Foto Dražen Šokčević
U svakom od tri čina naše »Tosce« publika će gledati tri različite predstave »Tosce«, tri različita načina njezine moguće inscenacije – kaže Marin Blažević, dramaturg i redatelj
RIJEKA – Opera »Tosca«, kao drugi dio Puccinijeve trilogije nakon »Madame Butterfly«, premijerno će biti izvedena u riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca u subotu, 9. studenoga, u 19 sati, javljaju iz riječkog kazališta.
Predstavljajući ovu operu kao jedno od najpopularnijih, najizvođenijih i najdramatičnijih djela svjetskog opernog repertoara, u »Zajcu« ističu da se ovo djelo vraća na riječku pozornicu deset godina od posljednje premijere, sada pod dirigentskim vodstvom Kallea Kuusave, uskoro i ravnatelja riječke Opere te u dramaturgiji i režiji Marina Blaževića.
Glavni solistički trolist čine dvoje nacionalnih prvaka riječke Opere, Kristina Kolar u naslovnoj ulozi i Giorgio Surian kao Scarpija, kojima će se u ulozi Cavaradossija pridružiti gost Domagoj Dorotić, istodobno debitirajući na riječkoj opernoj sceni.
Kristina Kolar kao Zinka Kunc
Blažević ističe da će ova »Tosca« biti predstava paradigmatskog karaktera.
– Ona neće biti samo o sebi, nego govoriti i – više od sebe. U svakom od tri čina naše »Tosce« publika će gledati tri različite predstave »Tosce«, tri različita načina njezine moguće inscenacije – kaže Blažević, objašnjavajući da će prvi čin na scenu donijeti operni historicizam, »čija vizualnost počiva na ljepoti kazališnog slikarstva i takozvanim povijesnim, odnosno »autentičnim« kostimima«.
– Slijedeći, pak, trend »aktualizacije« opera, drugi će čin izmjestiti dramsku radnju u drugi povijesni kontekst, drugo vrijeme i prostor, a zahvaljujući čemu će se Kristina Kolar pojaviti kao Zinka Kunc, odnosno u kopiji kostima njene Tosce iz Metropolitana. Treći čin predstavit će »Toscu« najbliže Blaževićevu shvaćanju operne režije, svedene na, prema njegovim riječima, neophodno: glazbu, dramu, glas, glumu, osobnost izvođača i intenzitet doživljaja njihove suradnje – kaže se u najavi.
Giorgio Surian kao Scarpia
Prema Marinu Blaževiću ove »Tosce« ne bi bilo bez Kristine Kolar, riječke i hrvatske operne primadone koja uspješno gradi međunarodnu karijeru, i Giorgia Suriana, koji se ulogom Scarpije proslavio na pozornicama diljem opernog svijeta. Ova »Tosca« riječke Opere radi se upravo zbog njih dvoje, naglašava Blažević.
– U njihovoj izvedbi drugog čina publiku ćemo suočiti s psihofizičkim intenzitetom i rizikom koji ovo dvoje umjetnika na paradoksalan način otklanjaju od opere i približavaju kazališnom – performansu, kaže Blažević.
Uz Kristinu Kolar, Giorgia Suriana i Domagoja Dorotića, solističku ekipu čine i Luka Ortar kao Cesare Angelotti, Ivan Šimatović kao Crkvenjak, Saša Matovina i Sergej Kiselev u ulozi Spolette, Slavko Sekulić kao Sciarrone te Vanja Zelčić i Dario Bercich. Kostimografkinja je Sandra Dekanić, a scenografiju s Alanom Vukelićem supotpisuje Marin Blažević, kao i svjetlo s Daliborom Fugošićem.
Operni triler
»Tosca« je skladana prema istoimenoj drami Victoriena Sardoua (izvedba koja se u Firenci 1895. sa Sarom Bernhardt u naslovnoj ulozi silno dojmila Puccinija, a praizvedena je 14. siječnja 1900. u rimskome Teatru Constanza).
U ovom pravom opernom trileru, u napetoj, intenzivnoj priči koja se događa u manje od 24 sata, u vrtlogu se prepliću političke intrige, bijeg i potjera, ljubomora, izdaja, fatalna požuda, nemoralna ponuda, ali iznad svega ipak vjera u umjetnost, ljubav i – slobodu.
Uspoređujući je s »La Bohème«, i sam Puccini je zaključio: »Atmosfera više nije romantična i lirska, nego senzualna, strastvena i mračna. Nema dobrih i ljupkih likova, nego sumnjivih individua poput Scarpije i Spolette. Protagonisti nisu popustljivi kao Rodolfo i Mimi, već aktivni i hrabri.«