RIJEKA Svjestan sam kao direktor Opere, da postoji svojevrsna nervoza kod riječke publike koja se – nakon prošle sezone u kojoj smo izveli opere Čajkovskog, Stravinskog i Mozarta – pita: A gdje su Puccini i Verdi? Puccinija neće biti ove godine, ali ćemo uprizoriti Verdijeva »Rigoletta«, a publici poručujem da je Umberto Giordano zaključio period opernog verizma i tko voli Verdija, voljet će i operu »Andrea Chenier« – rekao je Marin Blažević na konferenciji za novinare kojom je najavljena subotnja premijera u riječkom kazalištu pod dirigentskim vodstvom Villea Matvejeffa. Upravo ovom predstavom realizira se namjera uprave riječkog teatra – igranje repertoara vlastitim umjetničkim snagama.
U predstavi koja je dva puta do sada bila postavljana na riječku scenu u ranijim razdobljima ove operne kuće, u premijernoj podjeli u subotu, 14. studenoga s početkom u 19,30 sati, osim protagonista još su Ivana Srbljan, Olga Kaminska, Mirella Katarinčić Toić, Siniša Štork, Voljen Grbac, Marko Fortunato, Dario Bercich, Slavko Sekulić, Sergej Kiselev, Darko Matijašević, Saša Matovina i Bojan Fuštar. U baletnoj sceni plešu Ali Tabbouch, Svetlana Andrejčuk, Tena Ferić Dokmanović, Svetlana Rasskazova, Tanja Tišma, Dmitri Andrejčuk, Joseph Cane, Vitali Klok i Daniele Romeo. Kostimografiju potpisuje Manuela Paladin Šabanović, svjetlo Dalibor Fugošić, a scenski pokret i koreografiju Oxana Brandiboura i Balasz Baranayai.
– Osim tenora Luisa Chape koji je gost, u podjeli je još samo gošća Ana Petričević koja će pjevati Maddlenu u drugom dijelu sezone, a koja je pobijedila na natjecanju »Zinka Kunc Milanov« ovog ljeta u Rijeci. Svi solisti, a uposlen je praktički cijeli ansambl, članovi su riječke Opere i time se posebno ponosimo – rekao je Blažević.
Ispunjena želja
Referirajući se na »želje publike«, redatelj Nenad Glavan, koji je i autor scenografije u ovoj predstavi, rekao je da prateći rad riječke Opere posljednju godinu dana primjećuje da je repertoar provjetiteljski a popularan, razumljiv a atraktivan.
– Zato je gledalište u Rijeci puno, a ja sam osobno bio zatečen, ne samo snagom ansambla, već i dobrom atmosferom u kazalištu. Što se koncepta tiče, iako se radi o verističkoj operi, bavio sam se istinama u znaku, revolucijom u njenim ikonama i fetišima. Scenografija je lik u predstavi, protagonist za sebe koji živi, kreće se, nosi radnju.
Glavnu žensku ulogu, plemkinju Maddalenu di Coigny, igra Kristina Kolar, koja je rekla da ovu rolu priželjkuje godinama:
– Posebno sam sretna što mi se želja ostvaruje u matičnoj kući, a drago mi je što pjevam s kolegama koji su sjajni partneri – Luisom Chapom, Giorgiom Surianom i Robertom Kolarom – njihova sigurnost i umjetnička izvedba podrška su i mom nastojanju da što je najbolje moguće donesem kompleksnu ulogu mlade plemkinje koja je iz blagostanja doslovce izbačena na ulicu!
Od junaka do antijunaka
Luis Chapa iskazao je zadovoljstvo što je ponovo u Rijeci, čije kazalište doživljava kao drugi dom. – Čestitam upravi Opere na odluci da na repertoar stavi »Andrea Chéniera« – naslovni lik želim pjevati godinama pa je ova predstava ostvarenje i mojih želja. To je psihološki težak lik – prolazi životnu fazu od junaka do antijunaka, ali baš zato mi je izazov i sretan sam što sam ga razvio uz redatelja kakav je Nenad Glavan.
I Giorgio Surian će – nakon 170 uloga u karijeri – prvi put pjevati ulogu Gérarda u »Chénieru:
– Ovo je osmi naslov ove godine u kojem pjevam prvi put, rekao je Surian, navodeći kako je u tridesetak godina karijere prošao široki raspon basovskih uloga – od basso profondo i cantabile preko bas-baritonskih, a sada do čisto baritonske role Gérarda, koju pjeva s lakoćom i užitkom!
– Drago mi je što u ovoj fazi karijere pjevam mladog revolucionara Gérarda, ali zahtjevnost te role počiva upravo u njegovu životnom putu od sluge do čovjeka na vlasti, da bi u konačnici doživio duboko razočaranje u revoluciju.