Plesni vokabular bajke

Balet “Ivica i Marica” u Zajcu: Predstava za sve generacije

Kim Cuculić

Uoči premijere prisustvovali smo radnoj matineji u HKD-u na Sušaku, a koreografkinja Gina Patterson objasnila nam je da se koncipirajući ovo uprizorenje poznate bajke vodila preispitivanjem toga kako okruženje, obitelj, religija i kultura oblikuju nečiji život i odabire



RIJEKA – Balet »Ivica i Marica« premijerno će biti izveden u HNK-u Ivana pl. Zajca u petak, 26. siječnja u 19.30 sati. Na glazbu W. A. Mozarta koreografiju potpisuje Gina Patterson, gošća iz Amerike kojoj je ovo prva koreografija u Europi. Uoči premijere prisustvovali smo radnoj matineji, održanoj na pozornici HKD-a na Sušaku. Bila je to prilika da zavirimo u radni dan baletnog ansambla, koji je počeo skraćenim satom baletnih vježbi, a nastavio se kratkim uprizorenjima dijelova predstave i izlaganjem autorskog tima o samoj predstavi i njihovom procesu rada. Ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar kazala je da je balet »Ivica i Marica« namijenjen svim generacijama gledatelja.


– S koreografkinjom Ginom Patterson nastavljamo liniju kreacija za riječki baletni ansambl. Riječ je o autentičnim koreografijama koje nastaju u danom trenutku. Situacija u Baletu je sada takva da imamo dobru kombinaciju starijih i mlađih plesača, što je poticajno i koreografima. Iz predstave u predstavu istražujemo snage i mogućnosti riječkog Baleta. Baletna predstava »Ivica i Marica« žanrovski je obiteljski balet, ali nije infantilan. Ovu poznatu bajku pretočili smo u plesni vokabular, propitujući teme kao što su siromaštvo, milostivost i snalaženje u teškim situacijama – osvrnula se Maša Kolar.


Bljeskovi ranjivosti


Nešto više o baletnoj verziji bajke Jacoba i Wilhelma Grimma rekla je koreografkinja Gina Patterson.




Gina Patterson / Foto Marko GRACIN


Gina Patterson / Foto Marko GRACIN



– Kroz metaforu poznate dječje bajke, koncept i režija ovog uprizorenja »Ivice i Marice« vođena je mojim preispitivanjem toga kako okruženje, obitelj, religija i kultura oblikuju nečiji život i odabire. Bi li pritisak siromaštva mogao roditelje dovesti do apsurdne odluke napuštanja djece u šumi kako bi sama preživjela? To je priča simbola. Plutajući portal otvara se i zatvara ponad kuće i pećnice, života i sjećanja, prostora i percepcije, realne sadašnjosti i sanjive iluzije – pozivajući nas da kroz njega prođemo. Vatra ubija i pročišćuje, oslobađa sjeme ponovnog rođenja, čak i kada donosi smrt. Smrt jastva, smrt kulturno i socijalno definiranih realnosti donosi preokret u stajalištu i rođenje nove realnosti. Stara bajka vodi djecu do vještičjeg blaga. Ivica i Marica tamo otkrivaju da njihova prava blaga leže u ljubavi, zahvalnosti unutar njih i povjerenju jedno u drugo.



Gina Patterson je plesala u Pitsburškom baletnom kazalištu, Baletu Austin, Baletu Florida te diljem svijeta kao gošća. Kreirala je preko 90 autorskih djela, uključujući 11 cjelovečernjih produkcija, za što je osvojila mnoga međunarodna priznanja te počasti. Njena se djela pojavljuju na reperoarima više od 20 kompanija. Od 2009. godine bila je umjetnička ravnateljica VOICE-a, a nastavlja raditi kao koreografkinja, voditeljica, pedagoginja i kreativna umjetnica.



Poštujući izvorni duh tradicionalne tamne priče, putovanje Ivice, Marice, Majke i Oca vidim kao duhovno traganje. Bajka govori o našem čovječanstvu, o univerzalnim, ali i specifičnim likovima. Vidimo ih u introspektivnim trenucima, bljeskovima sjećanja, težnjama nečemu drugom. U paralelnim i međusobno isprepletenim pričama likovi promišljaju krivnju, strah, utjecaje i vlastiti odraz koji su posljedice njihovih odluka ili okolnosti. Dok putujemo s njima, na njihovu transformacijskom putu lovimo bljeskove ranjivosti, izdaje i pouzdanja jednih u druge – kazala je Patterson o svojoj interpretaciji, koja se temelji na psihološkom i sociološkom pristupu »Ivici i Marici«.


Obnovljeni Balet


U naslovnim ulogama Ivice i Marice nastupit će Michele Pastorini i Maria del Mar Hernandez, novi članovi riječkog Baleta. U ansambl su ušla još tri nova plesača, pa je u tom kontekstu intendant Marin Blažević govorio o obnovi Baleta. U ulozi Majke/Vještice je Ksenija Duran Krutova, a Otac je Ali Tabbouch. U ovoj interpretaciji postoje dvostruki likovi, pa Maricu iz prošlosti/duh/alter ego pleše Nika Lilek, a Ivicu iz prošlosti/duh/alter ego Hélias Tur Dorvault. Majka iz prošlosti/duhovi/alter ega su Marta Kanazir, Cristina Lukanec i Irina Köteles, a Otac iz prošlosti/duhovi/alter ega Ricardo Campos Freire. U predstavi sudjeluju i Svebor Zgurić, Laura Orlić, Andrei Köteles, Anca Zgurić, Daniele Romeo, Joseph Samuel Cane, Tea Rušin i Marta Voinea Čavrak. Kostimografkinja je Petra Dančević Pavičić, koja je – počevši od pregleda nekih stereotipnih inscenacija priče – razmotrila ideju osuvremenjivanja vizualnog aspekta u smislu psihološke karakterizacije značenja samih kostima.


Nošenje Vještice / Foto Marko Gracin


Nošenje Vještice / Foto Marko Gracin



– Tako smo, primjerice, odlučili obitelj odjenuti u tamne, monokromne kostime zbog pojednostavljivanja dočaravanja njihove tužne i svirepe svakodnevice. Nasuprot tome stvorili smo plejadu likova koji postoje možda samo u dječjoj mašti, u začudnom šarenilu boja i fantastičnih tkanina. Vrhunac magičnih likova predstavlja lik Vještice, koja ujedno simbolizira majku/maćehu i sve zlo kroz koje djeca prolaze – rekla je Dančević Pavičić.


Videoprojekcije i videoanimaciju te scenografske elemente osmislio je Marko Gutić Mižimakov, oblikovatelj svjetla je Dalibor Fugošić, a oblikovatelj zvuka Eric Midgley. Baletna majstorica je Paula Rus.