Drugo lice operne glazbe

Povijesni trenutak riječke Opere: Dvostruka premijera na petak 13.

Svjetlana Hribar

Foto V. Karuza

Foto V. Karuza

Nakon velike karijere na svjetskim pozornicama operna diva Dunja Vejzović nastupit će na riječkoj pozornici prvi put, i to izvodeći skladbe najvećeg avangardnog živućeg hrvatskog skladatelja Milka Kelemena. Dvostruku premijeru čini impresivno operno-oratorijsko djelo Igora Stravinskog »Oedipus Rex« koje će publici pokazati da opera ne prestaje smrću Puccinija



RIJEKA » Kada u petak, 13. ožujka, na scenu riječkog kazališta stane Dunja Vejzović u izvedbi performansa »InferNO« prema skladbama Milka Kelemena, bit će to povijesni trenutak riječke Opere, u kojoj će – nakon velike karijere na svjetskim pozornicama – nastupiti prvi put, rekao je Marin Blažević, ravnatelj Opere HNK-a Ivana pl. Zajca, najavljujući dvostruku premijeru. Naime, osim Kelemenova »InferNO-a« iste će večeri biti izvedena opera-oratorij Igora Stravinskog »Oedipus Rex«, pod dirigentskim vodstvom Ville Matvejeffa, a u režiji, scenografiji i dizjanu svjetla Christiana Romanowskog.



Jokastu u solističkoj podjeli na premijeri će pjevati gošća iz Beograda, mezzosopranistica Nataša Jović-Trivić. Na konferenciji za novinare izjavila je kako se radi o vrlo teškoj ulozi, ali i velikoj časti i odgovornosti što na probama surađuje s Dunjom Vejzović, umjetnicom kojoj se beskrajno divi od samih početaka svoje karijere:   – Suradnja s autorskom ekipom je divna i uzbuđujuća, to zahtjeve rada čini ugodnima i s radošću očekujem premijeru i ponovni susret s riječkom publikom, rekla je Jović-Trivić, koja je bila laureat opernog natjecanja u Rijeci i nekoliko puta gošća riječke Opere.


   – Uz velika imena hrvatske opere kao što su Milka Trnina, Sena Jurinac, Zinka Kunc Milanov, Ruža Pospiš Baldani, koje su gradile svoju karijeru na svjetskim pozornicama, među najveće se svakako ubraja Dunja Vejzović, koja je obilježila razvoj njemačke opere svoga vremena. Njeno zanimanje za scensku komponentu osiguralo joj je suradnju s najvećim dirigentima poput Karajana, Maazela, Kleibera i Abbada, ali i s najpoznatijim redateljima svog vremena, poput Roberta Willsona…


Kapitalna djela




Zbog svog stalnog zanimanja za ekspresiju te inovaciju u stilu izvedbe, Dunja Vejzović bila je zanemarena na hrvatskih opernim scenama i tek osnivanjem glazbeno-scenske družine VERO (Vejzović – Romanowski) 1993. godine, krenula je u realizaciju djela kojima ostvaruje svoje ideje i promovira mlade i talentirane pjevače – rekao je Marin Blažević.


   – Kada sam prije dvadeset godina gledao »Oedipusa Rexa« tandema Vejzović – Romanowski, nisam ni slutio da će mi se pružiti prilika da im ponudim da postave to impresivno operno-oratorijsko djelo na riječkoj sceni. Umjetničkom paru zahvaljujem što su došli, a opernoj publici preporučam da svakako dođu pogledati jedno od kapitalnih djela operne literature 20. stoljeća te skladbe najvećeg avangardnog živućeg hrvatskog skladatelja, da bi upoznali drugo lice operne glazbe i osvjedočili se kako opera surađuje s drugim scenskim umjetnostima – dodao je Blažević.



   Libreto na temelju Sofoklove tragedije napisao Jean Cocteau, a na latinski preveo Jean Daniélou   Dirigent: Ville Matvejeff   Režija, scenografija i dizajn svjetla: Christian Romanowski   Kostimi: Dženisa Pecotić , Manuela Paladin Šabanović (prema ideji Dunje Vejzović)   Asistentica redatelja: Sofija Cingula   Zborovođa: Igor Vlajnić   Koncertni majstor: Romeo Drucker, Krunoslav Marić   Pripovjedačica: Andreja Blagojević   Edip: Marko Fortunato / Sebastjan Podbregar   Jokasta: Nataša Jović Trivić / Ivana Srbljan   Kreont: Giorgio Surian   Tiresija: Slavko Sekulić   Pastir: Sebastjan Podbregar / Marko Fortunato   Glasnik: Dario Bercich   Djevojčica: Tilla Bjedov / Nina Berdik   Baletna grupa: Svebor Zgurić, Daniele Romeo, Joseph Cane, Svetlana Andrejčuk, Anka Zgurić, Danijela Menkinovski, Tanja Tišma, Marina Grgurić, Deana Marčić, Vitalij Klok, Dimitri Andrejčuk


   Dunja Vejzović je u ime supruga, redatelja Christiana Romanowskog i svoje, zahvalila na suradnji s čitavim riječkim ansamblom, od glazbenika, solista, zbora do tehničkih službi, napominjući da se ovdje radi o izvedbi djela koja diktiraju strog muzički izraz i poštivanje zahtjevnog režijskog izričaja, što znači da je pred svima velika zadaća u kojoj svaki detalj mora precizno funkcionirati. O svojoj ulozi pjevačice-performerice u Kelemenovim skladbama objedinjenima naslovom »InferNO«, rekla je:


   – Oprostila sam se od scene 2004. godine ulogom Charlotte u »Wertheru« pa nastupom na sceni riječke Opere kršim tu odluku. Razlog je što sam i kroz posljednjih desetak godina imala potrebu za kazališnim izrazom, a upravo u Kelemenovim skladbama koje izvodim našla sam najbolje tlo za iskaz svojih kazališnih želja. Radi se o četiri Kelemenove skladbe objedinjene jednim naslovom – rekla je primadona, pozivajući riječku publiku da posluša ovaj sasvim poseban ciklus i otkrije što sve može ljudski glas.


   Dirigent Ville Matvejeff nije krio zadovoljstvo što kao mladi umjetnik ima priliku surađivati s divom kakva je Dunja Vejzović i dirigirati operu »Oedipus Rex« u režiji Christiana Romanowskog: »Oedipus Rex« je veliko neoklasično djelo koje uključuje različite stilove izvedbe, što jeste izazov za orkestar, soliste ali i za zbor, koji je najaktivniji solist u ovom djelu – stalno pjeva! Glazba je uzbuđujuća, redateljski pristup jednostavan ali vrlo inspirativan, a pjevačka podjela izvanredna! – rekao je mladi finski maestro Matvejeff.


Zagledani prema paklu


Redatelj Christian Romanowski je govorio o skladbama Milka Kelemena, najvećeg živućeg hrvatskog avangardnog skladatelja, pisanim na tekstove Dantea, Heinea i Arrabala, koji svi govore o opasnostima što vrebaju na životnom putu ljudi, stalno zagledanih prema paklu…


   – Mi taj pakao danas vidimo kao ekološke katastrofe koje prijete suvremenom čovjeku, a onim naglašenim »NO« u riječi »InferNO« pokušavamo reći »Ne« tim katastrofama. Antipod skladbama za glas, a baziranima na tekstovima trju velikana pera, je »Aria« koju je Kelemen napisao s 19 godina za orkestar – nju izvodimo uvodno, kao prvu, a digitalnu obradu glasa napravio je njemački skladatelj Philipp Noll. Snimivši glas Dunje Vejzović on je stvorio elektronski zbor kao njeno unutrašnje »ja«, s kojim performerica razgovara – rekao je Romanowski.



   Aria (iz Preludio – Aria – Finale za gudače)   Inferno di Dante (Danteov Pakao) za glas i udaraljke   Das Lied der Marketenderin (Pjesma živežarnice) za glas solo, tekst: Heinrich Heine   Die sieben Plagen (Sedam pošasti) za glas solo, tekst: Fernando Arrabal   Režija, scenografija, video i dizajn rasvjete: Christian Romanowski   Kostimi: Dženisa Pecotić (prema ideji Dunje Vejzović)   Solistica: Dunja Vejzović   Vojnik: Owen Lane / Siniša Benzia   Djevojčica: Tilla Bjedov / Nina Berdik   Klošar: Mile Baljak


   – Što se »Oedipiusa Rexa« tiče, naglasak mojih redateljskih rješenja je na koncentraciji, dakle izraz je više introspektivan nego ekspresivan, pri čemu mladi pjevači u podjeli imaju izvanrednu priliku surađivati s istinskim velikanima hrvatske operne scene kakvi su Dunja Vejzović i Giorgio Surian.


   Nazočeći predstavama i koncertima u riječkom kazalištu, uočio sam veliko zanimanje publike za glazbu, stoga sam uvjeren da će i ova nova djela na repertoaru imati svoju publiku, koja zaslužuje da vidi i čuje kako opera ne prestaje smrću Puccinija – dodao je redatelj Romanowski.