Neoklasični baleti

APOLON & PULCINELLA Dvostruka baletna premijera u “Zajcu”

Davor Mandić

Foto Fanni Tutek-Hajnal

Foto Fanni Tutek-Hajnal



RIJEKA – Posljednja ovosezonska premijera Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca bit će baletna, i to dvostruka. Naime Balet i orkestar Opere “Zajca” ovog će petka, 7. lipnja, prvi put u Rijeci izvesti neoklasične balete “Apolon” i “Pulcinella”, koje povezuje glazba Igora Stravinskog. “Apolona” koreografira, a ujedno potpisuje i scenografiju, francuski koreograf Martin Chaix, dok je za “Pulcinellu” angažiran talijanski koreograf Giovanni di Palma. Na  konferenciji za novinare svi su, brojni sudionici, imali riječi hvale jedni za druge. Intendant Marin Blažević pohvalio se uspješnom sezonom, nadajući se da je ona zalog za uspješnost i sljedeće sezone, za koju je ekskluzivno najavio novu suradnju Orkestra i Baleta na novom “Orašaru”.


Ravnateljica Baleta Maša Kolar hvalila je suradnju dvaju koreografa s riječkim ansamblom, ujedno se pitajući o naravi neoklasičnog baleta danas. Prema njenu tumačenju, riječ je o formi koja danas mora biti popularna te od suvremenog plesa uzimati njegovu istraživačku komponentu. Koreograf Giovanni di Palma objasnio je da mu je ideja za pristup “Pulcinelli” došla dok je gledao stare snimke commedije dell’ arte, odlučivši da će na pozornicu donijeti južnu Italiju.– Htio sam napraviti predstavu za sve uzraste, od djece do odraslih, s malo erotskog naboja, ali ne previše. Oduvijek volim ovu glazbu i stavio sam naglasak na nju, a zanimljivo je i to što na pozornici imamo i pjevače, koji su u interakciji s plesačima – rekao je Di Palma, referirajući se na Ivanu Srbljan, Marka Fortunata i Darija Bercicha te najavljujući “jedan fini koktel” na stageu.


Kostimografiju za “Apolona” radio je Aleksandar Nošpal, a oblikovatelj svjetla je Saša Fistrić. U podjeli su: Michele Pastorini, Ksenija Krutova, Maria del Mar Hernandez, Tea Rušin, Marta Kanazir, Emanuel Amuchastegui, Daniele Romeo, Hugo Rodrigues i Svebor Zgurić. Scenografiju i kostimografiju za “Pulcinellu” naprvila je Petra Dančević Pavičić, a oblikovatelj svjetla je Saša Fistrić. U podjeli su: Ali Tabbouch, Laura Orlić, Marta Kanazir, Marta Voinea Čavrak, Emanuel Amuchastegui, Daniele Romeo, Hugo Rodrigues, Andrei Koteles, Michele Pastorini, Svebor Zgurić, Tilman Patzak, Tea Rušin, Cristina Lukanec i Anca Zgurić.





Koreograf Martin Chaix istaknuo je da je “Apolon” amblematski neoklasični balet te je stoga izazov bio raditi na tom projektu, budući da se uvijek postavlja pitanje odakle taj balet dolazi i kamo ide.


– Pitanje je, dakle, kako ukomponirati novi materijal u nešto što je poznato. Pritom mi je bilo zanimljivo tražiti srednju točku, srednju vrijednost između energija plesača i mene. Vrlo blisko sam radio s njima, individualno, koristeći njhovu energiju i individulane karakteristike – rekao je Chaix, izražavajući iznimno zadovoljstvo tim procesom.Dirigent Vladimir Fanshil prvi put radi u Rijeci, i iako je svoj iskaz počeo opaskom o tome da je njima muzičarima lakše pozvati na izvedbu nego govoriti o glazbi, ipak je uspio o glazbi Stravinskog izreći više opaski. Prije svega, prema njegovu tumačenju, Stravinski je u ovim komadima iznimno avangardan; dok su drugi skladatelji njegova vremena povećavali i usložnjavali orekstre i izvedbe, on je reducirao i kratio.