25. MFMS

Predstava “Divlja patka” bečkog teatra: Minuciozna studija obiteljskih odnosa

Kim Cuculić

U ovoj svježoj interpretaciji drame norveškog književnika Henrika Ibsena  polazište je scenografija Raimunda Orfea Voigta, koja se sastoji od stubišta s vratima na vrhu i željeznih ljestava koje vode na tavan. U skladu s tim su i gotovo asketski kostimi Alana Hranitelja



Na Međunarodnom festivalu malih scena uvijek se mogu vidjeti zanimljiva, nova scenska »čitanja« klasičnih predložaka. U takve spada i predstava »Divlja patka« bečkog Theatera in der Josefstadt, u režiji slovenske redateljice Mateje Koležnik. U ovoj svježoj interpretaciji drame norveškog književnika Henrika Ibsena (1828. – 1906.) polazište je scenografija Raimunda Orfea Voigta, koja se sastoji od stubišta s vratima na vrhu i željeznih ljestava koje vode na tavan na kojemu stari Ekdal (Siegfried Walther) drži kokoši, zečeve i divlju patku. Ova naizgled jednostavna scenografska dosjetka, naglašena oblikovanjem svjetla Emmericha Steigbergera, zapravo je puna simbolike, postajući i važan dinamički element izvedbe, za što je zaslužan i hrvatski koreograf Matija Ferlin.


Tragične sudbine


Sukladni »hladnoj« scenografiji su i gotovo asketski kostimi Alana Hranitelja, što stvara klaustrofobičnu i tjeskobnu atmosferu. U tako postavljenom scenografsko-kostimografskom okviru i režija Mateje Koležnik vrlo je minuciozna i precizna, prizivajući zatvoreni skandinavski mentalitet koji se suzdržava od iskazivanja emocija. U skladu s time je i suzdržana, introvertna gluma potisnutih emocionalnih reakcija. No ispod takve površine krije se duboka obiteljska tragedija koja će u finalu eskalirati u samoubojstvu djevojčice Hedvig. Simbolička »Divlja patka« ide u red onih Ibsenovih drama u čijem su središtu tragične sudbine i porazi njegovih junaka, a i u ovoj drami tematizira se problem braka i kompleksnih društveno-obiteljskih odnosa.


Mateja Koležnik i dramaturginja Ulrike Zemme kreću od drugog čina i dramska situacija je već postavljena. Gregers Werle (Raphael von Bargen) vraća se nakon petnaest godina službovanja ocu, veletrgovcu Werleu (Michael Konig). Hjalmar Ekdal (Roman Schmelzer) je Gregersov prijatelj iz studentskih dana, a sada je fotograf i oženio se Ginom Hansen (Gerti Drassl), nekadašnjom sluškinjom kod Werleovih. Gregersova je majka prije smrti rekla sinu da je veletrgovac bio s njom u vezi i da ju je upravo zato potjerala iz kuće. Gregers posumnja da je njegov otac Hjalmaru pomogao steći zanimanje, upoznao ga s Ginom te im pomogao da se vjenčaju kako bi prikrio svoj grijeh. Kad dozna da mu se otac namjerava ponovno oženiti, Gregers napušta njegovu kuću i smješta se u sobici koju iznajmljuju Ekdalovi, što dramu vodi prema tragičnom raspletu.





Prema ocjenama publike predstava »Divlja patka« za dlaku je premašila »Tko pjeva zlo ne misli« (4.75), dobivši ocjenu 4.76. Za okruglim stolom Tajana Gašparović istaknula je da je Mateja Koležnik svojom inscenacijom Ibsenove »Divlje patke« postavila dramu zatvorenog sustava, u kojoj dolazi do izražaja sjevernjačka poetika. Redateljica Koležnik kazala je da Ibsena čita kao psihološki triler i da je kod njega zanima ono što ljudi potiskuju. Doznali smo i da glumica Maresi Riegner, koja je izvrsno utjelovila djevojčicu Hedvig, zapravo ima 26 godina.


Marin Miočić Stošić, glas iz publike, bio je kritičan prema predstavi, ukazujući na – prema njemu – neke nelogičnosti. Glumica Zrinka Kolak Fabijan smatra da je riječ o predivnoj predstavi, u svim segmentima. Redateljica je objasnila i zagonetnu ulogu tranzistora u predstavi, za što je zaslužan autor glazbe Michael Gumpinger. Predstavu »Divlja patka« došli su pogledati mnogi kazalištarci, među kojima redatelji Rene Medvešek i Lenka Udovički, ravnateljica riječke Hrvatske drame Renata Carola Gatica i intendant riječkog HNK-a Marin Blažević.



Smrt i krik


Svijet odraslih i njihove sukobe promatra Ginina i Hjalmarova četrnaestogodišnja kći Hedvig (Maresi Riegner), koja zbog nasljedne očne bolesti više ne može ići u školu. Hjalmar sanja o tome da će se proslaviti kao izumitelj, a Gregers smatra da je njihov život lažan i odluči im otkriti istinu… Sumnja u ženinu nevinost i kćerkino podrijetlo uništi Hjalmarovu sreću. Mala Hedvig vrlo je nesretna te na Gregersov savjet odluči da će žrtvovati patku i time pokazati ocu koliko ga voli. Međutim umjesto patke ubija sebe. Svi oko nje ne shvaćaju što se dogodilo, a Hedvigina majka koja je do tada susprezala emocije na kraju predstave ispušta zaglušujući krik. Sjajan kraj izvrsne predstave.


U »Divljoj patki« glume i Susa Meyer (gđa Sorby), Peter Scholz (liječnik Relling) i Alexander Absenger (bivši teolog Molvik).