Ppohod europskim pozornicama

Diana Haller: ‘Na proljeće debitiram u milanskoj Scali’

Svjetlana Hribar

Diana Haller / Snimio Marko GRACIN

Diana Haller / Snimio Marko GRACIN

Sezona u opernoj kući u  Stuttgartu mi je uvijek na prvom mjestu, jer stalni angažman to zahtijeva. Ali moram reći da mi je baš uprava štutgartske opere izišla ususret omogućivši mi da  provedem  više od dva mjeseca u Milanu



Riječka umjetnica, mezzosopranistica Diana Haller, koja je u angažmanu u Državnoj operi u Stuttgartu,  započinje opernu sezonu 2017./18. naslovnim ulogama u operama  »Ivica i Marica« te u Rossinijevoj »Pepeljugi« u produkcijama  u Stuttgartu i Münchenu, a u proljeće sljedeće godine ostvarit će svoj debi u milanskoj Scali.


U njenom gusto ispisanom rasporedu nastupa na opernim i koncertnim pozornicama svoje mjesto ima i Rijeka, gdje će krajem sezone pjevati Adalgisu u Bellinijevoj »Normi«, pod ravnanjem njene profesorice i poznate operne umjetnice Dunje Vejzović.


Ove vijesti povod su za razgovor  u kojem saznajemo detalje.




– Moja agentica iz Münchena, koja pomno prati sve što radim i poznaje moj glas, nastoji mi ugovoriti angažmane i repertoar koji odgovara trenutnom razvoju glasa, što je rijetka privilegija za pjevača. Sezona u opernoj kući u  Stuttgartu mi je uvijek na prvom mjestu, jer stalni angažman to zahtijeva. Ali moram reći da mi je baš uprava štutgartske opere izišla ususret omogućivši mi da sljedeće godine provedem  više od dva mjeseca u Milanu, na probama i devet predstava opere »Francesca da Rimini« u La Scali.


Kojom ulogom debitirate u najslavnijoj opernoj kući Europe?


– Pjevat ću Altichiaru, jednu od prijateljica Francesce da Rimini. To nije glavna uloga, ali se provlači skoro kroz cijelu operu, s mnogo ansambala i sola, pa smatram Altichiaru dobrim početkom u tako značajnoj kući.  Posebno se radujem suradnji s dirigentom Fabiom Luisijem, generalnim muzičkim direktorom opere u Zürichu i glavnim dirigentom Danske nacionalne opere, koji je poznat po svom radu s pjevačima. Tijekom dva mjeseca proba i devet predstava, imat ću vremena za detaljan rad na ulozi, ali i za učenje slušajući druge. A, iskreno rečeno, radujem se i boravku u Milanu, gradu koji nisam do sada dobro upoznala; ovo će biti prilika i za obilazak muzeja, crkava, izložaba…


Kućni pritvor


Posljednjih godina pjevala sam isključivo velike ili naslovne uloge, ali Scala je Scala! Zato mislim da nije loše početi sa srednjom ulogom. U  konkurenciji mnoštva izvrsnih pjevača  svaku, pa i najmanju rolu treba napraviti dobro, jer nikad ne znate tko sjedi u gledalištu i sluša vas. Na tržištu su brojne agencije  koje svakodnevno obasipaju casting direktore stotinama mailova želeći predstaviti svoje kandidate, tako da se teško održati u ovom poslu…  Uz talent i dobru školu, koji se gotovo podrazumijevaju, treba imati snagu, koncentraciju i psihičku stabilnost da u svakom trenutku možete izići na pozornicu  i biti na visokoj razini, bez obzira na probleme koje svatko povremeno ima!


No prije Scale i Milana čeka vas jako važna uloga u Stuttgartu – igrate još jednu od »rola u hlačama«, Hänsel u Humperdinckovoj operi »Hänsel und Gretel«, prema bajci Braće Grimm.


– Ulogu sam nastudirala do najmanjeg detalja i ovih dana u Stuttgartu započeli smo s probama. Ali uz velike i neočekivane teškoće. Naime ruski redatelj Kirill Serebrennikov – koji je prije nekoliko sezona u našoj operi ostvario veliki uspjeh svojom režijom Straussove »Salome« – nalazi se trenutno u kućnom pritvoru u Moskvi. Onemogućeno mu je javno djelovanje; ne može ni telefonirati ili primati i odgovarati na mailove – a budući da nema dokaza o krivnji koja mu se pripisuje, čini se da politika onemogućava njegovu internacionalnu karijeru. Radi se, naime, o kontroverznom redatelju čije djelovanje ne odgovara službenoj ruskoj politici. Koliko su dokazi »klimavi« govori i podatak da se već zna da će u kućnom pritvoru biti do 19. listopada, a naša je premijera zakazana za 22. listopada.


Sretna u Rijeci


Državna opera u Stuttgartu obznanila je da ostaje pri dogovorima i ugovoru s Serebrennikovim, mi smo započeli probe po njegovom konceptu, bez redatelja. Snimljen je i film koji ide kroz cijelu operu; pjevači praktički sinkroniziraju taj film, a Hänsel i Gretel su djeca  izbjegla iz Ruande koja dolaze u Stuttgart…


Radimo ćemo s asistentom, dajemo sve od sebe, svjesni da bi sve bilo drugačije uz prisutnost Serebrennikova. Kroz sedam tjedana proba razvija se i režija, ovisno o protagonistima, tj. osobnostima pjevača, pa se mi nadamo da će on ipak doći barem na zadnje probe, što bi nam mnogo značilo. Ali čak i ako se pojavi tek na premijeri, intendant Opere Jossi Wieler je rekao da će mu omogućiti intervencije u režiju i nakon premijere. To pokazuje veličinu intendanta i operne kuće koji podržavaju Serebrennikova uvjereni da je optužen nepravedno.


A između i oko te važne premijere Vi pjevate Pepeljugu, u Stuttgartu i Münchenu.


– Rossinijeva »Pepeljuga«, koju pjevam u Stuttgartu od premijere prije četiri godine, na programu je prije premijere »Hänsel und Gretel«, a dan nakon premijere odlazim u München, na probe za obnovu njihove »Cenerentole«. Potom  odlazim u Pariz na poziv slavnog dirigenta i pijanista Christopha  Eschenbacha na snimanje Schubertovih pjesama uz njegov kvartet. Do Nove godine u Stuttgartu pjevam ponovo Ariodantea, a u siječnju me Ljubljanska filharmonija angažirala u izvedbi Vivaldijevog oratorija »Juditha triumphans«. Između opernih predstava u Stuttgartu  i na   gostovanjima imam nekoliko koncerata lieda u Njemačkoj, ali i koncerte s Rossinijevom Malom misom solemnis u Italiji i Njemačkoj. A nakon Milana i »Francesche da Rimini« u Scali dolazim u Rijeku, na probe i premijeru Bellinijeve »Norme«. Jako se radujem ponovnom susretu s kolegama u Operi i riječkom publikom!


Sudeći prema vašem prenatrpanom rasporedu, riječka publika ima baš sreću što će vas slušati ponovo!


– Istina, vrlo sam zauzeta ugovorenim koncertima i predstavama, a između toga učim i pripremam role i odlazim na audicije. U Stuttgartu imam stalni ugovor do 2020.godine, jer za sada još uvijek smatram da je za mene dobro imati bazu u jednoj opernoj kući gdje imam potpunu stručnu podršku. Što će biti poslije, ovisi o razvoju mog glasa. Za sada se dobro osjećam u ovom repertoaru, još uvijek me raduje pjevati Händela, ali također ne namjeravam biti Pepeljuga do kraja karijere! A dolasci u Rijeku i nastupi pred mojom publikom – to su trenuci koji me baš čine sretnom!