Sjećanje

Njeni dani u “Zajcu”: Mani Gotovac povezala je i ispreplela život grada i kazališta

Kim Cuculić

Valja nam tražiti umjetničke načine kako se još više približavati gradu i njegovu građanstvu. Želim da građani Rijeke trenutak ulaska u kazališnu kuću dožive kao radostan čin - zapisala je Mani Gotovac



RIJEKA – U povodu odlaska Mani Gotovac, sjećanje na njenu riječku intendanturu, od 2003. do 2007. godine, objavio je HNK Ivana pl. Zajca.


– U te četiri godine, nezaboravne svima koji su radili s Mani, osim što je ostvarilo brojne iznimne umjetničke uspjehe, riječko Kazalište je izazivalo veliku pažnju javnosti, a ono – možda najvažnije, Mani Gotovac je tijekom svoje intendanture uspjela povezati i ispreplesti život grada i kazališta. U svome se promišljanju kazališta vodila idejom kako sveprisutnost kazališta u gradu potvrđuje njegov urbanitet i identitet.


»Valja nam, naime, tražiti umjetničke načine kako se još više približavati gradu i njegovu građanstvu, otkrivati njegova zaboravljena mjesta. Na to nas obvezuje ono senzibilno gledateljstvo koje u mraku kazališta, na početku predstave, aktivira svoju emotivnu inteligenciju (…) Želim da građani Rijeke trenutak ulaska u kazališnu kuću dožive kao jednostavan i radostan čin«, zapisala je Mani Gotovac na početku svog riječkog mandata.


Severina




I taj početak bio je buran. Gotovac je, naime, za naslovnu ulogu u predstavi »Karolina Riječka« odabrala estradnu zvijezdu Severinu, što je u dijelu kazališne i kulturne javnosti izazvalo zgražanje i kritiku. Opravdavajući takav izbor i kazališnim razlozima, Mani Gotovac kreirala je i marketinšku priču jer njoj je bilo važno da gledalište bude uvijek puno i da se za predstave traži karta više. Tako je bilo i s »Karolinom Riječkom«, koja je stvorila velike gužve ispred HNK-a Ivana pl. Zajca, a tada su u teatar došli i oni koji do tada nikada nisu bili.


Unatoč kritikama, »Karolina« je zaigrala, a predstava je postala hit i prodavala se danima unaprijed. Tu i nije prestala Severinina karijera u kazalištu – Gotovac ju je nakon toga angažirala i u »Glembajevima« Branka Brezovca, a Severini je dodijeljena uloga barunice Castelli.


Prema podacima riječkog HNK-a, za vrijeme intendanture Mani Gotovac postavljeno je 49 premijernih dramskih, opernih i baletnih naslova, od čega 22 praizvedbe, 18 svjetskih i 4 hrvatske. Umjetnici i ansambli HNK-a Ivana pl. Zajca dobili su čak 65 nagrada i priznanja, riječki ansambli ostvarili su 105 gostovanja u zemlji i 145 u inozemstvu. »Zajc« je postao članom Europske kazališne konvencije (European Theatre Convention) te je sudjelovao u najvažnijim projektima, a 2004. bio je i organizator i domaćin Generalne skupštine ETC-a. Tijekom mandata Gotovac zabilježen je porast broja posjetitelja i pretplatnika. U njeno vrijeme nastale su i uspješnice »Filumena Marturano«, »Mirisi, zlato i tamjan« ili pak »Krvavi svatovi«.


Riječke ljetne noći


Mani Gotovac pokrenula je i festival Riječke ljetne noći, tijekom kojega su se mogla vidjeti i čuti neka od najpoznatijih djela glazbene i scenske umjetnosti te praizvedbe suvremenih djela u prostorima riječke industrijske baštine, na Rivi i plažama, na gradskim trgovima i u kulturno-povijesnim zdanjima.


– Kao Shakespeareov »San ljetne noći« i istodobno kao neobična živost svake obične noći na Korzu i Rivi u Rijeci, kao »noć« u kojoj se već po sebi samoj događa misterij, tajna, san, ljubav, kazalište, eto nekih asocijacija uz naslov našeg Festivala (…) Sa svih strana otvaraju se ovdje nove, različite i drugačije ljetne pozornice. Ima ovdje industrijske baštine iz vremena secesije i ranije… ima srednjoeuropskih palača uronjenih u more, ima naprosto onog čudesnog spoja, zajedničkog disanja Mediterana i Mitteleurope. Eto po čemu je Rijeka jedinstven grad u Hrvatskoj – govorila je Mani Gotovac.