Snimio Vedran KARUZA
Nakon točno deset godina na riječku opernu scenu vratila se "Madama Butterfly" Giacoma Puccinija, ovoga puta u režiji Dražena Siriščevića i u suradnji s Operom HNK-a Split
RIJEKA Današnjom premijerom opere “Madama Butterfly” u HNK-u Ivana pl. Zajca počela je “Puccini trilogija”, u sklopu koje će biti izvedeni i operni naslovi “Tosca” i “La Bohème”.
Nakon točno deset godina na riječku opernu scenu vratila se “Madama Butterfly” Giacoma Puccinija, ovoga puta u režiji Dražena Siriščevića i u suradnji s Operom HNK-a Split.
Premijernom izvedbom ravnao je Ville Matvejeff, a solističku podjelu čine solisti riječke Opere – Anamarija Knego debitirala je u glavnoj ulozi kao Cio-Cio San, u ulozi Pinkertona izmjenjivat će se Dimitris Paksoglou, Aljaž Farasin i Mihail Mihaylov, Ivanica Vunić nastupila je u ulozi Suzuki, a Robert Kolar kao Sharpless.
U podjeli su i Sergej Kiselev, Marko Fortunato, Slavko Sekulić, Saša Matovina, Dario Bercich i drugi. Scenograf je Slaven Raos, a raskošne kostime kreirao je Juraj Zigman. Oblikovatelj svjetla je Dalibor Fugošić, a za scenski pokret zadužena je Mayumi Kamei. Sudjeluju orkestar i zbor riječke Opere te Balet.
“Madama Butterfly” svojom očaravajućom, sentimentalnom, toplom lirikom donosi potresnu priču o tragičnoj ljubavi mlade Japanke prema lakomislenom američkom časniku. Puccini, zaljubljenik egzotike, u ovoj je operi idealno spojio japanski glazbeni idiom s tradicionalnom talijanskom melodioznošću.
Puccini je nakon dramske predstave, jednočinke “Madama Butterfly” američkoga pisca Davida Belasca bio tako potresen i pod dojmom, da je odmah odlučio uglazbiti tragičnu pripovijest o nesretnoj ljubavi mlade Japanke.
Nakon što je dobio Belascovu suglasnost, odlučio je stvoriti operu jednočinku s prologom. Godinu dana kasnije je od svojih libretista Luigija Illice i Giussepea Giacose naručio operni libreto, kojega je poslije odlučio uglazbiti u tri čina.
Prvu izvedbu “Madame Butterfly” Puccini je povjerio milanskoj Scali, gdje su u premijernoj izvedbi nastupili najbolji pjevači. Stoga je Puccini bio uvjeren da će opera doživjeti golemi uspjeh.
Dogodilo se upravo suprotno – na premijeri 17. veljače 1904. opera je izviždana, a kritika joj je predbacila neoriginalnost i plagijatorstvo. Premda je premijerna izvedba imala određene manjkavosti, debaklu su uglavnom kumovale spletke i zavist njegovih rivala.
Puccini je ponovo uložio trud te ispravio nedostatke, pa je opera na koncu postavljena u tri čina. Nekoliko mjeseci poslije izvedba u Bresci je doživjela golem uspjeh. Godinu dana kasnije “Madama Butterfly” je izvedena i u londonskom Covent Gardenu.
Uslijedile su izvedbe u Parizu (1906.) i Berlinu (1907.). Radnja se događa u Nagasakiju, gdje se poručnik Benjamin Pinkerton po japanskom običaju zaruči s gejšom Cio-Cio-San (Madama Butterfly).
Nevjestin stric Bonzo, budistički svećenik, proklinje Cio-Cio-San jer je prešla na kršćanstvo… Poznatoj priči redatelj Dražen Siriščević dao je svoj redateljski pečat, a premijerna publika ispratila je izvođače i autorsku ekipu pljeskom i ovacijama.