeljem tih istraživanja od siječnja do ožujka 2018. u Rijeci Paolo Magelli će, u okrilju Talijanske drame kao nositelja projekta, postaviti predstavu »Gorski divovi«, s glumcima iz svih kazališta sudionika. Premijera će u riječkom HNK biti početkom ožujka, a potom će uslijediti turneja i gostovanja u preostala četiri grada.
U radionicama u sklopu projekta istraživat će se osnovne umjetničke kompetencije umjetnika koji sudjeluju u predstavi, a provest će se i edukacija za njih i za druge kulturne djelatnike na temu razvoja publike, njenim uključenjem u proces.
»Performativna kuhinja – različitost kuhanja«, radionica je koja će tematizirati pokušaj zajedničkog djelovanja s publikom u kazalištu, istraživanja što je zajedničko svim ljudima u dijeljenju umjetničkog čina i ljudskog iskustva.
Cilj cjelokupnog projekta je utemeljiti mrežu kazališta nacionalnih manjina, koja će omogućiti njihovu suradnju.
Intendant HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci Marin Blažević rekao je da je taj projekt najprirodniji izazov riječkoga kazališta s obzirom na Talijansku dramu kao važan dio identiteta HNK. Izrazio je zadovoljstvo uspostavljenom suradnjom Magellija i Frljića.
Paolo Magelli naveo je da su njih dvojica ocijenili da mogu zajedno iznijeti taj projekt – on svojim životnim putovanjem, a Frljić svojim svjetonazorom. Naveo je da je s predstavom po Pirandellovom tekstu prije 27 godina na BITEF-u u Beogradu ostvario svoj prvi veliki uspjeh te da je aktualni projekt svojevrsno zatvaranje te priče.
Ustvrdio je da su manjine često samo tolerirane u velikim sustavima te nemaju mogućnost odlučivanja, ali naglasio da tako nije u Rijeci.